HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
delta-t for højt på gulvvarme
PeterKunz
Nogle af mine venner har fået jordvarme.
De ønsker at få sat fremløbstemperaturen ned, da den er noget for høj for et gulvvarmesystem.

De har gulvvarme i hele underetagen med kredse fra 37 meter op til 120 meter. På førstesalen er der radiatorer.

De har een fordeler og shunt til hele systemet.

Problemet er, at delta-t på gulvvarmen er for stor. 11-12 grader. Især på de lange kredse. Dvs at der burde være større flow.

Varmebærerpumpen kører på fuld fart.

Alle ventiler er helt åbne.

SPØRGSMÅL:
Hvis man begrænser flowet på de korte kredse, vil det så stige på de længere kredse?

Den pumpe, der sidder på shunten, kører også på fuld fart. Hvad laver den?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Jo, du kan da dæmpe de enkelte kredse. Der sidder en justere skrue (unbraco) oven i fordeleren. Men pumpen har en temmelig flad kurve og er ikke glad for at lave tryk, så det hjælper nok ikke det vilde. Men man kan jo prøve at skifte pumpen til een med en lidt højere kurve. Det burde hjælpe på problemet.

 
ojacobsen
Minder om min installation. Inden jeg fik den nye buffertank installeret kunne pumpen klare korrekt delta på trin 2, nu kører den på trin 3, og det ser fornuftigt ud.
Her benytter jeg IKKE en shunt... alt reguleres af pumpens kurve (og en indeføler). Alle kredse er indreguleret individuelt. Ikke det store problem, bortset fra at den éne poppede ud af hullet. Det er altså meget svært at holde 2 bar med tommelfingeren, og nej hvor skal der meget vand ud i hovedet på én inden det kan lade sig gøre at holde det tilbage Grin
Er det store radiatorer (overdimensionerede til almindelig opvarmning) ?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Der er kredse på 120, 107, 100, 50 og 37 meter.
Der sidder forudindstillingsventiler ra-n på returen af hver kreds.

Nu står de alle på N -fuldt åbne.
Derfor har de forskellige kredse meget forskellig returtemperatur.

Egentlig burde kredsene jo balanceres med flowet, så der ikke er så stor forskel.

Bør man ikke også gøre det ved varmepumper?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Jo du skal balancere kredsene. Ellers er du på herrens mark. Men det lyder stadig som om du mangler flow. Er alle kredsene gennemskyllet grundigt hver for sig, med vandværkstryk? Hvis ikke, så prøv lige det. Luft kan give forfærdentlige problemer.
 
kla
Man kan købe udstyr som kan monteres på gulvvarmesystemet, hvor man kan se flowet over hver enkelt kreds, det var en mulighed hvis man ikke kender den eksakte længde på hver enkelt kreds, Hvis man blander radiator med gulvvarme, ville jeg anbefale 2 seperate cirkulationspumper så man derved sikre sig at der er tilpas flow efter fordelingen, (vand bevæger sig den korteste og nemmeste vej ganske som el og mennesker) ved at opsætte cirkulationspumper efter fordelingen tvinger man vandet rundt i de respektive kredse, derefter kan der være variationer i slangelængde på gulvvarme, som kan drille, radiatorventiler kan stå helt åbne, disse vil også kunne give problemer,

Der er faktisk mange ting at tage hensyn til ved opbygning af varmekredse, Varmesystemer m.m, det er måske derfor der er nogle som uddanner sig som VVS ere
 
ojacobsen

Citer

Der er kredse på 120, 107, 100, 50 og 37 meter.

Så er det bare at justere i henhold til det forhåbentlig vedlagt indreguleringsskema. Ikke raketvidenskab.

Citer

Hvis man blander radiator med gulvvarme, ville jeg anbefale 2 seperate cirkulationspumper så man derved sikre sig at der er tilpas flow efter fordelingen

Det må da være den sidste nødløsning... det kan jo lade sig gøre at justere flow på mange nyere termostatventiler (men det er godtnok et helvede at justere det ind).
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Det er desværre højtuddannede vvs'ere, der har lavet systemet, men uden at balancere kredsene endsige tage hensyn til, at det er en varmepumpe, der skal drive systemet.Sad
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin

Citer

Nogle af mine venner har fået jordvarme.
De ønsker at få sat fremløbstemperaturen ned, da den er noget for høj for et gulvvarmesystem.

De har gulvvarme i hele underetagen med kredse fra 37 meter op til 120 meter. På førstesalen er der radiatorer.

De har een fordeler og shunt til hele systemet.

Problemet er, at delta-t på gulvvarmen er for stor. 11-12 grader. Især på de lange kredse. Dvs at der burde være større flow.

Varmebærerpumpen kører på fuld fart.

Alle ventiler er helt åbne.

SPØRGSMÅL:
Hvis man begrænser flowet på de korte kredse, vil det så stige på de længere kredse?

Den pumpe, der sidder på shunten, kører også på fuld fart. Hvad laver den?



Den medleverede termostatventil til en fabriksfremstillet blandeshunt bør/skal udskiftes til en større type. Årsagen er, at ventilens størrelse normalt er tilpasset eksempelvis olie- eller gaskedel med en høj arbejdstemperatur. Ved varmepumpedrift ønskes en lav arbejdstemperatur, og det hermed øgede vandflow betyder, at ventilen skal have en større dimension.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
eichmeier
hvilken ventil skal man så skifte den til..............for jeg kan regne ud at jeg nok for samme problem.

vi har 270 kvm hvor de 30 er med gulvvarme og resten med radiator og jeg har også en shunt og blandesløjfe med motorventiler og hele pivtøjet monteret

/eichmeier
 
Admin
JA prøv at høre din installatør om ikke denne, type er hvad der kan bruges

Ventil Danfoss RA-C 20 VVS NR. 40 3230.006 Ligeløb, kvs 3,30
Føler Danfoss FTC VVS NR. 45 1257.100 15-50°C, 2 m kap. rør med påspændingsføler

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,294,402 Unikke besøg
XHTML CSS