HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg ??
vonfrei
Hej

Jeg går i øjeblikket og overvejer at investerer i et jordvarme anlæg. Jeg har haft en konsulent ude fra REX naturvarme som gerne ville sælge mig et IVT Greenline anlæg. Jeg spurgte til deres nye Premiumline X15, men konsulenten mente ikke, at det endnu var noget som var pålideligt nok og at der endnu var mange børnesygdomme. Er der noget om det ? Eller er det "kun" en gang salgsgas, for at få solgt ud af det gamle isenkram. Det kunne være rart, at høre om hvilket anlæg man skal vælge.
Hilsen
vonfrei
 
PeterKunz
Jeg må sige, at jeg er yderst tilfreds med min x15.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Hvis dit varmebehov ikke er specielt stort er rådet nu godt nok. Om x15 skulle være usikker teknik ved jeg ikke, men der er klart flere og dyrere komponenter i denne end i en standard on/off. Og som sagt, er husets varmeforbrug ikke særlig stort, for du ikke særlig meget glæde af det med det trinløse.

Hvilken størrelse Greenline vil han sælge til dig?
 
vonfrei
Han vil sælge mig en Greenline HT Plus C7, 350 meter slange. Mit hus er på 170 m2 og har et anslået forbrug på 2500 l olie ( har lige købt det i august ). Han har beregnet at anlægget vil skulle bruge 6.800 kWh ved en fremløb på 65 C. Pris for hele baduljen. 123.800 kr.

mvh
vonfrei
 
airman
En 6 kW kan klare opgaven. 2500 l/olie kan du regne tilbage til i omegnen af godt 6 kW dimensionerende varmetab. Dette er antagelig grunden til at x15'eren fravælges. Har man flere hjemmeboende børn og/eller karbad kan dette være bevæggrunden for at vælge en 7 kW istedet. X15 mindste effekt er vist ca 4 kW så det er behersket hvor meget af tiden du kan udnytte at den er trinløs. Den vil køre on/off meget af tiden.

65° fremløb lyder vildt. Sæt hellere lidt penge af til at skifte et par radiatorer til nogle større, så du kan få fremløbet lidt lavere. Det er der god besparelse i.
 
airman
Hov, du skrev anslået! Så ville jeg nok også vælge en 7 kW. Nu ved jeg ikke med pladsen. En x15 bruger lidt mere plads. Det kan jo også være det sælger har fokuseret på.
 
kla
Jeg er salgschef for Rex, til orientering var en af mine kollegaere på besøg hos kunden, hvad der er sagt til samtalen ved jeg ikke, men med en topeffekt på 7- 8 kW ville det at skyde langt over målet at vælge en X15, topeffekten på huset må man huske er ved -12 og det vil give effekter ved frysepunktet på 4,5 - 5 kW. og med drifttider som på 90 % af tiden ligger omkring -5 + 10 ville X15 til tider køre sluk/tændfunktion alligevel og besparelsen er måske kun 10% og merudgiften er måske på ca 30.000, kr.

De 65 grader ved jeg ikke hvor du har fra, du har nok fået af vide at en IVT kan lave op til 65 grader i fremløb, det er ikke sikkert at den gør det, men den kan. (hvis behovet er til stede) Flydende kondensering
 
vonfrei
Svar til Kla

Nu var det ikke for at skulle nedgøre jer eller lignende. Jeg blev bare forundret over at høre jeres sælger sige, at der endnu var mange børnesygdomme ved X15 og derfor anbefalede han greenline, da det var et gennemtestet produkt. Da jeg så på denne site/forum, læste om dem som kørte med X15, ja så blev jeg i tvivl, om det var salgsgas eller hva og ville derfor gerne høre deres mening. For hvis der er en økonomisk gevinst ved X15 (og man må vel formode at teknikken er up to date), ja så havde jeg intet imod at skulle ofre de ekstra penge. Men hvis det forholder sig som du siger, med at det ville være "overkill" med en X15, ja så kunne han da have sagt det i stedet.
Med hensyn til de 65 C, så er den af jeres beregning, hvor der står "Fremløbstemperatur max. 65C" og det må vel være det tal som er blevet brugt til beregning af "Elforbrug til varmepumpe" på 6800 kWh pr. år. Det er da sådan, at jeg læser det.
Men skulle der være nogle uoverensstemmelser med det ovennævnte, er i hjertlig velkomne til at kontakte mig, og jo, jeg overvejer bestemt stadig jeres tilbud.

Med venlig hilsen
Kaspar Frei
aka vonfrei
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 1
Blackbird

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,279,435 Unikke besøg
XHTML CSS