HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
? til X15
eichmeier
Hvor meget skal DELTA T på Brinesiden helst være ??

Hvor tit behøves man køre den der legionella beskyttelsesopvarmning på vandet ?

Hvad gør jeg for at undgå for høj Delta T på varmebærer siden, har skruet pumpen 1 trin op og det hjalp, men nu er den gal igen. ? (vil det hjælpe når gulvvarmekredsen bliver tilsluttet ) Og den er ellers kun mellem 5 og 6 grader når jeg ser den, men 20 min før har alarmen så været.

Hvor kan jeg se hvor mange start/stop den har ?

Hvor kan jeg se hvor mange timer den har kørt ??

Kan man køre natsænkning ?

Måske sænkning i løbet af dagen hvor man ikke er hjemme ?

Kan man stille den til kun at køre varmt vand for eks. morgen og aften. ?

/eichmeier
Redigeret af eichmeier d. 26-11-2007 17:15
 
PeterKunz

Citer

eichmeier skrev:
Hvor meget skal DELTA T på Brinesiden helst være ?

Du kan regne med at den skal være 3-4 grader mellem 20 og 60 hz og 4-5 grader mellem 60 og 90 hz.

Citer

Hvor tit behøves man køre den der legionella beskyttelsesopvarmning på vandet ?

Hvis man har et dagligt forbrug af varmt vand behøver du ikke køre legionella-opvarmning. Gør man det alligevel en gang om ugen, er du helt sikker. Det er noget, der er lidt uenighed om. Jeg har aldrig gjort det.

Citer

Hvad gør jeg for at undgå for høj Delta T på varmebærer siden, har skruet pumpen 1 trin op og det hjalp, men nu er den gal igen. ? (vil det hjælpe når gulvvarmekredsen bliver tilsluttet ) Og den er ellers kun mellem 5 og 6 grader når jeg ser den, men 20 min før har alarmen så været.

Faktisk kan du kun styre varmebærer-pumpen, når kompressoren ikke kører. Når kompressoren kører, er der et signal fra koldbærerpumpen, der sætter varmebærerpumpen op på fuld hastighed. Lidt underlig konstruktion. Du skal sikre dig at alle radiatorer har fuldt flow igennem. Kig efter om der er returventiler på. Er der ra-n, skal de stå på N.

Har du slet ingen gulvvarme på endnu?
Prøv også at slukke x15 og vent nogle timer. Luft så ud på dine udluftere på varmebærersiden, og i dine radiatorer.


Citer

Hvor kan jeg se hvor mange start/stop den har ?

Det kan du ikke se på x15.

Citer

Hvor kan jeg se hvor mange timer den har kørt ??

Det kan du heller ikke se. Husdata.se kommer med et logningsprogram om 2 uger, hvor den slags vil kunne ses på din computer.

Citer

Kan man køre natsænkning ?

Nej, det kan du ikke, og det kan vist heller ikke så godt betale sig. Slet ikke hvis din gulvvarme er i beton.

Citer

Måske sænkning i løbet af dagen hvor man ikke er hjemme ?

Se svaret overfor

Citer

Kan man stille den til kun at køre varmt vand for eks. morgen og aften. ?

Nej, det kan du heller ikke. Der er desværre ikke den slags timere i pumpen. Men den er optimeret til at køre så jævnt som muligt hen over året. Det kræver en del strøm at starte kompressor med mere op, og der går nogle minutter før det hele kører optimalt, hvor man ikke får så stor effekt. Derfor er det bedst, at pumpen hele tiden sørger for, at den har noget at lave så den ikke skal til at stoppe. Den har bedst af at bare køre derudad og det sparer penge at den allerede er igang, når den skal til at lave varmt vand.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
ok, min Delta på brinen har været 2,7 , 3,5 og 2,3, så den er for lav, hvordan øger jeg evt. den.

Jeg har luftet alle radiatorer ud, hvor kan man ellers lufte ud ??
Og hvorfor skal man vente nogen timer ??

Er du sikker på det med Varmebærerpumpen, for jeg har mindre fejl på varmebærer delta efter at jeg satte hastigheden på. Hvad skal den helst være. ?


alle Ra-N ventiler er tjekket og de står alle på N

Min gulvvarme kommer igang på torsdag, skla lige have lavet noget strøm

/eichmeier
 
PeterKunz
Du skal vente noget tid efter pumpen er slukket, for at vandet kan falde til ro, og luften søge opad. Hvis det er slemt, er man nødt til at gøre det mange gange, altså tænde pumpen på fuld fart (du kan håndkøre varmebærerpumpen, så det kun er den, der kører), vente, lufte ud og så videre. Hvis det altså er det, der er problemet.

Jeg tror egentlig ikke du behøver stille på dit brine-delta. Jeg har lavet en masse forsøg med at sætte den op og ned og måle effekten, og der er næsten ikke forskel. Det er pumpen G3, der skal sættes ned i hastighed, men jeg synes, du skal vente til du har hele systemet oppe at køre, før du piller ved den.

Hvis du har færre fejl, kan du jo lade det være. Er fejlen: varmebærerdelta for højt?

Spændende at se, hvordan det kører på torsdag, sørg for, at de lufter systemet godt ud.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
ok, skal mit gulvvarme også luftes ud.................hhmmm...........så skal de VVS'er lige ud igen, ellers må jeg se om jeg selv kan finde ud af det.

VVS folkene er jo sådan set færdige, jeg havde bare ikke lige fået lavet størm til min shunt

Ja, den eneste fejl jeg får er for høj varmebærerdelta

/eichmeier
 
PeterKunz
vvs'eren burde have luftet dit gulvvarmesystem ud, så det skulle bare køre. Men du finder jo hurtigt ud af om der er varme på det...
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,274,922 Unikke besøg
XHTML CSS