HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
konfigurering af ivt greenline ht 6c
martin L
hej folkens jeg har netop fået mit jordvarme anlæg op og køre men jeg står med et problem, når alle kredsene i mit gulvvarme system lukker fordi der er varmt nok får jeg en alarm om at pressostaten er for høj, hvilket nok skyldes at systemet er lukket, mit spørgsmål er så hvordan får jeg den programeret til at det bliver styret af mit gulvvarme system ??

på forhånd tak mvh martin
 
airman
Du er dårligt rådgivet!

Som du forklarer det, er dit anlæg tilkoblet uden bypass og eventuel buffer.

Derfor skal du søge at holde et flow på varmebæreren på mindst ca 70% af nominelt varmebærerflow (iflg IVT's datablade).

Dette opnår du ved at lade varmepumpen overtage styringen af et par af rummene, forstået således at du giver f.eks. baderum og bryggers fuld gas på rumreguleringen. Hvis disse rum ikke balancerer ordentligt pusler du lidt med reguleringen på fordeleren indtil disse rum passer i forhold til hinanden. Dernæst finder du vha indstilling af varmekurven, finindstillingen af samme den indstilling der giver den mest passende temperatur i disse to-tre rum. Så skulle det gerne passe med at din varmebærerdelta er i omegnen af ti grader når kun disse tre kører. Ved flere rum falder varmebærerdelta lidt, men det er ok.

Alternativt bør du have et bypass og eventuelt en buffer, og en separat varmebærerpumpe - ifald du ikke kan opretholde et vist minimumsflow på varmebærersiden.

Men den måde din er tilkoblet er smartest derhen at den tvinger dig til at justere og bruge varmepumpen optimalt. Buffer og ekstrapumpe koster og er en sovepude og idiotsikring.
 
martin L
jeg har en pumpe siddende på shunten til min gulvvarme så jeg tænkte om man ikke kunne slukke for den der sidder inden i varmepumpen

hvor stor skulle en evt buffertank være ??
Redigeret af martin L d. 02-12-2007 21:37
 
airman
Nixen. Har du ren gulvvarme holder du begge pumper igang. Ønsker du en idiotsikret gang på varmepumpen kan du etablere et bypass eller koble en tank til som buffer. Størrelsen afhænger lidt af din entusiasme. For mit vedkommende hedder den 1200 liter sammen med solvarme, brændefyr og en Greenline 9'er. Men det er alt for vildt og kun affødt af afsindig spareiver, idet jeg kan kan nøjes med at anvende VP'en til at varme i yderste nødstilfælde. Det skal siges at mit træ er gratis, ellers røg trækedlen ud. Men de 1200 liter er rare at have når det er sommer. Kogning har jeg aldrig oplevet.

I dit tilfælde ville jeg overveje hvad det er jeg vil opnå. Absolut optimal driftøkonomi, eller total ukritisk drift????
 
martin L
jeg vil self opnå optimal drifts økonomi, men self også en forventning om at det kører mer eller mindre af sig selv når det er kørt ind

jeg har kun gulvvarme som opvarmer 150 kvm deraf 75 kælder
jeg har en pumpeshunt med 7 kredse

jeg er åben for forslag,
 
airman
Easy. Lad varmepumpen overtage styringen af nogle af rummene. Der vælger du dem der er sværest at varme op. Væk med rumstyringen for disse rum. Trim varmepumpe og disse varmekredse så det passer, og resten hænger på!!!!!!!! Så er det nemt og nix pille. Vil du bibeholde din separate rumstyring, ville en beholder på ikke under 100 liter til at køre på + bypass være klogt. Men sidstnævnte kan køre næsten uanset hvor åndsvagt du instiller tingene og laver ingen ballade. Førstnævnte tvinger dig til at forstå OG bruge styringen. Til gengæld returnerer anlægget en absolut fornuftig driftøkonomi til dig.
 
airman
Så igen, hvad er du du vil? Idiotsikker eller billig? I førstnævnte tilfælde ville jeg vælge en buffertank. I andet tilfælde som du kører, men jeg ville lave lidt tilpasninger - rent styringsmæssig.

Har sælger og indreguleringsfolk ikke hjulpet dig???
 
martin L
jeg har selv hentet pumpen i sverige og stået for alt gravearbejdet

rør arbejdet har min kammerat lavet men han har ikke forstand på jordvarme, så jeg står lidt alene med det,

umiddelbart virker det som den nemmeste løsning for mig at lave en bypass og evt en buffertank,

er der ellers noget man burde gøre i opstartsfasen som jeg måske har overset??
 
PeterKunz
Dit problem er, så vidt jeg kan se, at du ønsker, at det er gulvvarmen, der skal styre varmepumpen.

Du skal tænke det omvendt: varmepumpen skal styre gulvvarmen!

Har du indeføler?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
martin L
ja det er korrekt jeg har jo fået nogen flotte rumfølere med digitalt display med til gulvvarmen som kan styre hver enkelt rum, det synes jeg er smart, men det kan da godt være i har ret og jeg skal gribe det anderledes an

jeg har ikke nogen indeføler på varmepumpen,
 
PeterKunz
Det er IKKE smart med de flotte rumfølere.

OLIEFYR =
KONSTANT FREMLØBSTEMPERATUR - VARIERENDE FLOW.

VARMEPUMPE =
VARIENDE FREMLØBSTEMPERATUR - KONSTANT FLOW

Hvis du har et oliefyr, så kører det med samme fremløbstemperatur dag ud og dag ind, hele året. Termostater på dine radiatorer og gulvvarme skruer så op og ned for mængden af varmevand. Jo koldere det er udenfor, jo mere varmevand kaldes der på.

En varmepumpe ændrer fremløbstemperaturen dag ud og dag ind, hele året. Du behøver altså ikke have termostater på dine radiatorer og gulvvarme, for der kommer aldrig mere varme frem, end der er brug for.

Har du en indeføler, kan varmepumpen også bruge den til at beregne behovet. Har du for eksempel kæmpe store ruder, og solen skinner vildt en februar dag, får du rigtig meget indirekte solvarme i dit hus. Så skruer varmepumpen ned for fremløbstemperaturen, så du stadig ikke får mere varme frem, end der er brug for.

Du kan forestille dig en situation, hvor du har sat varmekurven til at lave 22 grader inde i huset, men gulvvarmen lukker ved 20 grader. Så har du to systemer, der arbejder mod hinanden.

ELLER: varmepumpen er jo så intelligent, at den kan mærke hvis udetemperaturen fx falder meget hurtigt. Så tænker den, at der snart bliver brug for varme og for at tage det i opløbet, begynder den at lave varme. Men det kan din GULVVARME jo ikke regne ud, den aner ikke det er blevet meget koldt udenfor den sidste time, så den vil bremse for den varme, varmepumpen gerne vil lave.

Det er altså ikke en god idé med de dyre trådløse termostater i hele huset. MEN, måske ønsker du en lavere temperatur nogle steder (soveværelset eller vinlageret) og her kan du så sænke med termostat. Eller en indreguleringsventil á la Ra-N.
Redigeret af PeterKunz d. 03-12-2007 22:34
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
martin L
ok det kan jeg godt se man skal tænke i helt andre baner, jeg kører nu med alle termostater åbne, hvad med den cirkulationspumpe der sidder på gulvvarme systemet, er den overflødig ?

hvor køber jeg en indeføler ?
 
PeterKunz
Cirkulationspumpen kan du bare lade køre, men du kan sikkert også godt undvære den, det skal beregnes. Hvis det kører fint uden, kan du jo spare strøm til den ene pumpe.

Indeføleren er især en god idé, hvis du har brændeovn eller andre forhold, der gør, at dit hus bliver varmt selv om det er koldt udenfor. Ellers behøver du ikke en. Men du kan sikkert købe den der, hvor du købte varmepumpe.

Jeg vil faktisk anbefale, at du starter med kun at have udeføler.
Når det begynder at blive rigtig koldt, finder du den optimale varmekurve for dit hus og pumpen. En indeføler kan godt forstyrre at finde den optimale varmekurve, fordi den får pumpen til at starte, når det bliver for koldt inde. Du kan sige, at indeføleren holder varmekurven "kunstigt" oppe eller nede.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN

Citer

ELLER: varmepumpen er jo så intelligent, at den kan mærke hvis udetemperaturen fx falder meget hurtigt. Så tænker den, at der snart bliver brug for varme og for at tage det i opløbet, begynder den at lave varme.


Ved du om det er noget der kun gælder ITV-X15 eller også andre fabrikater - evt. Vølund/Nibe? Smile
Redigeret af XJLN d. 06-12-2007 13:27
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
PSH
At et varmesystem reagerer "proaktivt" på en ændring i forholdene, er ikke noget specielt. Almindeligvis reguleres med en såkaldt PID-sløjfe, og den kan (hvis den er indstillet korrekt) regulere på den måde du beskriver.

- så alle de systemer, der er på positivlisten regulerer proaktivt.
 
martin L
der er lige en anden ting som i måske kan hjælpe med

varmepumpen kører med kurve 7,5 dvs lige pt en tilbageløbs temperatur på 37, i kælderen hvor der er beton gulv bliver der rigtig varmt lige pt 24 men i stuen hvor der er trægulve føles gulvene ikke varme og der er kun ca 20-21 i rummene, hvis jeg mærker på returene er de alle varme, har også prøvet at lukke helt for kælderen men det hjalp ikke

kan det være luft når returerne er varme ??
 
Admin
Hejsa

Ja næsten alle kører med udeføler ( eller kan )

Jeg vil meget kraftigt anbefale at man holder sig fra at pille ved PID regulering, denne er sat fra fabrikken og det kræver stort kendskab at indregulere en PID regulering.

En PID regulering er en regulering der er opstemt mod tre forskellige bånd.

1 probertional bånd

2 integral tid

3 differentationstid

Jeg anbefaler man ikke piller ved dette.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Du har trægulve i stuen, men ligger gulvslanger i beton eller varmefordelingsplader? Hvis der er luft, så blokerer den for flowet og returen burde ikke blive varm. Men for en sikkerheds skyld: Prøv allige vel at skylle slangerne igennem. Er du klar over rækkefølgen, du skal lukke og åbne for skylle-vandet, når du lufter ud? Ellers kan du finde vejledning her: [url]http://www.pettinaroli.dk/material/Manual%207035TOP%20-%20Dansk.PDF[/url].

37 grader er en forholdsvis høj returtemperatur, hvis du ellers også har mellem 8 og 9 grader udenfor, hvor du bor.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
Spørger lige en gang, om jeg vil få samme problem med mit gulvvarme, har 30 kvm i beton og 240kvm med radiator.............og en shunt til gulvvarmen

/eichmeier
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,290,514 Unikke besøg
XHTML CSS