HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
slangetype
tomr
hej
jeg skal have gravet nogle slanger ned til et jordvarmeanlæg. jeg har ikke bestemt mig for hvilket anlæg endnu men er nødt til at få slangerne i jorden inden der skal laves have etc.
Jeg har tænkt at købe anlægget i Sverige pga. prisen og så installere selv. Mit hus er på 220 kvm i to etager og jeg regner med at skulle grave 400m slange ned.
Jeg har derfor følgende spørgsmål:
- hvilken slangetype jeg skal købe og hvor den er billigst ? jeg synes jeg har læst både om PEM og PEL. er de lige gode ?
- er det bedst at have een lang slange eller 2 på 200m fremfor 4 slanger på hver 100m ?
- kan/må man lave koblinger i jorden eller skal koblinger trækkes op i en brønd ?
- Skal slangerne evt isoleres tæt på en koblingsbrønd så der ikke overføres varme fra den varme del af slangen til den kolde ?
- Er det bedre at have lidt for lang en slange fremfor lidt for kort ? jeg vil måske senere bruge varmen til at opvarme et værksted også (delvist).

på forhånd tak
 
PeterKunz
Overvejer at gøre det samme. Hvor i sverige har tænkt dig at købe et anlæg?

Det er bedre at have for meget end for lidt slange!
Du har vel regnet det grundigt ud i forhold til pumpe og dit forbrug?

Du skal kun have mere end en slange hvis den er for lang til at pumpen kan trække den.
 
OWL
Hej

Med hensyn til spørgsmålet om én lang jordslange eller flere parallelle slanger, skal man overveje afstandskrav til boringer i nærheden.

Ved én lang slange udregnet minimumsafstanden til nærmeste boring på baggrund af total antal liter væske i hele slangen.

Ved eksempelvis to paralelle slanger udregnes minimumsafstanden kun på baggrund af antal liter væske i den ene (længste) slange.

I ansøgningen skrives derfor følgende:
Da de parallelt forbundne slanger er samlet min. 0,5m over slangernes højeste punkt, er afstandskravet til drikkevandsboring /brønd beregnet på grundlag af glycol indholdet i længste enkeltslange / slange med mest glycol (pkt. 11).(Bekendtgørelsens §8 stk. 4)

Hvis det (umulige) skulle ske at en slange bliver utæt, er det også nemmere at fejlsøge på parallelle slanger end én lang slange.

Slangerne kan samles i en udvendig samlebrønd, men der er krav til plads og isolering.

Nibe oplyser følgende:
Maks. længde pr. kollektor bør ikke overstige 300 m.

Er der flere kollektorer, parallelkobles disse med mulighed
for justering af flowet (haner isættes hvert kredsløb i samlebrønd).

PEM-slange 40 x 2,4 PN 6,3.

Mvh,

OWL
 
PeterKunz
kan/må man lave koblinger i jorden eller skal koblinger trækkes op i en brønd ?

Se miljøstyrelsens bekendgørelse: [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/19356%5FBekendtg%F8relse%20om%20etablering%20af%20jordvarmeanl%E6g.pdf[/url]

Kapitel 2, §4, stk 3.
 
OWL
Heatpump har modtaget et spørgsmål angående valg af slangetype og beregning af antal liter kølevæske og vand i anlægget.

Jeg har lavet en ny artikel vedrørende dette emne.

Se under "Artikler" - "jordvarme" - "Slangetype" - eller ved at klikke på dette link:

[url]http://www.heatpump.dk/Jordvarmeslanger.doc[/url]
Redigeret af OWL d. 03-02-2007 01:35
OWL
 
OWL
Hvad er forskellen på PEL- og PEM-slanger.

Artiklen nedenunder er nu opdateret med ny info.

Se under "Artikler" - "jordvarme" - "Slangetype" - eller ved at klikke på dette link:

[url]http://www.heatpump.dk/Jordvarmeslanger.doc[/url]
OWL
 
DangMan
Lige for en god ordens skyld, hvad er besparelsen på at købe i sverige ? Er lige nysgerig !
 
PeterKunz
Jeg har fået et tilbud på slange i Sverige. Pn6,3 - 40 x 2,4 mm koster 8,25 danske kroner pr meter inklusive moms.
 
tkr
Bare lige en lidt oplysende kommentar.
Jeg købte også min jordslange i sverige da ingen af de indenlandske grossister kunne levere den ønskede variant i længder over 100 meter. Jeg prøvede flere både VVS-grossisten og bdr. Dahl.
Det endte dog med at den Svenske leverandør sendte en faktura til undertegnede. Jeg hentede så selv slangen i Middefart, hos KWH pipe, hor de lavede slangen...
Har iøvrigt købt en Fighter 1215-5 i Sverige, super pris og fin service. Jeg monterede selv enheden og den har fungeret fint siden, naturligtvis efter lidt varmekurvejustering mm.
På den måde kan man faktisk få et komplet anlæg for mindre end 45000 kr. incl.nedgravning af slanger.
 
DangMan
Hmmmmm det lugter jo lidt at der er over 100% pris forskel fra DK til sverige !
Mon ikke der er montører deroppe fra der kommer til DK på bestilling Shock)
 
tulle

Citer

tkr skrev:
Bare lige en lidt oplysende kommentar.
Jeg købte også min jordslange i sverige da ingen af de indenlandske grossister kunne levere den ønskede variant i længder over 100 meter. Jeg prøvede flere både VVS-grossisten og bdr. Dahl.
Det endte dog med at den Svenske leverandør sendte en faktura til undertegnede. Jeg hentede så selv slangen i Middefart, hos KWH pipe, hor de lavede slangen...
Har iøvrigt købt en Fighter 1215-5 i Sverige, super pris og fin service. Jeg monterede selv enheden og den har fungeret fint siden, naturligtvis efter lidt varmekurvejustering mm.
På den måde kan man faktisk få et komplet anlæg for mindre end 45000 kr. incl.nedgravning af slanger.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,864 Unikke besøg
XHTML CSS