HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft til vand anlæg i garage
alsj
Hej

Overvejer at købe et luft til vand anlæg, men er bange for at udedele vil larme for meget i forhold til hvad vi gider hører på, vi tænkte derfor på at installere den i vores garage som ligger ca 25 m fra hovedhuset, er der nogle der kan svare på om det er for langt at overføre varmen fra garage, til vores gulvvarme i hovedhuset, er godt klar over at der vil være noget varmetab, og vi ville selvfølgelig få slangerne isoleret godt, men er i tvivl om det overhovedt kan lade sig gøre.

Mvh Allan
 
airman
Det temmelig langt, og vil give mærkbart tabt med så lang en ledning fra varmepumpen og til huset. Men hvorfor vil du stille den i garagen? De er beregnet til at stå ude.

Har du prøvet at lytte til f. eks. IVT OPTIMA? Den siger dæleme ikke meget.
 
Anders Christensen
Jeg har også anbragt udedelen i en garage hvor jeg har sort stålpladetag, der er næsten altid en højere temperatur i garagen, derfor håber jeg at hente lidt ekstra energi ud af det, samtidig får jeg en udluftning af garagen. Jeg har naturligvis sørget for at luftflowet ikke bliver begrænset hverken på tilgang eller afgang til varmepumpen.
 
Carl Erik
Hvis du har problemer med støj, så var det måske værd at overvejde den eneste luft/vand varmepumpe som ikke har nogen bevægelige dele i udedelen, og dermed ikke kan støje?
se nærmere beskrivelse på www.jensensservice.dk
vh
Carl Erik
 
airman
Efter hvad jeg har hørt skal man lige aftvente Ispinnen lidt, indtil man finder ud af lovligheden ved at have kølemiddelrør gravet i jorden. Eller som minimum få kontrolleret med de stedlige myndigheder at dette accepteres.
 
Carl Erik
Man behøver jo slet ikke at have kølerørene gravet ned. Det har jeg f.eks. ikke!
Men det kunne godt interessere mig at høre hvor du har hørt om dette?
vh
Carl Erik
 
airman
En kommunemand (tidligere amtet) hvor jeg bor sagde: "Jamen det er jo lodret ulovligt" efter at have set brochuren for Ispinnen!
 
Carl Erik
Ak ja, fremskridt har altid haft meget trange kår. Jeg har også talt med en ustyrlig masse eksperter, som havde alle mulige meninger, og som divergerede utroligt meget fra hinanden. Så man skal passe meget på indenfor køleområdet, det er et meget komplekst og vanskeligt område at trænge ind i.
Jeg vil helst ikke gå i dybden med dette spørgsmål endnu, men pt. kun sige at Stevns kommune ingen problemer ser i det. Jeg vil asap komme med yderligere oplysninger.
vh
Carl Erik
 
airman
Har lige spurgt igen:

Der må UNDER INGEN omstændigheder nedgraves nogetsomhelst, der kan give anledning til forurening af grundvandet. Dette kan ikke undgås, hvis man følger det skrevne i Octopus egen brochure. Godt nok er det ikke meget olie der er på sådan en fætter, men det er der. Ergo SKAL myndighederne spørges.

Under alle omstændigheder er indendørsdelen underlagt trykdirektivet, idet 2 kg propan laaaangt overstiger bagatelgrænserne hvor der ikke skal søges tilladelser. Dvs AT skal tages i ed med indedelen, og installationen skal udføres iht gældende trykdirektiv.

Iøvrigt forstår jeg ikke din bemærkning om fremskridt osv. Der er tale om regler der skal holdes - OGSÅ af opfindere og Octopus. Fordi man har en god ide, kan man ikke bare pr automatik være ligeglad med gældende lovgivning, eller hvad?
 
Carl Erik
Det er dog utroligt som jordvarmefolk farer op barer jeg nævner ordet Ispinden. Jeg vil ikke en gang til have skænderier med jer, men når tiden er inde, så skal jeg nok dokumentere alle mine postulater, bare hav lidt tålmodighed!
vh
Carl Erik
 
alsj
Hmm, jeg takker for de mange input. Havde nu tænkt mig at udedelen skulle side uden på garagen, og indendelen inde i garagen, men det lyder som om det er for langt med 25 m. Vil kigge lidt på Optima, kan måske finde et sted hvor jeg kan se den i aktion. Ispinden har jeg kigget på for længe siden, da syntes jeg ikke helt den virkede til at være moden nok, men hvis man giver ting tid...

Mvh Allan
 
airman
Det du vil der er helt vildt. Du vil med andre ord have din varmtvandsbeholder +25 meter fra tapstederne. Det er spild af gode driftkroner og en stærkt forhøjet omkostning til fjernvarmerør mellem beholder og hus.

Ispinden bygger på nogle spændende ideer og designet er noget anderledes end ellers set. Men rent lovmæssigt er der lige pt noget der halter. Jeg har forespurgt kommunen og de oplyser at man vil se et projekt og så risikovurdere ud fra det. At montere uden at have tilladelse fra dem, er jeg blevet oplyst er lodret ulovligt. Ligeledes er det med nogen undren at jeg kan se man anvender fyldninger på ca 2kg propan i en indendørs monteret enhed. Endda uden at have AT i ed. Frit efter hukommelsen er grænsen vist nogle få hundrede gram. Ellers skal man hele møllen igennem med PED og al balladen. Ligeledes kunne jeg forestille der kunne komme krav om gasdetektering og ventilation. Som dreng har jeg oplevet EN gaseksplosion og det er fint for mig. Det skal jeg ikke prøve igen. De små ispinde har så vidt jeg kan se, kompressoren i udedelen. Disse kan jeg ikke se, der er noget lovfnidder med.
 
Carl Erik
Ja det udviklede sig igen igen lynhurtigt til at blive et angreb på Ispinden. Nu synes jeg ikke at denne tråd er det rigtige sted at diskutere den, vi må oprette en ny til formålet, og det skal jeg også nok gøre. Men her ganske kort: du har IKKE ret i det du skriver, og jeg skal også nok dokumentere det, men giv mig dog lidt tid.
vh
Carl Erik
 
kla
Hej Carl Erik.

Jeg kan godt forstå din fustration over alle os jordvarmemennesker som er å så kloge. men der er mange sider ad samme sag, og Airman har lidt ret om du kan lide det eller ej.

Jeg ved også at der er en massiv modstand mod direkte fordampning, hvor man anvender propan, modstanden er både fra branceforeningen for varmepumper og fra offentlig side, og det går som airman nævner primært om propan med olie ude i jorden, samtidigt er der jo kobberrøret som bestemt også indeholder tungmetaller.

Jeg har for øvrigt også fulgt spændt med i dine målinger, men ingen af dem har endnu overbevist mig om at ispinnen er noget særligt, en COP på 2,7 i snit på en måned hvor gennemsnitstemperaturen er 3,96 er ikke noget jeg falder i svime over

IVT Optima har en COP ved + 2 på 3,5 ved 45 grader i fremløb

den laveste temperatur som du har målt er - 1 og her har du en COP på 2,3.

Som sagt før til dig håber at os jordvarmefolk tager fejl, jeg vil også håbe på lidt kold vinter så den virkelig kommer til at arbejde, ganske det altid er rart at følge med i statestik.
 
Carl Erik
Hej kla, long time no hear!
Det glæder mig at du spændt følger mine målinger. Jeg ville have været lige så spændt hvis jeg havde haft nogle tilsvarende målinger fra dig. Hvor bliver de af?? Som du og hvac engang selv udtalte: FabriksCOP kan man ikke regne med!
Hvad synes du iøvrigt om min samlede varmeudgift? Det er jo lige så væsentligt, eller måske endda væsentligere end COP.
vh
Carl Erik
 
XJLN
I "Web Logningen" er der en del målinger.
Min COP for varmeproduktionen har de senete 3 uger været på 4,29.

Nu har vi også haft varme på huset et års tid med en udgift på kr. ca. 6.000,- varme og v.vand inkl det er jeg darimelig tilfreds med Cool
Redigeret af XJLN d. 13-12-2007 13:09
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
airman
For nu at blive hængende lidt i Ispinnen, vil jeg da egentlig gerne vide om apparatet er CE-mærket?

Og ved gasfyldninger af den størrelse skal den da vist tages i ed hos brandmyndighederne iht ATEX direktivet!

Ved de små kan jeg ikke se nogen problematik, hvilket jeg også skriver.

At jeg nævner det andet, er som ganske simpelt fordi jeg har spurgt på mulighed for at anvende produktet. Og Kommunen vil se tegninger og risikovurdere. Det er i modstrid med hvad der oplyses fra Octopus side. Senest har jeg forespurgt en af guru'erne indenfor rådgivning i køl og PED. Han rablede en masse om brandmyndigheder, ATEX og manglende CE mærkning af sig!
 
Carl Erik
Ja bliv endelig hængende i dyndet.
Jeg opretter snarest en ny tråd hvor jeg med allerstørste fornøjelse skal besvare og imødegå alle de ting som du åbenbart tror du ved noget om.
vh
Carl Erik
 
PeterKunz
Hej XJLN. Har du alle strømudgifter med i din cop-måling?
Altså alle pumper og elektronik?

Det er rigtig gode tal, du har, tillykke med dem.

Jeg har for øjeblikket en cop på 3,8 alt inklusive, og det må jeg sige, jeg er yderst tilfreds med. (Men min installation har også været en hel del dyrere, end en ispinnen ville have været)Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
Hej Peter

Ja det er inkl. elektronik og de interne pumper i VP, men ekskl. den Alpha Pro + der cirkulerer i gulvvarmen fra bufferbeholderen.
Men jeg vil da heller ikke mene den skal regnes med eller hva? Jeg skulle jo have haft pumpen også hvis jeg havde fået gasfyr, bare med blandesløjfe på, og der ville jeg ikke medregne den ved udregning af kWh prisen for den skal jo ikke bruges til at lave varmen som de interne pumer.
Den må regnes med i bygningsdrift sammen med ventilation mm.
i øvrigt bruger den 32W i øjeblikket hvilket er godt 5 kWh/uge.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,459 Unikke besøg
XHTML CSS