HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
wild wild west
kla
Jeg har lagt mærke til at der kommer flere og flere besynderlige indlæg, med mystiske tiltag, det bekymrer mig idet jeg har en klar holdning til at hvis man vil have et godt gennemtænkt produkt så køber man selvfølgelig et produkt som er godkendt af teknologisk

Hvis man kigger lidt på prisen på et jordvarmeanlæg 7 kW, ligger prisen mellem 100.000 og 110.000 på godkendte anlæg. hvis man siger at et anlæg holder 25 år vil merudgiften fra det billige til det dyre(veletablerede virksomheder) være ca 30 kr pr md. de billigste og "ukorente" (ikke godkendte) modeller ligger på ca 80.000 kr forventet holdbarhed ?

Besparelse pr md ca 100 kr. en 7 kW med en virkningsgrad på 3,5 bruger måske 6000 kWh om året en "ukorent" med en virkningsgrad på 3,2 bruger 6.400 kWh en forskel på 400 kWH eller 640 kr/12 ialt 53 kr dyrere i brug end de godkendte jordvarmeanlæg besparelsen vil fra den dyreste til den billigste være ca 40 kr/md når forbruget indregnes i beregningen, heri er ikke taget højde for de verse reperationer på "forsøgsanlæg"

Det virker lidt på mig som om alle har en wild west ide med jordvarme, jordvarme er netop nu ude i en voldsom successtime, er der nogen som kan have en specefik interesse for at vi får tilstande som først i 70 erne hvor alle skulle have jordvarme. en masse lykkeriddere fulgte trop og solgte for at sige det pænt det reneste l... resultatet var at der gik næsten 30 år før der igen var nogen som sagde jordvarme.

Et udemærket eksempel er splitvarmepumpen Nordic Air som Danish Trade solgte med stor succes i Danmark, i midten af februar 2006 bliv virksomheden "lukket". og nu står en masse kunder med det problem at der ikke er nogen til at tage sig af evt. reklamationer, nu må vi så håbe at Nordic air holder det som fabrikken oplyste.

Der er seriøse produkter/firmaer som har været med hele vejen og godt er klar over at der er useriøse amatører som står og banker på døren, bare for at tjene penge. derfor arbejder branceforeningen også hen imod at man skal være certificeret både som sælger og som montør for at kunne sælge jordvarme i Danmark.


Endnu en gang HUSK vælg kun varmepumper som er godkendt at
teknologisk

Håber at dette bringer lidt liv og tankevirksomhed til alle som overvejer at købe useriøse produkter.
 
Admin
Hej

Jeg er enig i at man bør anskaffe sig et anlæg der er afprøvet af teknologisk. Det giver en stor trykhed. ( Benyt ligeledes folk der har den viden til at lave beregninger inden du bruger 125000 kr )

Med hensyn til kølemidler er det for os alle et stort plus der er så lidt af det som muligt af hensyn til vores alle's miljø

Jeg er i det hele taget meget enig i kla's indlæg

Administrator.
Redigeret af Admin d. 27-08-2006 23:11
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Jeg har tænkt mig at købe et dansk produceret og godkendt anlæg.

Men med internettet er det muligt at følge med i hvad der sker i andre lande. Og jeg synes forummet er et godt sted at samle de oplysninger som medlemmerne kan få fat i. Teknologisk kan jo ikke teste alle nye tiltag, men måske sker der noget et sted som kan gøre varmepumperne endnu mere interessante og bidrage til forbedringer.

Det er meget godt med regnestykket om ukorente pumper, men de pumper jeg har set i Østrig er en anelse dyrere end danske pumper, til gengæld er virkningsgraden over 4,5 så det er er en helt anden måde der skal regnes på. Pumperne er testede på steder der minder om teknologisk og er bl.a. godkendt af en ordning som Frankrig, Tyskland og Østrig har tilsluttet sig. Det er derfor ikke usandsynligt at de ville blive godkendt af Teknologisk.

Jeg er fuldstændig uenig i billedet med wildwest fra 70'erne. Det er nu bare muligt med internettet at tjekke hvad der sker rundt omkring inden man kaster sig ud i en kæmpe-investering.

Blandt andet ser det ud til at installationen af jordvarmeanlæg er en del billigere i landene der omgiver os, og det kan man jo så tænke over..

Jeg er enig i at der ikke skal være giftige kølemidler i vores miljø. Men propan som nogle bruger er jo et hundred procent naturprodukt. (Det er bare antændeligt..!)
 
kla
Jeg er til dels enig i dine betragtninger omkring internettes lyksaligheder, men det skal bruges på den rigtige måde

Det er som andetsteds omtalt olien i kølemidlet som giver miljøproblemer, Danmark har skrappe krav til vores vandreserver i undergrunden.

Lad mig definere hvad jeg mener med Wild West, hvis man bevæger sig ud i verden for at finde løsninger til varme som ikke er godkendte anlæg(Teknologisk), kaster man sig ud i noget som kan blive lidt farligt, man kan være heldig at få noget rigtig godt, men man kan også få det modsatte, og det er her jeg mener at vi som ved en lille smule om varmepumper må råbe vagt i gevær, det er ikke alle som har tilstrækkeligt indsigt til at overskue markedet og dem hjælper vi altså ikke på denne måde og i dette forum med det rigtige valg.
Om varmepumpen hedder IVT,Nibe,DVI, KH northerm m.m. er mig ligegyldigt men som det danske marked er nu er det altså dem som er godkendte, alt andet end godkendte anlæg fra teknologisk er i mine øjne wild west. alle leverandører har en forpligtelse om hurtigst muligt at komme på teknologisk godkendte liste, så slipper man for min kritiske røst om seriøsitet/mangel på samme.

Jeg undrer mig over den manglende velvillighed til at få varmepumper godkendt, det kan da ikke være de "småpenge" som det koster at få dem godkendt, det er jo bare at sende en Check sammen med et datablad og godkendelse fra en offentlig prøvestation så er man på listen.
Redigeret af kla d. 08-09-2006 20:02
 
madsaarup
Tak til alle bidragsydere der har været med til at stable dette forum på benene - skønt at se alle de spændende diskusioner. Det er tydeligt at KLA har en stor faglig viden på dette område. Jeg forstår bare ikke hvorfor TI's positivliste skal adskille seriøse pumper og leverandører fra Wild West. En af fordelene ved EU og harmonisering af tekniske standarder er vel netop at nå frem til erkendelsen af at en varmepumpe der er god nok til svenskerne, østrigerne eller tyskerne også er god nok til os. Faktisk bør vi lægge pres på for at DK netop kan lægge sig i kølvandet på disse pionerlande. Der blev installeret over 6000 VP i østrig sidste år og i SE er der VP i 90% af nybyggeriet. Jeg tvivler på at brancheforeningen og TI har patent på sandheden om varmepumper og jeg synes også dder er al mulig grund til at se sig grundigt om på nettet hvor nyhederne vælter frem, specielt i landende omkring os.
Når det så er sagt, er jeg helt enig i at vi skal tage vare på miljøet og at der er en vis tryghed i at have en seriøs og veletableret leverandør i DK.
mvh Mads
http://mads.aarup.net
 
kla
Jeg siger ikke at varmepumperne som ikke er godkendt af teknologisk er noget bras, men det sikrer at produktets data er blevet vurderet at folk som ved noget om COP, underkøling osv. der hvor jeg synes at ikke godkendte varmepumper falder lidt igennem er at det koster faktisk kun en brøkdel at få sine varmepumper lagt på listen, og listen er en "forsikring" over for både kunde og producent på produktets ydeevne.

Alle kender historierne fra "gamle" dage med dårligt virkende anlæg, varmepumpeordningen kom netop op og køre på dette grundlag, så fremtidige kunder kunne være trykke ved valget af varmepumpen, selve beregningen og dimensionering var og er stadig op til den enkelte forhandler/sælger, her mener jeg at man skiller de dårlige og de gode, alle kan se hvor mange kW et gammelt oliefyr/gasfyr er på, men det er ikke det man skal dimensionere ud fra, man skal ej heller dimensionere ud fra forbruget. Det kunne jo være at huset ikke var tilstrækkeligt opvarmet. der er mange faldgruber og kun "Seriøse" forhandlere/sælgere har været på de fornødne kurser.
Den test man bruger på TI kan sagtens være en test fra EU eller en anden godkendt instands.
Redigeret af kla d. 13-09-2006 22:25
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,206,630 Unikke besøg
XHTML CSS