HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmekapacitet og hjælp!
Den Studerende
Jeg er studerende på Roskilde Universitet, og undersøger for tiden fordelene ved varmepumper. Er kommet forbi dette debatforum et par gange, men kan ikke finde svaret på et egentligt simpelt spørgsmål - hvad betyder varmeydelse? Jeg går ud fra at det er noget med hvor mange (og hvor "gamle") m2 en varmepumpe kan opvarme, er dette korrekt? Og hvordan bruges dette i praksis?
På DTI's Positivliste, står der f.eks. at en varmepumpe har 5,8 eller 15 kW i varmeydelse... hvordan skal dette forstås? Kan I måske give nogle eksempler på, hvor store+gamle huse, en varmeydelse så passer til?
I mit igangværende projekt forsøger vi at give et overslag på, hvad husene i Lolland kommune (opdelt i 4 kategorier efter alder og enhedsforbruget samt gennemsnitligt areal) kunne spare ved at udskifte den nuværende el- eller olieopvarmning med forskellige former for varmepumper: jordvarme(væske/vand), luft/vand, luft/luft eller luft/brugsvand&luft (ventilationsvarmepumpe, tror jeg?), både privatøkonomisk og i CO2-udledning. Alle skal så vidt muligt have brugsvandsopvarmning, så vi undgår at skulle supplere med elopvarmning/elpatroner.
Jeg kan se, efter at have kigget rundt i debatterne, at de præcise priser osv. er afhængige af en masse ting - en masse oplysninger, som jeg ikke har adgang til, men meningen er også at lave et overslag - at give kommunen en realistisk idé om den potentielle CO2-besparelse, og borgerne en idé om den potentielle økonomiske besparelse.
Er det mon noget, som I mener er realistisk at lave?
Vi ville gerne beregne årsnyttevirkningen på udvalgte varmepumper af de forskellige typer - men dette virker lidt svært eftersom de fleste producenter kun opgiver COP målt ved 7 grader.
Kunne det være noget, at en producent var interesseret i at hjælpe os med?
Vi har et samarbejde med Lolland kommune, som stiler efter at blive opfattet som en energibevidst kommune, og giver det færdige projekt videre til kommunen, og håbet er således, at åbne deres øjne for det fantastiske ved varmepumper, så de vil sætte aktivt ind for at få udskiftet oliefyr og elopvarmning i kommunen, med de langt bedre varmepumper. Der kunne så være et perspektiv i det, for de professionelle brugere af siden, i at udbrede det gode budskab - og vores projekt ville blive så meget bedre af at få lidt professionel hjælp.
Håber I vil hjælpe :-)
Mvh. Den studerende
 
Admin
Hej Den Studerende

Det lyder spændende med dette projekt, vi ser gerne så mange varmepumper i danmark som muligt.

Da dette er rådgivning og beregning kan heatpump desværre ikke hjælpe.

Udfra et hus byggealder og eventuelt efterisolering beregner konsulenten det diminisionerede varmetab i huset.

Nogle producenter benytter graddage systemet til deres udregninger.

Det har han så en varmepumpe som passer til, derefter beregner han jordslange længde efter den jord type muld/sandet jord som findes på grunden.

Jeg vil meget gerne følge projektet og hjælper gerne med at videre sende jer til personer som måske har tid til at hjælpe jer på vej.

Heatpump har en stor kontaktflade i branchen, men websiden her begiver sig ikke af med udregninger på varmepumpe anlæg.


Prøv at kontake nedenstående firmaer

IVT Danmark = Søren Larsen

DVI = Henning Pallesen

Gastech = Klaus Kjær

Danfoss = Peter Kjeldsen eller Ole Thygesen

Energinord ( gratis rådgivning ) Lars Christensen

Nrgi = Henrik Sandager

Alle firmaer kan tilgås ved at klikke på deres banner her på siden
Redigeret af Admin d. 16-12-2007 15:16
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Det er et godt initiativ både for miljøet og for udbredelsen af varmepumper!

Varmeydelse er den mængde energi, der kan komme ud af varmepumpen.

Man laver en beregning af husets topeffekt: hvor mange watt taber huset på en kold (fx -12) dag? Mit hus anslås fx til at tabe 14 kw. Dette skal pumpen så kunne producere, ellers blir min kone vild og blodig (de kw hun skaber i denne situation regnes ikke medWink). Jeg skal altså bruge en pumpe, der kan yde 14 kw, hvis jeg får brug for det.

Til jeres forsøg bør I, som admin skriver, kontakte en konsulent, der kan lave beregningerne for jer. Hvis I vil lave et overslag til forsøg med jeres beregninger, kan I jo lege med fx [url]http://www.jordvarme.dk/beregning.htm[/url]. Dette er kun som overslag.

Mht årsnyttevirkningen, så er der så mange faktorer, der spiller ind, at det bedste ville være at alliere sig med en producent, der kan vejlede i hvert enkelt tilfælde.

Hvis I beregner for alle huse, så se også på muligheden for at lave større anlæg, der dækker flere huse. Det kan der være både anlægbesparelser og effektivitetsforbedring i.

Held og lykke med projektet og det ville være fint, hvis I lægger nogle af jeres erfaringer her på siden.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Den Studerende
Mange tak for hjælpen, begge to. Jeg vil prøve at kontakte de nævnte konsulenter.
Forklaringen af varmeydelsen hjalp også godt :-)
Jeg vender tilbage, når jeg finder ud af noget.
Mvh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,552 Unikke besøg
XHTML CSS