HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmekapacitet og hjælp!
Den Studerende
Jeg er studerende på Roskilde Universitet, og undersøger for tiden fordelene ved varmepumper. Er kommet forbi dette debatforum et par gange, men kan ikke finde svaret på et egentligt simpelt spørgsmål - hvad betyder varmeydelse? Jeg går ud fra at det er noget med hvor mange (og hvor "gamle") m2 en varmepumpe kan opvarme, er dette korrekt? Og hvordan bruges dette i praksis?
På DTI's Positivliste, står der f.eks. at en varmepumpe har 5,8 eller 15 kW i varmeydelse... hvordan skal dette forstås? Kan I måske give nogle eksempler på, hvor store+gamle huse, en varmeydelse så passer til?
I mit igangværende projekt forsøger vi at give et overslag på, hvad husene i Lolland kommune (opdelt i 4 kategorier efter alder og enhedsforbruget samt gennemsnitligt areal) kunne spare ved at udskifte den nuværende el- eller olieopvarmning med forskellige former for varmepumper: jordvarme(væske/vand), luft/vand, luft/luft eller luft/brugsvand&luft (ventilationsvarmepumpe, tror jeg?), både privatøkonomisk og i CO2-udledning. Alle skal så vidt muligt have brugsvandsopvarmning, så vi undgår at skulle supplere med elopvarmning/elpatroner.
Jeg kan se, efter at have kigget rundt i debatterne, at de præcise priser osv. er afhængige af en masse ting - en masse oplysninger, som jeg ikke har adgang til, men meningen er også at lave et overslag - at give kommunen en realistisk idé om den potentielle CO2-besparelse, og borgerne en idé om den potentielle økonomiske besparelse.
Er det mon noget, som I mener er realistisk at lave?
Vi ville gerne beregne årsnyttevirkningen på udvalgte varmepumper af de forskellige typer - men dette virker lidt svært eftersom de fleste producenter kun opgiver COP målt ved 7 grader.