HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft til luft varmepumpe fra Panasonic
cgj
ER der nogen der har erfaringer med dette? Man kan vel ikke klare sig alene med sådan en varmepumpe virkningsgraden falder jo ved faldende temperatur! Og hvad med støjen 35 db er dog noget når man gerne vil høre fuglesangWink
 
Admin
Hej CGJ

I vores nabo land sverige er det meget almindeligt med denne opvarmningsform, de har så måske flere af dem monteret i huset.

Men man skal jo have noget til varmt vand også Shock

Støj der må man ud og høre den varmepumpe man syntes bedst om, og opveje dette mod de cop fakta de forskellige mærker kan præstere
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
os teknik
Hej CGJ.

For at tage udgangspunkt i producenten fra din overskrift, så har Panasonic udviklet NE9-DPP som har et Lydniveau på 22/24 dB(A)

Og det er forresten klart det laveste jeg har hørt hidtil, men det er normalt ikke Lydniveauet der giver balladen, men mislyde fra f.eks lejre eller blæsermotor. Men igen her, er Panasonic igen det bedste jeg som fagmand kan anbefale

Eller så husk altid at se på listen over godkendte anlæg (positiv listen)
Det gør som regel at du ikke fortryder dit køb, det er så ærgeligt at bruge penge på noget man ikke trives med, har du spørgsmål vedr. listen, kunne du spørge Admin, han er dygtig til den slags Smile

Held og lykke

P.S husk at din varmepumpe skal monteres af fagfolk, det giver dit anlæg længere levetid og dig mindre besvær Wink

Med Venlig Hilsen

Rasmus

------------------------------------
Aut. Kølefirma

O.S Teknik
[url]www.osteknik.dk[/url]
 
ultimatevp
Hej Rasmus!
Det er altid rart, når fagfolk kommer med nogle indlæg. Jeg synes du vedr. Panasonic opgir et lydniveau på 22 db. Du mangler at opgive om det er indedelen der er på 22 db. Mig bekendt skal man jo udendørs for at høre fuglesang. Det ville også være rart at vide i hvilken afstand den "støjer" med 22 db.
med venlig hilsen Mogens.
 
os teknik
Hej Mogens.

Ja som du skriver er det indedelen der har et lydniveau på 22/24 db(A) og det var som også det jeg troede han mente.

Udedelen har et lydniveau på 46 dB(A) som max. altså ved 100% belastning, så derfor troede jeg det var nærliggende at det var indedelen han omtalte

Dog synes jeg ikke det plejer at være et problem med udedelen, da den sjælden kører med 100% belastning
Redigeret af os teknik d. 13-06-2008 16:25
Med Venlig Hilsen

Rasmus

------------------------------------
Aut. Kølefirma

O.S Teknik
[url]www.osteknik.dk[/url]
 
ultimatevp
Hej Rasmus!
Tak for hurtig respons på mit spørgsmål.
Hilsen Mogens
 
MB
For en god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på at lydniveauet på indedelen er på 24-40 dB !
 
kfolmer
Det handler jo ikke kun om fuglesang, når der er en max grænse på 35 db.

Ved installation i by og sommerhuse må støjniveauet max være 35 db (ude) i skel. Jeg vil gerne have en varmepumpe til vores repos på 1. sal, men der er kun 2,5 m til skel og 5 m til naboens soveværelse, så med mindre jeg kan finde en støjsvag model har jeg en ulovlig installation.

Er der nogen der kender til modeller hvor støj niveauet (ude) kan overholde dette krav? Typisk snakker vi jo omkring 45 db.

Kan en afskærmning eller findes der sådan noget på markedet som kan afhjælpe støjproblemer?

Mvh. Folmer
 
airman
Intet problem. De 45 dB er iflg databladet udmålt 1 meter ret foran, med anlægget på fuld drøn. Så med mindre huset ligger i skel er problemet ikke eksisterende. En fordobling til to meter giver -3dB 4 meter -6dB osv.

Enhver form for støjafskærmning har en sideeffekt der hedder ringere ydelse. I praksis kan i særdeleshed Panasonic, nærmest opstilles lige under soveværelsesvinduet. Senest har jeg set en Optima 900 opstillet lige ud for soveværelset. Helt uproblematisk.
 
kfolmer
Jeg kan også se i SBI anvisningen at max belastningen om natten må være helt op til 50 db, selvom det selvfølgelig ikke skal være et mål se: [url]http://www.sbi.dk/br08/6/4/2/stk3[/url].

Hvor lavt et ude støjniveau er det muligt at finde? I mit tilfælde her jeg et opvarmningsbehov omkring 70 m2 på 1. salen.

Jeg vil gerne holde et godt naboskab, og da ventilatoren vender ud mellem to høje husgavle, vil der også være et reflektionsbidrag, så det kan være relevant at tænke i disse tanker.Smile

Mvh. Folmer
 
os teknik

Citer

MB skrev:
For en god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på at lydniveauet på indedelen er på 24-40 dB !


Må jeg spørge hvor du har de meget tvivlsomme oplysninger fra?
Med Venlig Hilsen

Rasmus

------------------------------------
Aut. Kølefirma

O.S Teknik
[url]www.osteknik.dk[/url]
 
kfolmer
Prøv at klikke på linket........ Det deeplinker til SBi-anvisning om Bygningsreglementet vedr. Støj udendørs fra tekniske installationer.

Som montør må du jo vide om det du sætter op rent faktisk er lovligt, eller om køber efter klager kan blive nød til at pille det ned igen.

Mvh. Folmer
 
MB

Citer

OS teknik

Må jeg spørge hvor du har de meget tvivlsomme oplysninger fra?



De meget tvivlsomme oplysninger er fra databladet på pumpen, du har som udgangspunkt angivet NE9, det er en almen vildledning at man kun opgiver lydniveauet i lav ventilationsmode, den korrekte oplysning er et lydniveau fra 24-40 dB da pumpen under normaldrift veksler mellem lav, mellem og høj ventilationsmode.Wink
 
os teknik

Citer

MB skrev:

Citer

OS teknik

Må jeg spørge hvor du har de meget tvivlsomme oplysninger fra?



De meget tvivlsomme oplysninger er fra databladet på pumpen, du har som udgangspunkt angivet NE9, det er en almen vildledning at man kun opgiver lydniveauet i lav ventilationsmode, den korrekte oplysning er et lydniveau fra 24-40 dB da pumpen under normaldrift veksler mellem lav, mellem og høj ventilationsmode.Wink


Aner ikke hvor du har disse oplysninger, men de er ihvertfald forkerte..!

Panasonic bruger scroll, hvilket betyder at pumpen arbejder som havde den en frekvensomformer koblet til.

Ang. lydniveauet, er det angivet lydniveau det korrekte, og det angivet lydniveau er ved fuldlast! altså 100% belastning
Med Venlig Hilsen

Rasmus

------------------------------------
Aut. Kølefirma

O.S Teknik
[url]www.osteknik.dk[/url]
 
MB
Jeg afgiver ingen falske oplysninger, få hentet databladet fra Kinnan !

Lad os slå fast at du har angivet NE9 som udgangspunkt, indedelen støjer 24/27/40 dB (lav/mellem/høj)

Jeg vil ikke kommentere din forklaring med scroll kompressoren, og inverterteknologien som du vist har misforstået.
 
airman
Næh, det kan virke lidt rodet at blande udedelen ind i indedelens støj. Men MB pyt da med de 40dB med blæseren på fuld skrue. Vælg en af de to laveste ventilatorhastigheder og anlægget kører formidabelt. Det er kun med instilling AUTO og samtidig max belastning eller ventilator tvunget på max at skidtet støjer.

Udendørs er en NE nogenlunde ikke hørbar i fem skridts afstand.
 
kfolmer
Nu interesserer jeg mig for støj udendørs, for med min afstand til min nabo skal jeg kunne dokumentere at jeg gns. ikke støjer mere end 35 db i skel.

Jeg har ikke helt styr på hvordan myndighederne foretager målinger i praksis, når der er klager ud over at man laver en referencemåling over tid og omregner det til et gennemsnit.

Min pointe er at når der overalt er bekrevet omkring 45-50 db max udendørs på maskineriet, men hvad er gennemsnittet? Det er vel primært den indvendige regulering der justeres så indedelen støjer mindst hvis der er mulighed for det, men hvis udedelen i gns. støjer 40 db og vi taler om -3 db ved 2 m ret ude, -6db ved 4 m etc. så når jeg jo ikke under 35 db i skel, når huset ligger 2,5 m fra skel og 5 m fra nabosoveværelset.

Det er fint at i skriver at en NE nogenlunde ikke er hørbar i fem skridts afstand, men hvis de tekniske anvisninger beskriver noget andet. Hvad tror du så Kommunen vil tro på.Frown

Det kan jo ende med at jeg skal kikke på jordvarme istedet for at supplere min nuværende naturgasinstallation med en luft/luft varmepumpe pga. udendørsstøj.Sad

Altså tilbage til spørgsmålet findes der nogle luft/luft varmepumpe der har et lavt dokumenteret udendørs støjniveau. Vil en overdimentioneret varmepumpe støje mindre end en underdimensioneret?

Hvad siger de kloge. Er der nogle støjsvage (udendørs) modeller ? Hvad er erfaringerne med støj og dimensionering?

Mvh. Folmer
 
airman
Overdimensionering får du ikke noget ud af.

Støjsvag unit NE 9 fra Panasonic (eller alt mulig andet). Målt en meter ret for = 47 dB på fuld knald når den varmer. Duer dette ikke, find et andet sted at montere den. I praksis er den næsten ikke hørbar i et par skridts afstand. Inviter naboen ud og lyt hos det firma du vil indkøbe hos. Installatøren bør have enten et reference anlæg, eller et monteret hos sig selv til fremvisning.
 
k_madsen
Jeg kan kun høre blæseren svagt ca 2 meter fra ude delen.

Her findes link til opsætningen [url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=3&thread_id=505#2958
[/url]
Langt de flest anlæg vil være MEGET overdimensioneret, til et normalt hus / sommerhus. Jeg har IKKE hørt min blæser gå i max mode, ved andet en tvang via fjernbetjeningen. Og den larmer ikke meget stadig væk.
Støjen fra ude delen, er en del kraftigere, og høres vel 15 til 20 metervæk under max belastning. Men under normal drift ,(holde temperaturen) er den vel hørbar 5 - 8 meter væk. Blot som en svag sussen.

GrinWink
Redigeret af k_madsen d. 15-07-2008 17:59
 
climatec
Hej kfolmer

prøv en Daikin mere lydløst får du det ikke, det tror jeg ikke på, jeg sælger flere forskellige, og har arbejdet med dette i over 17 år, og må sige at daikin er bare det mest lydløse jeg monteret.

Hilsen

Henrik Hansen
Redigeret af Admin d. 01-08-2008 23:03
Mr. X
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,236,341 Unikke besøg
XHTML CSS