HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe - Positivt overrasket
CBS
Efter at have gransket forums og ikke mindst hele den jungle der er med valg af varmepumpe, for og imod osv, så må jeg nok sige at jeg med stor glæde kan trække min skepsis tilbage da jeg her første dag tjekkede de seneste 24 timers forbrug.

Jeg har bygget lidt om og indtil nu har jeg varmet køkken og stue (ialt ca. 40-50 kvadratmeter) op med en el radiator.

Bestemte mig for at kaste mig ud i en varmepumpe (vel at mærke af den billige slags - Andes NS10A).

Normalt ligger mit samlede elforbrug uden el-varme på ca. 14kw i gennemsnit dagligt (har et stort kaloriefere fyr+el-vandvarmer der skal trækkes også). Med den ene elradiator runder vi ca. 36 kw med 16-18 grader i de 2 rum, altså forbrug på ca 22 kw til radiatoren. tjekkede nu efter de første 24 timer med 20 grader i rummer og gradvis lavere om natten 19 grader efter en time og 17 efter 3. og så ellers fulddrift resten af tiden. Til min STORE glæde 8 KW brugt, dvs en besparelse på 14 KW dagligt og dermed 63%.

Godtnok havde jeg håbet at det virkede som bare en 50% besparelse når det nu var en af de billige bl.a. bl.a. og hvad mange gerne ellers vil mane til jorden, men tog chancen og har ikke fortrudt.

En besparelse på 14x1.6kr på knap 700 kr. pr. månede på et anlæg til 3000!!!!! fedt, det er da en forrentning der er til at forstå. og så endda selvom temperaturen udenfor ligger og roder omkring de 0 grader.

Hermed er jeg nu en sikker kunde når der skal tænkes nyinvestering i varme anlæg til de sidste 100 kvadratmeter. Så må jeg vist hellere ryge på en af dem der har en virkningsgrad på 5.XX, det er da en super investering hvis de dyre modeller også holder data så godt som f.eks, Andes.

Smider helt sikker et måneds regnskab op så snart det foreligger.
 
CBS
Den positive overraskelse er i den grad slut efter 2 år... Grunden til navnet ANDES, må være fundet i maskinens tendens til at servere en konstant isblok på yderdelen. Med det samme der er mellem 3 plus grader og 3 minus, lidt afhængigt af fugtigheden, så fryser den til.

Den er også begyndt at støje væsentlig mere, det gjorde den allerede efter et halvt år.

Synes bar lige jeg ville knytte en kommentar til min tidligere så positive holdning.

Skal desuden siges at jeg siden indkøbet af pumpen, har købt en Appliance PTC 14000, en noget større maskine, med afrimning osv. indtil videre er den ikke frosset til en eneste gang endnu, har dog også kun kørt 3/4 år ca. Giver lige en melding på anlæget når vinteren er ovre. Så er der lidt at forholde sig til.
Redigeret af CBS d. 15-12-2009 13:32
 
allankj1
Ja irriterende ned noget der ikke virker ordenligt men det lød da også næsten for godt til at være sandt at en investering på 3.000 kr kunne spare dig for 700 kr om måneden. Men den har vel alligevel på 2 år kunne tjene sig selv ind.

Hvad måtte du så give for den nye pumpen og hvordan ser regnskabet ud på den pumpen mht besparelsen pr. måned?

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,238,632 Unikke besøg
XHTML CSS