HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg til nyt parcelhus med kælder
Drifter01
Hej folkens,

Vi er i færd med at bygge et nyt hus i holbæk, på en 805 m2 stor grund, i en ny udstykning. Huset bliver 158,6 m2 i stueplan og dertil 66,4 m2 kælder. Såvel kælder som stueplan opvarmes ved gulvvarme i 10 cm beton i alle rum. Ventilering af huset håndteres af et Nilan 600 EC varmegenvindingsanlæg (også i kælder). Huset bliver et lavenergihus klasse 2. Vi er to voksne i husstanden og et spædbarn, med et til på vej Smile Vi har regnet med at huset skal opvarmes ved jordvarme, og vi har i den forbindelse en række spørgsmål som vi håber dette rutinerede forum kan kaste lidt lys over:

- Vi har fået et tilbud gennem vores rådgivende ing. på et Fighter 1240- 6Kw anlæg med 250 meter slange. Lyder det for Jer som et rimeligt anlæg i forhold til det forventede behov i vores hus?
- Ud over at huset selvfølgelig optager 158 m2, forventer vi også at belægge omkring 250 m2 med fliser. Husets have hvor slangen skal ligge er orienteret mod syd, og i ca.tal er græsarealet på 10 x 30 meter. Ser i nogle problemer arealmæssigt med græsplænen, eller skal vi også have de flisebelagte arealer i brug?
-Jordvarmepumpen skal placeres i kælderen. Ud for teknikrummet i kælderen har vi ca. 10 meter under flisebelagt indkørsel hen til græsplænen. Er det et problem?
- Hvor længe går der typisk før vi kan anlægge fliser/græsplæne efter at jordvarmeslangerne er nedgravet? (Jeg tænker på om jorden sætter sig uens).
- Jorden i vores have er meget leret, og "uegnet til genindbygning" i.f.m fundamentet ved huset. Har dette nogen betydning for jordvarmeslangen, og anlæggets ydeevne?

Jeg ved godt dette er en masse spørgsmål, men vi er helt "grønne" på området, så vi håber meget på forummet´s hjælp!

på forhånd mange tak.

mvh
Drifter01
 
Admin

Citer

Hej folkens,

Vi er i færd med at bygge et nyt hus i holbæk, på en 805 m2 stor grund, i en ny udstykning. Huset bliver 158,6 m2 i stueplan og dertil 66,4 m2 kælder. Såvel kælder som stueplan opvarmes ved gulvvarme i 10 cm beton i alle rum. Ventilering af huset håndteres af et Nilan 600 EC varmegenvindingsanlæg (også i kælder). Huset bliver et lavenergihus klasse 2. Vi er to voksne i husstanden og et spædbarn, med et til på vej Vi har regnet med at huset skal opvarmes ved jordvarme, og vi har i den forbindelse en række spørgsmål som vi håber dette rutinerede forum kan kaste lidt lys over:

- Vi har fået et tilbud gennem vores rådgivende ing. på et Fighter 1240- 6Kw anlæg med 250 meter slange. Lyder det for Jer som et rimeligt anlæg i forhold til det forventede behov i vores hus?
- Ud over at huset selvfølgelig optager 158 m2, forventer vi også at belægge omkring 250 m2 med fliser. Husets have hvor slangen skal ligge er orienteret mod syd, og i ca.tal er græsarealet på 10 x 30 meter. Ser i nogle problemer arealmæssigt med græsplænen, eller skal vi også have de flisebelagte arealer i brug?
-Jordvarmepumpen skal placeres i kælderen. Ud for teknikrummet i kælderen har vi ca. 10 meter under flisebelagt indkørsel hen til græsplænen. Er det et problem?
- Hvor længe går der typisk før vi kan anlægge fliser/græsplæne efter at jordvarmeslangerne er nedgravet? (Jeg tænker på om jorden sætter sig uens).
- Jorden i vores have er meget leret, og "uegnet til genindbygning" i.f.m fundamentet ved huset. Har dette nogen betydning for jordvarmeslangen, og anlæggets ydeevne?

Jeg ved godt dette er en masse spørgsmål, men vi er helt "grønne" på området, så vi håber meget på forummet´s hjælp!

på forhånd mange tak.

mvh
Drifter01


Ja de 6 kw passer også meget fint efter mine beregninger, et be06 kl2 hus bruger ikke meget varme.

ikke taget højde for kælder, som jeg ikke kan beregne efter be06 kl2

Da i har gulvvarme over alt, er der regnet med direkte koblet gulvvarme mod varmepumpen

Men som reglen siger her på siden så er det jeres konsulent der skal stå inde for beregninger

ved et areal på 10x30 meter = 300 kvm vil slange rander kunne lægges med 1,2 meters mellemrum

PS: Det er meget nødvendigt at fortælle om man monterer spabad

Kom endelig med alle de spørgsmål som måtte have, der findes ikke dumme spørgsmål kun dumme svar Wink
Redigeret af Admin d. 12-01-2008 22:17
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz

Citer


- Ud over at huset selvfølgelig optager 158 m2, forventer vi også at belægge omkring 250 m2 med fliser.
Man kan risikere, at fliser over jordvarmeslanger kan give sig lidt på grund af de lidt ekstra svingende temperaturer i jorden, men jeg har aldrig hørt om at det er sket.

Citer


-Jordvarmepumpen skal placeres i kælderen. Ud for teknikrummet i kælderen har vi ca. 10 meter under flisebelagt indkørsel hen til græsplænen. Er det et problem?
Man kan bare isolere slangerne, hvis man er usikker. Spørg installatøren.

Citer


- Hvor længe går der typisk før vi kan anlægge fliser/græsplæne efter at jordvarmeslangerne er nedgravet? (Jeg tænker på om jorden sætter sig uens).
Optimalt er det at lade der gå et år. Jeg anlagde min græsplæne efter 6 måneder, og foreløbig ser det ud til at være gået fint. Man kan jo altid rette lidt buler op ved smide muld på.Wink

Citer


- Jorden i vores have er meget leret, og "uegnet til genindbygning" i.f.m fundamentet ved huset. Har dette nogen betydning for jordvarmeslangen, og anlæggets ydeevne?
Jordslanger yder mest i muldjord, men rigtig mange anlæg laves naturligt nok i ler, og man trækker bare lidt mere slange. Det kan være godt at smide muld rundt om slangen, når den lægges i. Jeres installatør har sikkert taget højde for jordtypen ved beregningen af slangens længde.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN

Citer

- Vi har fået et tilbud gennem vores rådgivende ing. på et Fighter 1240- 6Kw anlæg med 250 meter slange. Lyder det for Jer som et rimeligt anlæg i forhold til det forventede behov i vores hus?


Vi har det samme anlæg (1220 som den hed for et år siden) med ca. samme længde slange i et nyt hus på 180m2 og i det første år har vi brugt for ca. kr. 6.000,- i varme og varmt vand.
Redigeret af XJLN d. 12-01-2008 21:39
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Admin
Hejsa

Er de 300 kvm ikke restjorden tilbage udover hus og planlagt flisebelægning.

Normalt beregner man et et lidt større varmetab pr kvm på huse med kælder.
Redigeret af Admin d. 12-01-2008 22:19
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Drifter01
Hej alle sammen,
Sikken et aktivt forum. Vi havde da ikke lige regnet med svar i indeværende uge, men det er da bare super rart! Smile

Tak for alle svarene. Det lyder som om det tilbud vi har fået ikke er helt ved siden af.

Jeg kan supplere med at tilbuddet lyder på ca. 100K inkl. moms, og inkl nedgravning af 250 m. slange, diverse fittings og så selvfølgelig varmepumpen Fighter 1240.

Det er ganske rigtigt ca. 300 m2 reel græsplæne vi har til negravningen (10x30m), så vi slipper vist for at udlægge varmeslangerne under fliserne.

Nu har jeg nævnt vores tilbud. Lyder det fornuftigt pris/ydelsesmæssigt, eller har i med Jeres viden et bud på andre producenter som vi bør kigge på, som måske leverer bedre ydelse i forhold til pris? Det kan jo være nogle af jer mener det vil være en fordel at betale f.eks 25K mere, og dermed få et anlæg som måske til gengæld leverer en bedre ydelse?

Hvad med løsningen med separat ventilering (Nilan Comfort 600)? Er det den anbefalede løsning, eller har i erfaringer med varmepumper som integrerer både ventilation med varmegenvinding OG jordvarme?

Pyha - mange spørgsmål igen, men det er jo en sand videnskab det her Smile

hav en rigtig god søndag!

mvh
Drifter01
 
Drifter01

Citer

XJLN skrev:

Citer

- Vi har fået et tilbud gennem vores rådgivende ing. på et Fighter 1240- 6Kw anlæg med 250 meter slange. Lyder det for Jer som et rimeligt anlæg i forhold til det forventede behov i vores hus?


Vi har det samme anlæg (1220 som den hed for et år siden) med ca. samme længde slange i et nyt hus på 180m2 og i det første år har vi brugt for ca. kr. 6.000,- i varme og varmt vand.


Det lyder dejligt økonomisk for sådan et stort hus. Det kan vi formentlig ikke helt klare os med grundet kælderen, men forhåbentlig kan vi holde forbruget deromkring. Vi må sørge for at lave møntindkast på bruseren. 5 kr. = 1 minut - så skal lillemor nok få vasket hår i en fart Smile
 
XJLN

Citer

Hvad med løsningen med separat ventilering (Nilan Comfort 600)? Er det den anbefalede løsning, eller har i erfaringer med varmepumper som integrerer både ventilation med varmegenvinding OG jordvarme?


Kan du ikke klare dig med en Comfort 300?

Vi har et lignende anlæg af et andet fabrikat og er ganske godt tilfreds. Især er det dejligt at der ikke er vent. ventiler i ydermuren som der trækker ind af når det blæser. Jeg ved der findes nogle modeller som samler det hele i én enhed men hvor effektive de er ved jeg ikke. Vælger du en sådan vil jeg anbefale en model hvor du ikke skal have ventiler i ydermuren.
Redigeret af XJLN d. 14-01-2008 11:13
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
airman
Da slange oftest leveres med deling 50m, ville jeg nu forsøge at få alt det ned jeg kunne.

Und dig selv at se og lyt til de forskellige anlæg (hvis du kan få lov). Kig på garantibestemmelser.

Comfort 600 fra Nilan??!?! Bruger de stadig plasticveksler??? Jeg holder langt mere af Genvex Energi II. I mine øjne er det et langt bedre aggregat. Luft/luft VP til ventilation, er noget fanden har skabt i vrede. Det vil jeg gå laaaaangt uden om.
 
Drifter01

Citer

XJLN skrev:

Citer



Kan du ikke klare dig med en Comfort 300?

Vi har et lignende anlæg af et andet fabrikat og er ganske godt tilfreds. Især er det dejligt at der ikke er vent. ventiler i ydermuren som der trækker ind af når det blæser. Jeg ved der findes nogle modeller som samler det hele i én enhed men hvor effektive de er ved jeg ikke. Vælger du en sådan vil jeg anbefale en model hvor du ikke skal have ventiler i ydermuren.


Det er vores rådgivende ing. der har rekommanderet en Nilan 600 Comfort over en Comfort 300. Grundet størrelsen på huset (kælderen skal også have ventilation). Er der stor forskel?

mvh
Drifter01
 
Drifter01

Citer

airman skrev:
Da slange oftest leveres med deling 50m, ville jeg nu forsøge at få alt det ned jeg kunne.

Und dig selv at se og lyt til de forskellige anlæg (hvis du kan få lov). Kig på garantibestemmelser.

Comfort 600 fra Nilan??!?! Bruger de stadig plasticveksler??? Jeg holder langt mere af Genvex Energi II. I mine øjne er det et langt bedre aggregat. Luft/luft VP til ventilation, er noget fanden har skabt i vrede. Det vil jeg gå laaaaangt uden om.


Hej Airman,
Er ikke helt sikker på hvad du mener med slangen. Foreslår du at vi får lagt mere slange ned end de 250 meter som leverandøren foreslår?

Lyder som en god idé at tage ud og lytte på anlæg i drift. Vi forsøger at få nogle referencer fra leverandøren (De er fra Jylland, vi bor på Sjælland).

Hvorfor er luft/luft VP til ventilation skidt? Og er principperne i Genvex Energi 2 og Nilan Comfort 600 ikke de samme?

mvh
Drifter01
 
airman
Hvis slangelængden knibes, risikerer du unødig frysning af jorden. For lave temperaturer i jorden med deraf følgende forringede virkningsgrader. Derfor lad være med at spare der. 250 meter er indenfor tommelfingerreglerne, men tæt på. Slange koster relativt lidt, så lad hver med at spare. Det svarer sig ikke.

Jo Nilan og Genvex arbejder efter samme principper. Men den ene bruger aluminium den anden bruger (brugte) plastic. Plastic er brændbart og hører ikke hjemme i ventilationsanlæg.

Luft/luft ventilationsventilationsanlæg er noget bæ, derhen at ventilationsanlæg optimalt kører med ens luftmængde indblæst og udsuget. Varmepumper i sagens natur forskellige. Varmepumper holder mest af relativt små temperaturstigninger/sænkninger. Find et IX-diagram og find forskellen.
 
Drifter01

Citer

airman skrev:
Hvis slangelængden knibes, risikerer du unødig frysning af jorden. For lave temperaturer i jorden med deraf følgende forringede virkningsgrader. Derfor lad være med at spare der. 250 meter er indenfor tommelfingerreglerne, men tæt på. Slange koster relativt lidt, så lad hver med at spare. Det svarer sig ikke.

Jo Nilan og Genvex arbejder efter samme principper. Men den ene bruger aluminium den anden bruger (brugte) plastic. Plastic er brændbart og hører ikke hjemme i ventilationsanlæg.

Luft/luft ventilationsventilationsanlæg er noget bæ, derhen at ventilationsanlæg optimalt kører med ens luftmængde indblæst og udsuget. Varmepumper i sagens natur forskellige. Varmepumper holder mest af relativt små temperaturstigninger/sænkninger. Find et IX-diagram og find forskellen.



Hej Airman,
Tak for svaret. Jeg var af den overbevisning, at jordslangen bør dimensioneres inden for forholdsvis små tolerancer - dvs. den kan både være for kort og for lang. Hvor lang vil du mene den bør være til vores behov? Man skulle da mene at en erfaren leverandør baserer sit tilbud på den optimale slangelængde - især hvis dette indebærer at han kan sælge lidt mere slange!

mvh
Drifter01
 
Admin
Hej Drifter01

2 slangeløb a 150 meter vil nok være de ideelle.

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Drifter01

Citer

Admin skrev:
Hej Drifter01

2 slangeløb a 150 meter vil nok være de ideelle.


Hej Admin,
Tilgiv min uvidenhed, men vil man så lægge de 2 slanger i de samme render = 150 m. rende, eller skal de dække hvert deres område (300 meter rende) ?

...og hvorfor er 2 x 150 bedre end 1 x 300 ?

mvh
Drifter01
 
Drifter01
....og lige et tillægsspørgsmål til Forum:

Har lige undersøgt Varmepumpeinfo.dk (TI), og konstateret at den jordvarmepumpe vi har fået tilbud på: Vølund Fighter 1240 ikke er godkendt i den seneste liste fra oktober 2007. Derimod er Fighter 1220 godkendt. Ved I om indmaden er den samme, så Fighter 1240 dermed også ville kunne opnå godkendelse, eller er dette en anledning til bekymring?

På forhånd tak.

Drifter01
 
Drifter01

Citer

airman skrev:
Luft/luft ventilationsventilationsanlæg er noget bæ, derhen at ventilationsanlæg optimalt kører med ens luftmængde indblæst og udsuget. Varmepumper i sagens natur forskellige. Varmepumper holder mest af relativt små temperaturstigninger/sænkninger. Find et IX-diagram og find forskellen.


Hej Airman,
Skal jeg læse det sådan, at du foreslår vi får en luft/vand varmepumpe til at klare vores boligventilation OG opvarming af brugsvand, i stedet for en luft/luft løsning med passiv varmegenvinding, som f.eks Nilan 600 ell. Genvex Energy 2?
Ellers er jeg lidt i tvivl om hvordan du mener vi bør ventilere vores bolig!

mvh
Drifter01
 
Admin

Citer

Hej Admin,
Tilgiv min uvidenhed, men vil man så lægge de 2 slanger i de samme render = 150 m. rende, eller skal de dække hvert deres område (300 meter rende) ?

...og hvorfor er 2 x 150 bedre end 1 x 300 ?


2x150 meter er ikke bedere en 1x300 meter, men på grund af tryktab er de 2x150 ganske normalt.

kender ikke data på hvad en vølund kan køre med af slange længde i et løb.

nej slanger kan ikke ligge i samme grav
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Næh 2 x 150 meter betyder 2 løb af 150 i hver sin rende med mindst en meter imellem.

Dimensionerer du til kanten henter du 20 W pr meter slange. Men dimensioner gerne til det halve. Og benytter du to slanger sker der intet ved at bruge to slænger. Så to gange 200 meter vil være blæret.

Jeg kan ikke døje luft/luft varmepumper og mener det er noget lort. Luft/vand brugsvandspumper kan jeg se ideen i, men økonomien hænger ikke sammen. Nilan bruger plastic i deres anlæg og vil ikke diskuterere det uansvarlige i dette. Genvex'es er trods alt lavet rigtigt, omend Genvex'es teknikere er nogle stygge fedterøve med lyddæmpere .
 
Drifter01

Citer

airman skrev:
Næh 2 x 150 meter betyder 2 løb af 150 i hver sin rende med mindst en meter imellem.

Dimensionerer du til kanten henter du 20 W pr meter slange. Men dimensioner gerne til det halve. Og benytter du to slanger sker der intet ved at bruge to slænger. Så to gange 200 meter vil være blæret.

Jeg kan ikke døje luft/luft varmepumper og mener det er noget lort. Luft/vand brugsvandspumper kan jeg se ideen i, men økonomien hænger ikke sammen. Nilan bruger plastic i deres anlæg og vil ikke diskuterere det uansvarlige i dette. Genvex'es er trods alt lavet rigtigt, omend Genvex'es teknikere er nogle stygge fedterøve med lyddæmpere .


Okay! Men hvad ville du foreslå til ventilation af ejendommen så? Ikke nødvendigvis fabrikat, hvis du vil være neutral, men hvilken type anlæg?

mvh
Drifter01
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,030 Unikke besøg
XHTML CSS