HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af varmepumpe
LarsLeon
Hej - jeg har fået en lille opgave, nemlig at sætte varme på en hal, der er ca. 22x48 meter. Stokeren er fravalgt, og varmepumpe er foretrukket.

Men først, tak for alle de fine indlæg der er at finde her på siden.
Jeg kan dog ikke finde noget om det som min bror og jeg er ved at kaste os ud i.

Opgaven er stillet; en gammel maskin hal på omkring 1200 Kvm skal varmes op.

Det meste af hallen er isoleret i loftet med 100 mm. Væggene er beton elementer, og dermed rimeligt isolerede/tætte.

Der er lavet en butik (7x28m), samt sorterings rum (7x20m)inde i hallen, med en loftshøjde på 3.3 meter.
Disse rum er isoleret med 150 mm på loftet, omkring 100 mm i væggene.

Vi har set på stoker og udendørs siloer, og læst og skrevet med en pokkers masse stoker-folk,
for at høre om de er enige i vores forslag, og sjovt nok det er de sgisme...

Men så siger min bror; hvorfor pokker ikke bare bruge varmepumper, altså luft/luft, frem for alt det bøvl med piller og stoker.

Derfor flg. spørgsmål;

Tror I at vi kan nøjes med en ca. 6 Kw enhed til butikken (gerne omkring 20g.cel) , der er jo lang ??.

Det samme gælder for sorteringsrummet, bare med ca. 15 g.cel.??

Det store lagerrum skal holdes frostfrit, men da det er et stort rum, mener vi at der skal omkring 3 indvendige enheder op, da den samlede længde på hallen er omkring 48 meter, og bredden omkring 14 meter, er vi lidt i tvivl om de indvendige enheder kan blæse luften igennem rummet, hvad mener I, er det nok ??

Der er et lille kontor, og der skal der "bare" sættes en enkelt op, og se om vi kan få ført en enkelt varmestreng ud til et bad-rum/omklædning, hvordan pokker gør man det ??? skal der indkøbes 1 udvendige enhed, samt 2 indvendige enheder, eller kan vi lave det med spiro rør ???.

Mht. valget af fabrikant, mener vi begge at der er to mulige, Panasonic eller Toshiba, med en så god COP værdi, samt kurve ift. udendørs temperatur som muligt.
Det er nemlig et spørgsmål effektiviteten på anlægget er i top, så vi får det bedste af det bedste, så el-regningen ikke ryger igennem loftet.

Gode råd, samt evt. erfaringer modtages med stor tak Smile
 
kla
Interessant lille opgave du der har fået,

Butikken er ialt på knapt 300 m2 med et varmebehov på 60 w/m2 har butikken en topeffekt på 11 kW ved -12 grader ude for at lave 20 grader inde. så din effekt på varmepumperne hvis de skal stå alene for opvarmningen bør være min.18 kW, i sorteringsrummet 12 kW og i hallen 60 kW så projektet er ikke så lille alligevel. om du vælger den ene eller den anden er egentlig uinterssant idet det handler om at købe et kvalitetsprodukt til det som i skal bruge dem til, et godt hjælpemiddel kunne være

http://www.radron.net/upload/tabeller/2006/060816_kompl_3_luftluftvarmepump.pdf

COP virkningsgraden er også uinterssant med mindr du ser ved eks - 5 og -12 her skilles fårene fra bukkene. vælg varmepumpe med hjernen ikke med pengepungen, mit forslag ville være enten IVT Nordic Inverter AY 12 eller Toshiba RAS 13 eller Sanyo Sap 91 alle de 3 har en god COP ved lave temperaturer = de kan lave varme når det er koldt, Især IVT Nordic Inverter adskiller sig ved COP på 2,3 ved - 15 Grader Markedes højeste COP.

IVT forhandles af Seas-Nve
Toshiba af Gidex
Sanyo af ahsell

God fornøjelse med dit valg

Kla
Redigeret af kla d. 02-09-2006 18:50
 
JanG
tak for dit svar på vores spørgsmål.

Vi er overbeviste om at varmepumpen er løsningen nu er vi fokuseret på at finde det rigtige fabrikat og den rigtige model.

Og vi er noget rundt på gulvet.

Jeg har 3 overordnede spørgsmål:

1) kan vi regne med de værdier de enkelte producenter angiver, det forekommer mistænkeligt at de - omend mindre vigtigt - angiver et støjniveau som er langt højere i Råd & Røn testen du linkede til. Er deres COP værdier også taget ud af det blå?

2) De fabrikater og modeller du angiver ser fornuftige ud rent specifikationsmæssigt, men det er meget få steder de springer ud til fordel for bl.a panasonic serien som vi - igen udfra producentens oplysninger - finder er mere valuta for pengene. Så mit spørgsmål til dig er; anbefaler du de nævnte produkter fordi du har et dybere kendskab som ikke lige er tilgængelige for den alm. netsurfer?

3) Temperatur. Vi forstår at COP falder drastisk jo koldere det bliver, selv nævner du -15 grader som en faktor der er værd at bide mærke i.
Men så vidt jeg kan se er alle de hårde vintermåneder i DK alle gennemsnitsligt over +1 grad, og ret beset er det vel (sjældent) at vi vedholdende har minusgrader under -5. Er det så ikke mere reelt at finde den COP værdi anlægget yder ved, ca -2 grader?

Der var mange ting i dit indlæg som vi synes bærer præg af at du er værd at lytte til, især for os der står overfor køb af måske 10 anlæg, så vi vil meget gerne om du lige ville hjælpe os det næste stykke også med et svar.

På forhånd tak.

Jan Grønkjær
 
kla
1.Man kan aldrig regne 100% med producenternes tal, tallene er lavet under optimale forhold, og som regel uden afrimningsperioder.

Jeg har selv flere gange undret mig over DB målingerne, men jeg har dog fundet noget af forklaringen, Producenten fokusere på de positive aspekter i lydmålingen, og siger "varmepumpen skal ikke producere varmen kun vedligeholde den" derfor vælger de den laveste DBA måling, Råd & Rön, tester varmepumpen på 3 forskellige belastninger 100% 75% og 50% lydtrykket måles på testen, ved maximal belastning. derfor forskellen i lydtrykket.

2. Panasonic er bestemt ikke en dårlig varmepumpe, men man skal være opmærksom på at Panasonic har flere forskellige serier, både billige og dyre,

3.Teknologisk ønsker at få ændret så testen bliver som du påpeger -2 +20 og personligt ville jeg klappe i mine små hænder. for ved -2 har varmepumpen allermest brug for afrimning. og derved smulerede grundlaget for 50 - 60% af varmepumperne på det Danske marked. nu må du jo også huske at COP er beregnet uden afrimningsperioden så med et fugtigt Dansk klima kombineret med afrimningsperioden = faldende COP.
 
kla
se i øvrigt

http://forbrukerportalen.no/filearchive/FR_Varmepumpekorrigert.pdf
 
JanG
Tak for dine svar.

Er det korrekt at en varmepumpe ikke er beregnet til den 5 graders løsning vi søger på de ca 700m2 lager. Vi hører at varmepumpen helst skal have mindst ca. +16 grader "at arbejde videre med" og derfor er vi tvunget til at sætte lagertemperaturen på disse min. 16 grader til alle tider. Og så begynder det jo at koste. Så jeg håber dælme vi kan få den påstand skudt ned i en fart. (udmeldingen kommer fra citcop i sverige)

Vi snakker med sælgere, energikonsulenter, producenter, private med erfaring, og ja.. snart gud og hver mand. Men vi møder så mange forskellige syn og udmeldinger at vi ikke længere kan se hvad der er op og ned.

Vi har hele tiden vurderet at vi er nødt til at tage en beslutning som bunder i et sonderingsarbejde der ikke bagefter kan betvivles.

Men måske er det mere fornuftigt at finde eksperten der siger: Du skal bruge 9 af dem her og de koster xxxxx kr. De løser opgagen. Færdigt arbejde.

Hilsen

Jan Grønkjær
 
Admin
Ja de fleste luft/luft varmepumper kan ikke gå længere ned end 16 Grader.

Ved mit svar mener jeg det interval du kan styre temperaturen imellem.

min egen kører ved varme drift mellem 16 til 29 grader

ved aircon drift 18 til 29 grader.

Dette er standart indstilling på dem
Redigeret af Admin d. 07-09-2006 17:50
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Øh IVT Nordic Inverter har en 10 grader funktion som kan bruges
 
Admin
Hvis IVT inverter kan gå ned til 10 Grader, hjælper dette jo noget på det.

Hvad benyttes den funktion normalt til ?
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
10 graders funktion er en grundvarmefunktion som er specielt indbygget til vedligeholdelsestemperaturer hvor man ønsker frostfrit men ikke varmt eks. sommerhuse.
 
climatec
Daikin har også varmepumper der kan gå ned til 10 graders inde temperatur. perfekt til sommerhuse.

Hilsen

Henrik
Climatec
 
Chopstick
I forbindelse med fritidshus (mit eget) skal jeg have installeret en luft/luft varmepumpe... Er der nogen der har regnet på hvor meget man sparer i strøm ved at holde 10C istedet for de 16C som er laveste instillige temperatur fra langt de fleste producenter? Hvad er meromkostningen ved at skulle varme fugt ud af huset, når man skal op i en temperatur der er til at opholde sig i.. Har læst energisparerådets holdning til sagen, men savner som allergiker en udmelding fra feks. Astma & Allergiforbundet omkring skimmelssporer.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,729 Unikke besøg
XHTML CSS