HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overskudsvarme fra kloak
flarup
Jeg går i byggeplaner i landzone, og skal således vælge en varmekilde. Her er jeg næsten sikker på at jeg vil vælge jordvarme.

Men jeg har gået og tænkt en del over om man kunne udnytte det varme vand når der tages bad o.s.v.
Hvis man f.eks. førte returslangen fra jorden igennem et kloakrør med varmt vand om der så kunne hentes varmere retur vædske ind til varmepumpen og derved hæve effektiviteten.

Ja, det var bare en tanke.
 
airman
Forjættende. Men der kommer desværre meget andet vand med igennem. Toiletskyl osv. Dette vand er ikke så varmt og fordelen er derfor vigende. Samtidig er vandstrømmen ikke kontinuerlig og derved bliver alt jo mere vanskellig. Så optimalt skal du så have parkeret vandet medens du køler på det. Dvs du bliver nædt til at lave en tank a' la en septiktank hvor du kan køle i svøbet.
Næste problem bliver så om varmepumpen kan tåle varmt vand ind i halen uden at du kvæler kompressoren? Desuden skal man også overveje det kloge i gerningen, idet spritbrine på 30% der er varmere end 20gr pludselig er til at stikke ild i. Det kan du ikke når det er under 10gr.
 
ojacobsen
Se hellere at få skubbet lidt slange under naboens mødding Grin
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
flarup
Heldigvis er der langt til naboens mødding Smile

Tak for oplysningen om væskens opførsel ved høje temperaturer. Jeg tror dog ikke at det kommer til at gå så vildt for sig.

Men selv hvis temperaturen blot hæves et par grader, så vil det jo omgående ses på den anden side af varmepumpen.

Og ja, der er naturligvis "koldt" skyllevand. Men vandet kommer jo også fra jorden, så det vil næppe nedkøle væsken som kommer retur fra jorden.

Så hvis man billigt kunne føre slangen direkte igennem 10 m af et kloakrør, ja så ville det vel blot være en ekstra gevinst.
 
kla
Hej Flarup,

Anbefaling hvis du ønsker at forbedre din COP ved at hæve brinetemperaturen..

køb en varmepumpe med ventilationsmodul, IVT har 2 modeller Greenline med VBX og Twin 495, nibe har noget tilsvarende, disse systemer hæver temperaturen 2-3 grader på brinesiden med en derved højere COP, dette er beskrevet i en tråd her på forummet. så det var måske løsningen
Redigeret af kla d. 17-01-2008 08:25
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,291,233 Unikke besøg
XHTML CSS