HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe = dårlige indeklima?, Carrier erfaringer
Thomsen
Hej!

Vi har et hus fra 1980 med varmepaneler (el) og overvejer nu at få monteret en varmepumpe. Jeg har ringet lidt rundt for at høre hvad de forskellige kunne tilbyde og har netop talt med et firma som ville sælge mig for 80.000 kr jordvameanlæg i stedet for. Han argumenterede med, at en luft/luft varmepumpe udtørrer luften så meget at det udtørrer slimhinderne og man får hovedpine. Den skulle derfor kun være egnet til at holde sommerhuse frostfri. Hvad mener i om dette? Jeg kan forstå, at teknologien er meget brugt i de øvrige nordiske lande, og de lever trods alt længere end os.

Den lokale elektrikker anbefaler en Carrier 42NQV_H inv. 35. Jeg har prøvet at søge lidt på dettet men kan ikke rigtigt finde noget brugbart. Et par specs på den:
- COP +7'C: 3,70
- COP 0'/-7'/-15'C: 3,01/2,94/2,43
Nogen der har erfaringer med denne?

Ellers nogen der kan anbefale sælgere/montører i det synderjydske (Rødekro).

På forhånd tak,
Anders
 
Admin
Hej Thomsen

Nej det oplever jeg nu ikke, og vort nordiske broder folk kører med dem i stor stil som du selv er inde på.

Men en luft/luft varmepumpe anser jeg ikke som fuld dækkende i vore huse. ( så skal der sættes flere op )
Du skal jo også bruge varme brugsvand
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Klaptorske og skvadderhoveder, især dem der ikke kan læse et IX diagram,. I bund og grund er det ligegyldigt hvordan du varmer. Din relative og absolutte bliver den samme indendørs. Endda er det sådan at den vil blive en anelse lavere ved anvendelse af brændeovne, pga den luftudskiftning denne laver. Men det på trods skriver folk alligevel at elradiatorer og luft/luft varmepumper SKABER tør luft. Dette er den styggeste løgn og grusomt udokumenteret. Faktuelt er huse med elvarme som oftest lavet væsentlig tættere og har derfor en lavere egenventilation end huse med f. eks oliefyr. Dette mødfører i almindelighed at der i husene optræder højere absolut og relativ fugtighed, end i huse med olie eller gasfyr.

Det der KAN skabe lidt problemer er du med luft/luft arbejder med lidt større operative lufthastigheder. Dette kan give lidt ballade med støvallergi og bøvl med gigt hvis ikke man passer lidt på. Men oftest er selv billige kineseranlæg forsynet med et tilstrækkelig filter, til større respirable og synlige partikler fanges i dette og derfor ikke udgør noget problem. Nogle har ionisering og dette er et gode, idet små støvpartikler vil klumpe sig sammen og enten falde ned, eller fanges af de relativt grove filtre der findes i klimavarmepumper. Men tør luft - det laver de kun om sommeren når de køler. Og der vil det ikke genere dig - tværtimod.
 
Thomsen
Jeg takker mange gange for svarene!

Magien i en luft/luft vp foregår vel i den udvendige del. Den indvendige del er vel bare en varmeblæser, hvor varmelegmet er et rør med kølervæske?

Så det eneste potentielle problem er, at støv og andre partikler hvirvles rundt i rummet?


Jeg kunne stadig godt tænke mig et par kommentarer om den omtalte Carrier model Smile
 
airman
Kender ikke omtalte Carrier. Men er den beregnet for nordisk klima, burde du være rimelig godt kørende. Men vær sikker med en klokkeklar garanti på at skidtet er født til Nordiske forhold, og køb ved et firma der har nogenlunde format og alder, således du har et sted at brokke dig. www.uhæderligVVS.dk eller www.kinesiskevarmepumper.dk er nok et dumt sted. Ligeledes firmaer der er meget unge, med mindre disse er bemandet med kapabelt mandskab.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,357 Unikke besøg
XHTML CSS