HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg
peter10
Hej alle !

Jeg står over for og skal have skiftet mit olifyr ud. Jeg har i den forbindelse, overvejet 2 ting. Sætte et nyt olifyr ind, eller sætte et jordvarmeanlæg op. Piller kul koks og hvad hulen man ellers brænder af nu til dags har ingen interesse. Jeg skal have noget der er let og ligetil. Jeg er klar over at anlægsudgiften er væsentligt højere ved et jordvarme anlæg end det ville være at sætte et nyt oliefyr ind. Men jeg er et eller andet sted lidt fasineret af jordvarme. Jeg har kigget på IVT, og har fået et tilbud fra en af deres montører. Jeg har samtidigt kigget lidt på deres nye premiumline, som jo også omtales varmt andet steds. Problemet er bare at de bliver ikke frigivet til eksport før foråret 2007. Og jeg ved ikke hvad det kommer til at koste, og om det overhovedet er relevant. Jeg har det bare lidt sådan at skal jeg bruge på den forkerte side af 150 tusind på et anlæg, som er teknisk forældet om et halvt år. Eller er en frekvensstyret skroldkompressor slet ikke noget jeg har brug for.
Hvad findes der af gode alternativer til IVT, er der andre der laver disse frekvensstyrede anlæg
M.v.h.
Peter
 
OWL
Hej Peter

Et svensk firma "Thermia" - iøvrigt ejet af Danfoss - sælger også frekvensstyrede anlæg.

Link: http://www.thermia.se/produkter/thermia-diplomat-optimum.asp

Jeg har endnu ikke fundet en dansk forhandler.

De frekvensstyrede anlæg er helt sikkert dyrere i anskaffelse, men jeg tror investeringen tjener sig ind på sigt............

Hvad lyder dit nuværende tilbud fra IVT på - og hvad indeholder prisen?

Mvh,

OWL
 
PeterKunz
Nibe har netop lavet fighter 1250 som vist kommer til danmark efter jul. Og ivts premiumline har jeg set i sverige til 68000 svenske kroner hvilket ikke er dyrt.
 
PeterKunz
Det er inklusive svensk moms.
 
peter10
Her kommer tilbudet i sin fulde ordlyd
Et prisoverslag på sådan en kunne hedde:

Varmepumpe HT+C9 kr 54.700,00

Slange/Ethanol kr 13.923,00
Indbøsningsrør kr 2.379,00
Gravearbejde kr 24.570,00
Montage kr 20.800,00
Demontering oliefyr kr 6.500,00

Totalpris kr 122.872,00

Pris excl moms.

Gravepris forudsat der ikke ligger meget store sten i jorden.
Serviceafbryder, forsikret med 25A forudsat i umiddelbar nærhed af
varmepumpe
 
PeterKunz
Der kan man jo så tænke over at ht+c9 ikke er frekvensstyret og er beregnet fra ivt side til at skulle være ca 15 billigere end premiumline, som kan købes for 55000 inklusive moms.

til gengæld er premiumline ikke godkendt af teknologisk, og der er ikke mange erfaringer med om den virker som tiltænkt.
Holder den hvad ivt lover skulle den være 12 % mere effektiv.

Gravearbejdet kan helt sikkert gøres en del billigere. Bl.a. kan man leje en minigraver i en weekend for 2000 kroner.
 
peter10
Jeg er klar over at gravearbejdet kan gøres en del billigere, og ligeledes afmontering af det gamle anlæg, burde jeg nok også kunne finde ud af. Men det som interesserer mig er netop dette med hvilken unit jeg skal vælge. Teknologisk institut, skriver jo netop om fordele ved frekvensstyret anlæg, eller har jeg læst helt forkert. Det kan godt ske at det lyder forkert, men jeg er mere fokuseret på, om det jeg køber er forældet i morgen, eller i hverttilfælde til foråret hvor det der kommer er betydligt bedre. Hvis jeg har forstået det korrekt, så er en varmepumpe en del tid om at komme igang med at lave varme, fra den starter, dette skulle jo netop være det smarte ved frekvensstyringen at man slap for en masse stop start
 
PeterKunz
Du slipper for mange starter der både koster strøm og slid. Desuden er det nemmere at dimensionere en frekvensstyret da den jo dækker et større område. Fx 4-17 kw på premiumline. Alt tyder på at frekvensstyring er fremtiden..Wink
 
peter10
Det er også det jeg fornemmer. Men hvis jeg har forstået lidt af det hele, kan man bare ikke købe det herhjemme endnu
 
kla
Vent med at købe X 15 til den ankommer til Danmark, den er værd at vente på, jeg har set og ikke mindst hørt den, fantastisk varmepumpe uden sidestykke.
 
PeterKunz
Hej kla. det lyder godt. har du set og hørt den køre i sverige. jeg har spurgt på det svenske varmepumpeforum om nogen har erfaringer med den, men ingen har svaret. Kan du fortælle mere?
 
kla
Ja jeg har set og ikke mindst hørt den, der blev tændt for varmt vand så man kunne høre kompressorens inverterteknik, lydtrykket er minimalt og fornøjelsen ved at høre kompressorens variable omdrejningstal kan ikke beskrives, det fortæller alt om den præcise styring,

Der hvor jeg så den monteret var på et IVT Center i Falkenberg for 1 mdr siden.
 
peter10
Hej her er hvad IVT svarede mig vedr. premiumline

Hej Peter,

Det är kul att läsa om ditt intresse för våra värmepumpar och då speciellt PremiumLine X15, som nyligen lanserades på svenska marknaden.

Invertertekniken är på gång för värmepumpar och här kommer IVT att satsa för fullt i framtiden. Denna nya teknik påverkar också anläggningen och kollektorn för att hämta upp värmen ur jorden. X15 är en heltäckande pump utan eltillskott och då måste man redan vid installation ta till tillräcklig längd/djup för framtida behov. Här krävs lite eftertanke och utbildning av våra representanter. En X 15 maskin passar bäst i ett hus med toppeffekt på 13-14 kW, alltså ett ganska stort hus

För att få ut produkten och anläggningskunnande på ett riktigt sätt kommer X15 att lanseras på svenska marknaden först och sedan nordiska marknaden, som vi ser läget idag, kommer att bli aktuellt till försommaren 2007.

Men vår Greenline är också en mycket effektiv maskin och den sälj i stora mängder även i Danmark.
Jag passar på att skicka en kopia på mailet till vår danska partner, som jag ber kontaktar dig direkt för ytterligare detaljer.


Bästa Hälsningar,

Krister Persson
Marknadschef
IVT Industrier AB
 
TBS
Hej Peter10.

Dit tilbud angående en komplet installation virker en del overdimensioneret.Wink Jeg syntes du skal se på en virksomhed nede i sønderborg, idet han sælger Alpha Innotech pumper. De skulle eftersigende være de bedste på marked set ud fra effektivitetsgraden og andre elementer.
Hans webadresse er: www.asap.dk
Og du skal tale med Rainer og høre ham af, idet han selv har en Alpha Innotech pumpe kørende....så er mit råd givet videre............

Hilsen
Thomas
 
kla
Ser spændene ud, men hvad med COP ved 0 - 50, den er vist glemt, hvorfor mon? ellers er damen der sidder foran varmepumpen da nydelig. jeg er ikke særskilt imponeret over de tekniske detaljer, det kunne være interessant at få varmepumpens tekniske data gransket lidt. jeg undersøger lidt mere og vender tilbage når datane er undersøgt.
 
kla
Varmepumpen ser ud til at være af ok kvalitet, virkningsgraden 0 - 50 er lidt lav 3,0 de bedste i dag ligger på 3,1 -3,3, lyden er som de fleste moderne varmepumper i dag, design lader efter min mening lidt tilbage at ønske, man bruger ikke gammeldags ure med visere og da slet ikke når den har indbygget PC, høj temperatur på vand. Scroll kompressor, shuntregulering til flere forskellige temperaturer, prisen er som gennemsnittet på varmepumper på markedet. så slutprisen afhænger af ydre arbejdere. så man kan kun sige velkommen på det danske marked. (send tekniske data til teknologisk for godkendelse)
 
Admin
Admin har i dag haft korrespondance med ASAP. Også Deres firma ser ud til at ville være at finde her på siden i fremtiden.

Admin tager en snak med firmaets PR Chef når denne er hjemme igen
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,240 Unikke besøg
XHTML CSS