HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Frost i genindvindingsanlæg
mortenf
Vi har i efteråret fået installeret en IVT med kompaktkollektorer og VBX-genindvinding, men nu er brinetemperaturen så lav (ind: -1,7, ud: -4,7), at "radiatoren" i VBX'en er frosset til, og dermed stopper luftgennemstrømningen.

Det kan vel ikke være meningen?

Jeg har nu været nødt til at slukke den, men det gør jo ikke situationen bedre, og selv hvis den skulle tø op igen, vil problemet jo opstå igen...
Redigeret af mortenf d. 30-01-2008 14:11
 
airman
Hvilken størrelse VP har du? Hvor mange compact collectorer. Hvor stor luftmængde suger du ud?
 
mortenf
Mit spørgsmål gik ikke på dimensioneringen, men på "funktionaliteten", eller mangel på samme, af VBX'en.
Redigeret af mortenf d. 31-01-2008 09:56
 
airman
Funktionen er fin nok. Men er det dimensioneret eller anvendt forkert fryser fladen!

Og meget kunne tyde på det har for lille kuldebærerflade og/eller for lille udsugningsluftmængde.

Der skulle da også helst være en tilfrysningsvagt, der slukker pumpen og derved afiser fladen.

Så igen: Hvilken VP, hvormange kollektorer. Hvilken luftmængde.
Redigeret af airman d. 31-01-2008 10:17
 
airman
Og vandpumpen i VBX'en lader du ellers køre hele tiden, så vandet opvarmes når kompressoren ikke er i drift??
 
mortenf
Tilfrysningen skyldes vel primært, at brinetemperaturen er under frysepunktet, og mit spørgsmål gik derfor på netop den situation, som jo kan opstå uanset dimensionering -- der er vel ingen der kan garantere, at brinetemperaturen ikke går under 0, med mindre anlægget er voldsomt overdimensioneret...

Men OK: Der burde altså være indbygget funktionalitet, som håndterer den situation.

Mon det vil give problemer, hvis jeg forsøger at tø isen op med en hårtørrer?
 
mortenf
VBX'en har kørt uafbrudt siden installationen.
 
airman
Derfor sætter man normalt en differenspressostat ind, der slukker vandpumpen hvis der er dannet for meget is. Mængden og hastigheden isen opbygges øges jo lavere ventilationshastighed du kører med. Derfor er hele designet en afvejning af hvordan du kan køre. Men har du ingen frostpressotat i, skal du selvfølgelig have en. Og igen, du ligger med vel lave temperaturer. Dette kunne tyde på det ikke havde været spild med en ekstra kollector. Hvilken luftmængde udsuger du? Er denne målt, eller bare indstillet på fornemmelse?
 
airman
Isdannelser er helt forudsigelig om vinteren.

Optøning laves nemmest ved at slukke for VBX pumpen og køre videre med ventilatoren. Så er isen hurtigt væk!

Er ventilationskanalerne isoleret? Helst 100mm
 
mortenf
Desværre er der kun én tænd/sluk-knap på VBX'en, så det bliver nok lidt svært at slukke kun for pumpen.

Leverandøren, REX, ville ikke have noget at gøre med tilslutning osv. af ventilationssystemet, så det er bestemt muligt der ikke er optimalt flow.
 
airman
Hmm.

Enten en termostat i afkastet, sammen med en timer, kan lave tricket. Dette skal bryde spændingen til pumpen i en eller anden given tid. Eller en differenspressostat. Men hvis du bruger flere forskellige ventilatorhastigheder kan det være sværere at få til at virke ordentlig. Der skal du iøvrigt også have en timer sat på.

Alle ventilationskanalerne skal være ordentlig isoleret. Ellers taber du varmen inden den når frem til VBX'en.

At gisne om indstillingen af ventilatorhastigheden er dødelig svært. Dette afhænger stygt af dimensioneringen af kanaler og ikke mindst hætten der afkastes gennem. Men har du en god stor hætte, og suger gennem 4 -5 ventiler der ikke er lukket helt til, burde selv de laveste trin give luft nok. Nu slukker du vel ikke for luften, vel? Det skal køre hele tiden.

Men jeg lades stadig tilbage med en mistanke om at et par ekstra collektorer kunne have været gavnlig.
 
TP
Hej Morten

Vi har IVT's Tvin med kompaktkollektorer. Vores VP er på 4 kW og jeg har gravet 7 kollektorer ned. Vi suger fra alle rum, jeg er ikke klar over luftmængden da jeg ikke kender tryktabet i systemet, men vi kører på trin 3 af 6, jeg vil tro vi ligger på ca 150 m3/t.

Vi har aldrig haft vores KB ind under 0 grader (Systemet er 2 år gammelt). pt er vores KB ind 2 gr. og ud 0,7 gr. efter varmeveksleren er den 4,4 gr.

Kender du din delta T over VP altså KB efter VBX'en kontra KB ud. Den skal være ca. 3 grader. Hvis den er større så sæt hastigheden på cirk pumpen op. Dermed tager du ikke mere varme fra jorden end nødvendigt.

Har du checket dine filtre både på luftsiden og brinesiden ?

Håber du kan bruge dette til noget.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
ojacobsen

Citer

Alle ventilationskanalerne skal være ordentlig isoleret. Ellers taber du varmen inden den når frem til VBX'en.

Hvor meget har det at sige at rørene går i en kælder (ca. 10m. ialt)med omgivende temperatur på ca. 17gr.?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
airman
Lidt vil det koste. Men mål da forskellen. Det er den sikreste konstatering. Men varmetabet i kælderen kommer huset til gode. Og varmen skulle vel komme fra et eller andet sted. Jeg går ud fra det ikke er en krybekælder. Men en opvarmet kælder.
 
ojacobsen

Citer

airman skrev:
Lidt vil det koste. Men mål da forskellen. Det er den sikreste konstatering. Men varmetabet i kælderen kommer huset til gode. Og varmen skulle vel komme fra et eller andet sted. Jeg går ud fra det ikke er en krybekælder. Men en opvarmet kælder.

Jeg smider et termometer i røret, så må vi se..... Det er en mindre kælder med fuld højde, og ikke opvarmet, den holder bare de 17gr......
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,873 Unikke besøg
XHTML CSS