HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
El installation
flarup
Hej

Et simpelt spørgsmål, forhåbentligt.
Er et 35A abonnement hos elsseksabet nok, eller skal man højere op?

Kjeld
 
XJLN
Det kommer jo helt an på hvor stor varmepumpe du sætter ind og om hvor stor eltilskudspatron der sidder i den.
I den Nibe 1220 jeg har kan man vælge mellem 3 trin for varmepatronen hvis det skulle knibe med strømmen.
Min VP er en 6 kW som jeg har målt til at optage mellem 1,5 og 2kW fra nettet hvilket svare til 2,5 - 3,5A og eltiskudet har aldrig været indkoblet.
Man skal også tænke på startstrøm selv om de fleste vel har softstart efterhånden, min 25A sikring holder fint endnu.
Redigeret af XJLN d. 06-02-2008 09:03
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
PeterKunz
Med mindre du har et meget stort hus, burde 35A være nok. Til min 17 kw pumpe kræves der 25A.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Peters varmepumpe kan nøjes med 20A i forsikring. Dette skyldes den er forsynet med frekvensomformere og derfor "ingen" startstrøm har. En almindelig kompressor der startes direkte vil fordre en større startstrøm. Derforuden er der forskel i dimensioneringsfilosofien. F. eks. en X15 har ingen tilsatsvarme, kun et lille nødvarmelegeme. Dette kan ikke køre sammen med kompressoren. Derfor anbefales x15 ikke til huse med større varmetab end 14 -15 kW, uanet at den kan levere op til 17. Er dit behov f.eks. 19 kW, ville de fleste sælgere anbefale dig at købe en 17 kW varmepumpe MED tilsatsvarme. Og så tillade de par timers drift det nu måtte give, altså når vi snakker on/off varmepumper. De fleste jeg har set har 3/6/9 kW indbygget. Dette betyder så at mulig spids effekt på en 17'er bliver 17 + 9 = 26 kW. Dette kræver så til gengæld vistnok en 35A sikring foran, og dermed endnu større hovedsikring.

Tilbage til spørgsmålet. Afhængig af hvad varmetab dit hus har, vil en opgradering fra 25 til 35A forsikring være at foretrække. Med mindre huset er noget stort og varmeforbrugende.
 
Triplus
Min elektriker anbefalede minimum 35A, men da jeg havde 50A indlagt var det slet ikke noget problem.
 
airman
Hmmm triplus. På databladet står der højt og larmende: Anbefalet sikring: 20A for en X15
 
flarup
Tak for svarene. Da det er et nyt hus, skal jeg nok kun bruge 7KW output. Hvilket alligevel bliver til små 2KW. eller en 3A. Plus en evt. el patron, som jo let kan løbe højere op.
Jeg har fra en leverandør fået oplyst at der skal en 16A gruppe til, så spørgsmålet er hvor meget der udnyttes af denne.

Det man jo skal tænke på er at resten af huset jo også skal bruge strøm, en god julemiddag på en kold decemberdag trækker altså også strøm.
 
airman
I nyt hus er 16A fint op til omkring 300 m². Og et godt gæt er at 35A hovedsikring tilstrækkelig.
 
Triplus

Citer

airman skrev:
Hmmm triplus. På databladet står der højt og larmende: Anbefalet sikring: 20A for en X15


airman, jeg tror vi diskuterer to forskellige ting. Jeg forstår flarup's oprindelige spørgsmål sådan, at han vil vide om det er tilstrækkeligt med et 35A abonnement, altså 35A til rådighed til husets samlede forbrug.

Jeg har 50A til rådighed, men det har jo intet med jordvarmeanlæggets sikring at gøre. Der har jeg en 20A sikring som anbefalet.

Min elektriker frygtede at jeg kun havde 25A ind til ejendommen, og mente at minimum 35A var påkrævet.

Håber det hermed er mere forståeligt.
Redigeret af Triplus d. 06-02-2008 17:30
 
airman
Se det var noget andet snak Triplus. Det tror jeg også jeg ville medgive din elektriker. Vi er vist temmelig enige. I et nyopført hus, er mit bud stadig 35A som forsikring, med mindre huset er helt vildt stort. Men giv da elektriken data på den VP du nu vil bruge og lad ham rådgive dig. 25A er i hverttilfælde for lidt!
 
XJLN

Citer

25A er i hverttilfælde for lidt!


Der er jeg jo ikke helt enig, vi har 25A tarifsikring den holder fint.
Har lige i sidste uge haft logger på forsyningen max strøm har været oppe på 13,4A hvis man dertil ligger de 10A som 6kW eltilskud giver så er vi oppe på 23,4A!!
I øvrigt kan en 25A D02 sikring tåle en overbelastning på 50% i over en time inden den sprænger.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
airman
Rettelse:

Hos MIG er 25A ihverttilfælde for lidt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,290,087 Unikke besøg
XHTML CSS