HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
fremløb ved ratdiator+gulvvarme
PeterKunz
Vi har radiatorer i hele huset. Dog gulvvarme i badeværelset. Nu skal jeg skifte gulv i to værelser og påtænker at lave gulvvarme der for at få bedre effekt fra vores kommende jordvarmeanlæg.

Min vvs-mand siger at fremløbstemperaturen skal være den samme (vi har haft 50 grader) og at en box, der monteres lige før den nye gulvvarme, skal blande vandet til gulvvarmen koldere. At det plejer man at gøre for at sænke temperaturen på gulvvarmen.

Min fornemmelse er bare at jeg så ikke får forhøjet effekten på varmepumpen?

Burde gulvvarmen køre på en streng for selv?
Eller har min vvs-mand ret?
Eller er der en anden måde at gøre det på?

Rør til radiatorer ligger på loftet og er tilgængelige.
 
mnr
Hvis hele huset bliver opvarmet med gulvvarme kan fremløbstemperaturen sænket og dermed kan blandesløjfen fjernes. Det betyder at når der produceres varme til centralvarmen, skal temperaturen ikke hæves til 50 grader, men kun til 35 (er ikke helt sikker på temperaturen). Det kan give en væsentlig effektivitetsforbedring.
Har du ratiatorer der kræver 50 grader et eller andet sted, skal varmepumpen leverer 50 grader, blandesløjfen sænker temperaturen til 35 grader. Jeg tvivler på, at der med varmepumpen er styring til at varme vand, varm-centralvarme (50 grader) og lunken-centralvarme (35 grader).

Gir' det mening?

Mikkel
 
PeterKunz
Jeg forstår det sådan at hvis der ét sted kræves 50 grader fremløb så er det, det pumpen skal levere.

Det betyder vel så, at jeg ligeså godt i de to rum kan beholde de radiatorer der allerede er der, i stedet for at bruge penge på gulvslanger, blandesløjfe og så videre.

Er en shunt det samme som en blandesløjfe?

Og at det er en fordel hvis varmepumpen kan levere varme vand, varm-centralvarme (50 grader) og lunken-centralvarme (35 grader).
 
PeterKunz
Bruger en blandesløjfe strøm? Er den termostatstyret?
 
kla
Hvad skal du med blandsløjfe hvis din installation ellers er skilt, varmepumpen styrer flere temperaturer på samme tid hvis den ellers er teknologisk godt nok styret. Blandsløjfe til moderne varmepumper er ikke nødvendigt de kan køre lave temperaturer uden det har indflydelse på vandproduktionen. og ja en blandsløjfe bruger strøm der er monteret cirkulationspumpe på den, samt begrænserventil der sikrer at temperaturen på gulvet ikke bilver for høj.

Der er ikke tvivl om at produktion af flere forskellige temperaturer sænker forbruget på varmepumpen, til forhåbentlig glæde for ejeren.

Hvis der er nogle VVS folk som mener noget andet er de velkommen til at komme med deres besyv med, jeg har en gang oplevet at blandsløjfen blev fjernet på gulvarmen idet varmepumpen havde dårlig økonomi og drift ved dette varmepumpen lukkede tit af på fejl. efter demontering af blandsløjfen kørte anlægget perfekt og til det oplyste energiforbrug. så spørg VVS mænd som kender til jordvarme/varmepumper.
Redigeret af kla d. 18-09-2006 22:10
 
PeterKunz
Tak for det brugbare svar. Jeg har i mellemtiden fået sat mig ind i blandesløjfer og de forskellige typer gulvvarme.

Det er nu min vurdering at det kan betale sig for mig at etablere de 20 kvadratmeter med gulvvarme, når jeg alligevel skal renovere rummene.

 
madsaarup
Jeg tror du har valgt den rigtige løsning. Jeg har selv knap 200 kvm med gulvarme uden blandesløjfe og radiatorer i ca 70 kvm med trægulv som jeg ikke nænner at bryde op.
Det hele kører på ca 35grader og det er en stor del af året nok for radiatorerne. Jeg overvejer at udskifte dem med flere længere lavtemperatur-radiatorer som kan afgive mere varme selv ved den lave fremløbstemperatur.
Det er en fordel at have en suplerende varmekilde (samt god isolering) når man kører lav temperatur i radiatorerne.
Med varmepumper betyder lav fremløbstemperatur højere ydelse, mindre strømforbrug og mindre slitage - på samme tid Cool.
8kW Jordvarme, 320m ø40 slange, 13m2 solvarme, UVR1611 styring, 6kW solceller, ingen varmeregning...
 
PeterKunz
Det vil sige at du har gulv og radiatorvarme på en og samme streng?

Cirkulationspumperne kører vel noget mere, når fremløbstemp kun er 35 grader.

Har du et eksempel på et godt fabrikat af lavtemperaturradiatorer (hvilket dejligt langt ordGrin)?
Redigeret af PeterKunz d. 21-09-2006 10:20
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,148 Unikke besøg
XHTML CSS