HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny Generation af jordvarme anlæg
alsj
Hejsa

Jeg har fået et "fantastisk" tilbud på et IVT anlæg, prisen er 180.000kr + grave arbejde... Syntes jeg, mildt sagt, er noget dyrt, har derfor surfet lidt rundt på nettet efter nogle alternativer, og er i den forbindelse faldet over nogle anlæg i Sverige www.usv.se, de påstår at deres anlæg er noget mere effektive end andre (6 gang igen) har prøvet at søge lidt på det, og er havnet i nogle svenske forums, som snakker om en ny generation af jordvarmeanlæg, er der nogle der kender noget til det ??
 
PeterKunz
Uden at være fagmand er det ikke min fornemmelse, at du på usv finder pumper, der er væsentligt mere effektive end nye pumper fra andre firmaer. Den nyeste generation, så vidt jeg ved, er scroll-pumper der er inverterstyrede.

Det næste store kan måske blive noget med mere effektive kølemidler, men der er vist noget tid endnu, før det bliver realiseret.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Hvis du har fået en pris i størrelsesordenen du der skriver, er der da vist tale om et særdeles stort anlæg. Selv ikke en X15 koster så meget INKL gravearbejde. Zappede lidt rundt på hjemmesiden du henviste til. Men absolut ingen data står der. Iøvrigt ligner det forrige generations IVT'er. R134 som kølemiddel (er ikke glad for alt for høje temperaturer, og styringen hedder REGO).

Har du spurgt mere end een forhandler??
 
alsj
Det er et Greenline C9 til et hus på 300kvm til de 180.000kr. Jeg har mailet lidt med USV (er hurtige til at svare) har i første omgang spurgt lidt til om man kan få reservedele i danmark osv, vil udfritte dem lidt mere omkring hvordan de når op på 6 gange igen. Jeg har der ud over kontaktet IVT får at høre om de kendte noget til så effiktiv en varmepumpe, det gjorde de ikke, så det eneste jeg har, er hvad USV siger, og hvad jeg kunne finde i lidt svenske forums, derfor har jeg oprette denne tråd, da der jo findes en masse viden i det her forum.
 
Admin

Citer

Hejsa

Jeg har fået et "fantastisk" tilbud på et IVT anlæg, prisen er 180.000kr + grave arbejde... Syntes jeg, mildt sagt, er noget dyrt, har derfor surfet lidt rundt på nettet efter nogle alternativer, og er i den forbindelse faldet over nogle anlæg i Sverige www.usv.se, de påstår at deres anlæg er noget mere effektive end andre (6 gang igen) har prøvet at søge lidt på det, og er havnet i nogle svenske forums, som snakker om en ny generation af jordvarmeanlæg, er der nogle der kender noget til det ??


Hvad omfatter det tilbud, jeg kan se i tråden at der er tale om en c9 fra ivt. men 180.000 +gravearbejde Shock

ligger der skjulte ting som udførsel af opsætning af nye radiatoerer,optagning af gammel olie tank + andre tillægs opgaver Wink

Generalt opfordrer vi til at modtage et par tilbud fra forskellige forhandlere, dette kan sagtens være indenfor samme varmepumpe mærke.
Redigeret af Admin d. 21-02-2008 14:29
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
alsj
Det eneste der ikke er normalt, er at det er kompakt kollektorer i stedet for almindelige jordvarme slanger. Har dog også fået et tilbud hvor det er almindelige jordvarme slanger, det lyder på 160.000kr, lige meget hvad, ligger det ekstremt langt fra hvad jeg mener det skal koste, i sær når jeg i diverse forums kan se at der faktisk ikke er så meget vvs arbejde, og at der måske reelt er dele for ikke mere end 50.000kr.. Men sådan er det nu engang, egentlig gik mit spørgmål på om der var nogle der kendte til en ny generation af jordvarmepumper, men det lyder der ikke til at være.
 
airman
Der er hele tiden nogen der forfiner deres anlæg. Seneste er at der anvendes trinløst styrede kompressorer og koldbærerpumper. Derudover ved jeg TI interesserer sig bravt for transkritiske CO2 varmepumper. Men pt kan du ikke rigtig lave dem, idet komponenter der tåler de over 100 bar man der arbejder med er et problem. Men det er ingen tvivl om der på et tidspunkt kommer en CO2 varmepumpe der kan levere særdeles varmt vand og samtidig kører med en meget høj virkningsgrad - forventet omkring 6. Alt hvad der PT er i dk er varianter af samme gammelkendte tema, mere eller mindre opbygget som for 25 år siden. Kompressorer er dog blevet betydeligt bedre. Og anvendelsen af Scroll teknologien giver mulighed for betydeligt bedre virkningsgrader, ikke mindst når man anvender vejrkompensering til at sænke fremløbstemperaturen. Ind imellem ser man forsøg på direkte fordampning i jorden. Men som udgangspunkt vil man fra myndighedernes side ikke ret gerne have dette, pga fare for olieudslip i jorden. Boringer med lodrette alupipes er senest med omgående varsel taget af tapetet af Vaillant. Problemet er åbenbart galvaniske tæringer.

Iøvrigt kunne det være morsomt at få at vide hvilken velgørende organisation du selv arbejder for? Hvis en varmepumpeforhandler forlanger 160000,- for et anlæg hos dig er de første 32000 moms. Derefter resterer der 128000,- At du så mener at montage og samtlige medgående stumper koster 60000 ved jeg ikke hvor du har fra. Men det jeg ved om varmepumpebranchen, er at man beregner sig IKKE avancer på over 100% lagt på netto!
 
alsj
Perfekt, det var sådan en information jeg var ude efter. Tror jeg holder mig til mit første valg som altid har været IVT, finder bare en lidt anden måde at indkøbe det på.
Hvis vi skal blive i det prismæssige, så Som jeg skrev, har jeg det fra forskellig svenske forums og websider, jeg fandt, godt nok for over et år siden, en side hvor jeg kunne se priser på det samme greenline anlæg, samt slanger osv, det kostede 55.000 svenske kr, koster måske lidt mere i danmark, men en forhandler får det formentlig billigere, derfor er min mening at der ikke er for meget mere end 50.000kr i dele, måske forkert, men det er jo også bare min mening. Hvad det så tager af tid at fjerne et oliefyr, og tilslutte et jordvarmeanlæg, ved jeg af gode grunde ikke, men kan ikke forstille mig at det tager mere end et par dage, igen, måske forkert..Anyway er jeg glad for at se det senste svar, gør mit valg lidt lettere.
 
airman
http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/31205-ivt-greenline-ht-c6.html

Det er åbenbart ikke her du har set det. Disse priser er ikke så drabeligt forskellige fra danske.
 
PeterKunz
Hej airman.

Jeg forstår ikke helt dit eksempel? 94000 danske kroner for en komplet installation og det er endda med boring, som er noget dyrere?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,777 Unikke besøg
XHTML CSS