HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslange - dybde
bsn
Hej

Jeg håber snart at få min tilladelse til at etablere et jordvarmeanlæg til det hus vi er i fuld gang med at opføre.

I den forbindelse har jeg spørgsmål til nedgravning af slanger (når den tid kommer).

Min grund skråner en del, og jeg ved på gravetidspunktet ikke helt hvordan terrænhøjden vil blive, derfor kan slangerne komme til at ligge dybere end de 90-120 cm. som man læser om.

Er der et problem i det ? Taber man effekt ved at slangerne kommer til at ligge i 150-170 cm ?

Vi er desuden blevet anbefalet at benytte ø25 slanger istedet for de normale ø40.
Fordelene skulle være hurtigere cirkulation, og at man kan grave det ned med en 60 cm skovl og ligge en slange i hver side af hullet.

Er der nogen som har nogle erfaringer de kan/vil bidrage med ?

mvh
Brian S. Nielsen
 
PeterKunz
Dybden har noget at gøre med, hvornår jorden bliver ladet op igen, hhv kølet. Længere nede er jorden varmere lidt længere ved hård frost, til gengæld tager det længere før forårsvarmen når derned.

Problemet ved at noget af slangen ligger højere, er, at det kan være umuligt at få slangen luftet ud. Men skråner det nedad fra der, hvor slangen skal ind i huset, bør slangerne kunne lægges, så dette ikke bliver et problem.

Det med 25Ø og 60 cm skovl aner jeg ikke noget om, men du skal regne med at afstanden mellem slangerne med en 60 cm skovl vil blive 40 cm. Regn også med, at der skal mere slange til, hvis ø kun er 25 mm. Men hvis dit firma kan garantere, at slangen er dimensioneret til pumpen, og at du ikke får permafrost i jorden, så er det jo bare at klø på. 40 mm slange og 1+ meter er nok en mere gennemprøvet løsning.
Redigeret af PeterKunz d. 22-02-2008 22:03
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,291,609 Unikke besøg
XHTML CSS