HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
valg af varmepumpe ivt/salling
cc
Hej derude.

jeg vil i forbindelse med nybyggeri gerne have jordvarme. min ingeniør har anbefalet ivt greenline HT plus, men har selv talt med min elektrikker/kølemontør og vagn fra salling. og hælder selv mest til sallings TVP 4-8 pumpe er der nogen der har erfaringer med disse pumper.

den uerfarne
 
Admin
Hej CC

jo kender da til vagn tanderup pumpen, vagn har valgt at køre med en stempel kompressor. nogen mener den larmer lidt mere.

du kan se de målinger som vi har fået her

[url]
http://www.heatpump.dk/Firma_Salling.htm[/url]

PS læg mærke til det er to forskellige modeller, en med stempel og en med scroll kompressor

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
cc
Hej igen.

Kan man sige at der er en audi/mercedes inde for varmepumper til jordvarme.

mvh. cc
 
Admin
Hej CC

Nej det mener jeg ikke man kan sige, de to test jeg henviser til er udført med hver sin kompressor type.

Vagn Tanderup pumpen er forøvrigt den eneste godkendte på positiv listen for nuværende.

Flere er dog på vej ind på listen
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
cc
Hej igen.

Jeg er stadig i vildrede. Og kan ikke rigtig beslutte mig om det skal være IVT HT+ 7 da den ikke er frekvensstyret, eller jeg skal vælge tanderups TVP4-8 frekvensstyrede pumpe. alt andet lige må frekvensomformeren også bruge noget strøm og kan det svare sig ved en så lille pumpe? det skal lige siges at jeg også skal have en 300/160l varmevandsbeholder og ca 5m2 vacuum solfanger på taget.
Huset er 210 m2 og har gulvvarme i hele huset bemærk huset er energi kl 2.

Håber der er nogen der kan hjælpe.......Smile

mvh. CC
 
Admin
Hej CC

Med et hus som dit skal du passe på ikke at få for stor en varmepumpe.

dit hus er så isoleret at jeg vil gætte på en fyrings udgift på 550-600 kr pr/måned. ( fire personer+210 kvm ) Be06 kl 2

det rigtige er at få tilbud fra de mærker du har i tanke, se derefter på deres data og ikke kun på prisen.




Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Da du skal have solvarme, får du 2 varmtvandsbeholdere.

Sørg for at sætte solvarmebeholderen i serie med vp-beholderen.
Og lad solvarmebeholderen stå så tæt som muligt på vp-beholderen, sådan at rørføringen mellem de to bliver så lille som mulig.
Brug en lille rørdiameter, og isoler rørene godt.

Med så forholdsvist lille et varmeforbrug, som I får, er det minimalt, hvad du sparer ved en frekvensstyret.

Hvor skal pumpen stå i huset?
Redigeret af PeterKunz d. 09-03-2008 10:13
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
En god måde at få lidt indtryk af de to pumper er ved at læse deres manualer:

Vagn Tanderup: [url]http://www.vagntanderup.dk/pictures_org/LMC223Manual(1).pdf[/url]

Ivt ht+: [url]http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_HTPlus_svanen_sv_2.1.pdf[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
haser10
jeg fik ivt greenline HT plus 11 for en god månede siden og er vild imponeret
 
bsn
Vi skal også have kombineret jordvarme og solvarme.

Vi har valgt et Stiebel-Eltron WFP5 anlæg, da vi har fået at vide fra flere forskellige sider, at det er det bedste anlæg når der skal kombineres med solvarme.

Vi får kun én varmtvandsbeholder på 400 liter.

Vores "data" er følgende: 192 kvm hus i som med et jordvarmeanlæg er et energiklasse 2 hus.
Vi laver 3 x 100 meter slanger i ø25 + 100 meter ø40 (fra samlebrønd til hus), så ialt 400 meter.
Desuden skal vi have 2 stk. velux solfangere.

Interesserede kan se husbyggeriet på http://www.vestergaard-nielsen.dk

mvh
Brian
 
PeterKunz
For interesserede lægger jeg lige link-adresse til brugermanual for Stiebel-Eltron WFP5:

[url]http://www.pettinaroli.dk/ste/WPC.html[/url]
Redigeret af PeterKunz d. 15-03-2008 10:07
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Jeg ville overveje en ekstra gang, om det er en god ide at montere både solvarme og jordvarme.

Hvis du kigger på [url]http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Faktaark%20solvarme.pdf[/url] og regner lidt på det, tror jeg, du vil se, at solvarmen aldrig vil kunne betale sig hjem.

Citat fra pengevirke (fra Merkurbank):
"Merprisen for et solvarmeanlæg til 4 personer er ca. kr. 25000, som kan dække 2/3 af det varme vand. Den årlige besparelse til varmt vand selv med et nyt gas eller oliefyr er kr. 2000 årligt. Med besparelsen vil lånet til solvarmeanlægget være afviklet over minimum 22 år, som er ca. levetiden på et solvarmeanlæg."

Da en varmepumpe leverer billigere varmt vand end et oliefyr, vil solvarmeanlægget i følge ovenstående altså ikke kunne svare sig.

Med mindre du selvfølgelig vælger et byg-selv anlæg, som er billigere.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
bsn
For mit vedkommende er solvarmen et "nødvendigt" tilvalg.

Vores hus var fra starten lavet som et BE06 hus. Da jeg så efter modtagelse af byggetilladselse og tæt på projektstart fandt ud af at man, ved at bygge et lavenergiklasse 2 hus, kunne komme ud over tilslutningspligten til kollektiv varmeforsyning (naturgas), som vi har tinglyst, gik jeg straks i gang med at undersøge hvordan vi kunne skære den.

Oprindelig havde vi planlagt solfangere som supplement til naturgas. jeg bad så vores byggefirma om at regne ud hvad vi skulle gøre ved huset, for at komme i lavenergiklasse 2, så vi kunne få jordvarme.

Svaret vi fik tilbage var: "Der skal ikke gøres noget, hvis i laver jordvarme kommer huset i lavenergiklasse 2".
Sidenhen har de så (i to omgange) genberegnet husets energiramme, for at undersøge om vi kunne slippe for at etablere solvarmen, i begge tilfælde er svaret negativt. Og der er heller ikke andre muligheder for at lave om på huset, så vi kan slippe for solvarmen, og stadig være lavenergiklasse 2.

Så i vores situation er det nok at etablere solvarme og jordvarme for at få et lavenergiklasse 2 hus.

Men solvarmen "er et nødvendigt onde" - men skidt det er jo så miljørigtigt, siger de....Grin

mvh
Brian
Redigeret af bsn d. 14-03-2008 00:06
 
cc
Hej.

Til vores nye hus har ingeniøren beregnet en 7kW men ligger lige på vippen til en 6kW
Hvis jeg vælger at gå en pumpestørelse ned altså en IVT HT+6 hvor mange meter slange skal man så bruge?

vh. CC
 
airman
7 kW'eren. Lidt hurtigere på brugsvandet og noget nær samme pris. Eneste prisforskel er hvis du lægger lidt ekstra slange i jorden, hvilket jeg ville gøre. Læs her på kandu....og du vil finde anlæg hvor brinetemperaturen er for langt nede på nuværende, antagelig fordi slangen er liiige kort nok. Lidt afhængig af jorden beskaffenhed, ville jeg nedgrave 350 meter. Er jorden fed og våd, kan du skrabe længden til 300 meter.
 
cc
IVT siger at der skal bruges 345m til 7kw hvilket er det samme som du skriver. jeg har tegnet slangerne ind på grunden og kan få 365m hvilket må være lidt bedre. (problem at de er snoet rundt om huset)

hvor mange meter slange skal der til en 6KW pumpe for at den kører optimalt?
 
PeterKunz
Du kan bare tage forholdstallet 345 / 7 x 6. Det vil svare meget godt.

Tjek lige, hvor meget de tager for afklippet slange (i stedet for hel længde). Nogle steder er det samme pris pr meter lige meget hvilken længde, du bestiller og andre gange skal man betale en formue for at klippe i en længde.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Tag 7'eren.

Slange fåes i 350 meter længder

6'eren giver du 300 meter
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,367 Unikke besøg
XHTML CSS