HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
2 stk luft /vand anlæg?
steffen
En novice spørger.
Jeg vil have en varmepumpe. men er tøvende over for at grave hele haven op. Huset er opvarmet med gulvvarme på stueplan (128 m2) og med radiator på 1 sal (92 m2). Stueplan og 1 sal har, efter hvad jeg kan forstå, ikke brug for den samme temperatur i rørene (Varmeslanger 30 grader c og radiator ca 50 grader c.)
Spørgamålet lyder: vil der være mening i at tilkoble 2 varmepumper af typen luft /vand? Altså, en varmepumpe til hver etage?
Jeg forestiller mig at husets brugsvand stadig skal opvarmes med naturgas.
Venlig hilsen
SteffenSmileSmile
 
PeterKunz
Det allerbedste er, at montere lidt ekstra radiator på førstesalen og køre med 1 varmepumpe. Og hvorfor ikke også lade vp lave det varme vand?

Se iøvrigt: [url]http://www.heatpump.dk/viewpage.php?page_id=48[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
steffen
Jeg har forstået på tidligere indlæg at hvis boligen kommer over et vis antal m2 så skal det være en heftig varmepumpe, der bliver dyr i anskaffelse+ at besparelsen på driftsdelen bliver til at overse
 
steffen
- og mit sidste indlæg blev vist ikke engang formuleret som et spørgsmål, men tak for dit første svar, Peter.
 
TP
Hej Steffen

Som Peter skriver så er der bedst økonomi at få flere eller større radiatorer (ca. 2,5 gange normalt) på første sal således at fremløbstemperaturen er ens for både radiatorkreds og gulvvarmekreds. Jeg kører med max 40 i fremløb både på gulv og radiatorer. Jeg har så dimensioneret radiatorerne så de passer til rummene, derved har jeg ikke brug for termostater på radiatorerne.

Håber du kan bruge dette i dine overvejelser
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
airman
Øh bøhhh, Steffen. Jo større varmetab dit hus har - altså jo større hus, jo større besparelse kan der genereres. Det halve af 40000 og jo meget mere end det halve af 20000. Right?

Og en varmepumpe på 11-12 kW er langt fra så dyr som to stk 6 kW'er. Se f. eks. Peter's X15. Den anbefales i huse med varmetab op til ca 15 kW og komplet installeret er prisen ca 1,5 dyrere end een bette 6 kW'er.

Og industrielt kan varmepumper laves så store som man har plads til.
Redigeret af airman d. 02-03-2008 18:33
 
vbkalle
Hej Steffen.

Hvor gammelt er dit hus. jeg har et hus fra 2007 med 135 m² i stuen og 80 m² på første salen. Jeg klarer mig rigtig fint med en Vitocal 342, fra Viesmann. Også til det varme vand. Jeg har ca. 400 m slange.

 
steffen
Hej alle
Tak for bidrag til mine overvejelser. Jeg går i tænkebox igen.
Steffen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,360 Unikke besøg
XHTML CSS