HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Råd om brinetemp.
Flyrider
Efter mit anlæg nu har kørt tilfredstillende i 3 mdr. er jeg begyndt så småt med at optimere driften. Brinepumpen har hele tiden kørt på trin 3 hvilket giver indtemp på 3,1 grad og retur 1,0 grad. Udendørstemp er lige nu 4.3 grad. Da det er småt med vejledning fra IVT håber jeg der er nogen med erfaring, der kan give mig et par råd om brinetemp. Returtemp har flere gange ligget på 0 grader, men det er måske ok?
mvh
Palle
Flyrider tilknyttede følgende billede:billede:
savepulse1.jpg

Redigeret af Flyrider d. 04-03-2008 12:36
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.
 
airman
Delta T 2,1° på brinen er måske lidt til den lave side. Har du en sonde nede? Så burde du måske kunne sænke pumpen et enkelt trin. Men kuldebæreren bør ikke have en Delta T >4°. Anbefalingen hedder dog mellem 2 og 4, og på det viste øjebliksbillede laver den varme til gulvet. Dvs den kører med ret høj ydelse ift hvis du varmede brugsvand. Gætter på din delta T falder lidt når du varmer brugsvand. Så det ser vel egentlig rigtig godt ud. Og din varmebærer delta ligger måske lidt lavt (anbefalet mellem 7 og 10°). Denne kunne du prøve at trimme et enkelt trin ned.
 
Flyrider
Tak for info. P2 pumpen har jeg sat ned til trin 2 for længe siden.
Så jeg vil nu sætte begge pumper et trin ned, og se hvad der sker. Varmepumpens forbrug for hele februar var 410kwt for et hus på 200kvm, så det er vel begrænset hvor langt ned man kan komme. Men lidt har også ret. Jeg vender tilbage om et par dage.
mvh
Palle
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.
 
Flyrider
Efter at have sat pumperne et trin ned, ser graderne sådan ud:
Brinepumpe trin 2 = delta 3,0 mod før 2,0
Gulvarmepumpe trin 1 = delta 9,5 mod før 6,3

Mon der skal "pilles" meget mere ved det?
mvh
Palle
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.
 
airman
Så tror jeg hellere du skal have gulvvarme lidt op igen. 9,5 er efter min mening lidt i den høje ende.

Kuldebærer er lige i øjet.
 
PeterKunz

Citer

airman skrev:
Så tror jeg hellere du skal have gulvvarme lidt op igen. 9,5 er efter min mening lidt i den høje ende.

Kuldebærer er lige i øjet.

Enig!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,270,225 Unikke besøg
XHTML CSS