HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
DVI Queen Kombi / single behovsstyret
christian10
Jeg har snakket med et par konsulenter fra henholdsves Vølund og IVT og ladet mig fortælle at deres frekvens styrede jordvarmepumper ej kan forrente sig hvis ens behov ikke ligger i nærheden af varmepumpens topeffekt. Både Vøund 1250 og IVT X15 har en stor topeffekt og vil derfor ej være rentabel for et nybygget hus som vi skal igang med at opfører i år. Jeg har søgt videre og set at DVI Queen combi eller single laver forskellige ydelser på deres behov / frekvens sstyrede anlæg.
Er der nogle i dette forum der har nogen erfaring med DVI og er der pt nogle igang med deres nye behovsstyrede anlæg. Jeg vil gerne have nogle indput til overnævnte kommentar. Håber at nogle kan hjælpe her. På forhånd tak.
 
PeterKunz
Min x15 har kørt på gennemsnitligt 23 hz i perioden 23. november til 3. marts.

X15 går fra 20 hz til 90 hz.

Jeg har altså nærmest kun brugt pumpen omkring laveste ydelse, der ligger på 4 kw. (Ydelsen er fra 4kW til 17kW).

Alligevel har jeg haft en rigtig god økonomi. Langt bedre end forventet.

Jeg havde faktisk troet, at udgifterne til varme ville være de samme, som jeg brugte på 17 rm brænde og 1700 liter olie tidligere, men jeg har sparet 9000 kroner på 11 måneder, og så har jeg ovenikøbet reguleret det tidligere forbrug med graddage. Cop har i nogenlunde den periode været 3,6 i et hus med radiatorer.

Mit forbrug ved -12 grader er beregnet til 12kW.

Men x15 er en dyr pumpe, så der går selvfølgelig noget tid med at tjene den hjem.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Jeg vil da også sige at X15 bør bruges i huse der ligger med et dimensionerende varmetab på mellem 10 og 15 kW. Ellers kan man ikke udnytte den trinløse regulering.

Har du et sprit-nyt hus på f. eks 250 m² er varmetabet ved -12° oftest nede omkring eller under 6 kW. Dvs en X15 kommer til at køre on/off næsten al tiden. Og merprisen er til at få øje på, idet en 6 eller 7 kW'er on/off maskine kun skal have det halve slange i jorden. Ligeledes er de små on/off maskiner med indbygget tank. Dette billiggør også leverancen noget.

Men man må håbe at Svenskerne (både dem fra midt og syd) finder ud af at lave en udgave der f. eks kan køre fra 2 - 10 kW OG med indbygget tank! Den ville være interessant til alle nye huse. IVT kunne kalde den X10 (ideen hermed videregivet).
Redigeret af airman d. 05-03-2008 20:31
 
Admin
Hej christian10

DVI har behovsstyrede modeller i fem størrelser.

og skal det være helt voldsomt også modeller til at forsyne ca 100 familiehuse. Wink
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
christian10
Tak for inlæg til denne debat. Hvis man ser priser på DVI for en Queen Kombi frekvens styret varmepumpe løber den op i med det hele omkring 90 kilo. Dertil kommer nedgravning af slanger, hvilket jeg selv kan gøre, og montering af anlægget. Er der nogle der har erfaring med hvad dette udgør??.
Er prisen for sådan et anlæg peberet iforhold til konkurrenterne? Jeg syntes at den virker en smule høj.
Jeg har ej hørt om DVI før jeg besøgte denne hjemmeside, hvilket er ret så god, og ville derfor gerne hører om der er nogle som har disse anlæg kørerne. Enten som frekvensstyret eller start / stop pumpe?
 
PeterKunz
Det er altid godt med flere bud. Spørg evt. hos Vagn Tanderup, der også laver mindre frekvensstyrede pumper.

Jeg fik gravet til 700 meter slange for 12000 kroner, og så lagde jeg selv slangen i. Jeg kender et firma, der tager 40 kr. plus moms pr meter nedgravet slange, - så skal du heller intet selv gøre.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hej christian10

Dvi er en af de gamle drenge på markedet for jordvarmepumper, de har produceret siden 1979 i danmark og langer hvert år flere hundrede varmepumper ud af forskellig slags.

De nye behovsstyrede varmepumper er lidt dyrer i anskaffelse, men jeg er overbevist om at det bliver i den retning det kommer til at gå.

der er flere brugere her der har dvi varmepumper, prøv at søge i forum om du kan finde en og kontakte for reference.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hejsa igen

Jeg ved en bruger mere har bestilt en dvi behovsstyret varmepumpe, hans erfaring håber jeg da på vi kommer til at høre mere om når den er installeret.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
christian10
Ok. Takker for indlæg. Jeg vil prøve at se mig lidt omkring her på sitet for DVI pumperne.
 
KBC
Hej jeg har en Combi Quien on off styret og er meget tilfreds
sidste år brugte jeg for ca 6000 kr strøm til et hus på 170 m2 nyrenoveret med gulvvarme over alt
ingen start problemer ingen problemer overhoved den står bare og brummer derudad Grin
Hilsen en glad jordvarme indehaver
1 stk. combi queen 7 med 3X150 m jordslange
 
christian10
Hej KBC.

Jeg snakkede med en konsulent fra DVI den 22 april omkring vores nye hus som vi skal til at bygge. Jeg fortrækker gulvvarme i stue og på første sal for at få en lav fremløbstemperatur og en derved bedre COP faktor.
Konsulenten snakkede lidt om at radiator på første sal ej bliver noget problem. Jeg har ligeledes læst om installationsvejledningen på DVI´s hjemmeside med kombinationen af gulv og radiator varme at derved hæves fremløbstemp sådan radiatorene bliver forsynet og termostater til styring af gulvarme.
Jeg er ej så lun på ideen, dog giver det betondæk som skal lægges til første sal også nogle problemer. Først betondæk, isolering, rivnet og påførte slanger og tilsidst en lag flydebeton oven på. Det koster.
Har du erfaring fra nogen omkring kombination af gulv og raidatorvarme og varmepumper. COP faktor, syring af varmen osv.
 
vbkalle
Hej Christian

Jeg har et nyt hus på 214 m² med radiator på 1 sal og gulvvarme i stuen. Jeg har desværre ikke nogen målere på så jeg kan finde min COP (er på vej), men min varmeregning på 1 års kørsel ligger på 6.000 kr, hvilket er særdeles tilfredsstillende. Jeg mener ikke du bør være nervøs for at installerer radiatore. de penge du vil bruge på betondæk tror jeg simpelthen ikke du kan tjene ind på en minimal forbedring af COP.
 
pmp
Hej Christian

Naturligvis er gulvvarme godt til en varmepumpe, fordi det giver et stort varmeareal - og dermed mindre fremløbstemparatur.
Du bør læse denne rapport: [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/27189_VP_projekt_335-48.pdf[/url]
Se i rapporten på side 24 om gulvvarme. Så ved du hvordan gulvarmen på 1. sal skal være.

pmp
Redigeret af Admin d. 27-04-2008 09:50
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,186 Unikke besøg
XHTML CSS