HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støj og størrelse
sstrobel
Hej Forum,

... vi er lige ved at investerer i et IVT luft/vand-anlæg (Optima 600) eller et Bosch (EHP 6 AW + CC160). Vores "næsten" eneste bekymring er støjen.

Er der nogen der har erfaring med disse (støj og generelt brug) eller endnu bedre har ét af dem installeret så vi kan komme for og lytte til "støjen" fra blæseren?

Meget gerne i Ballerup- eller Holbæk-området men ellers bare på Sjælland.

Et andet spørsmål som jeg aldrig helt kan ligge fra mig. Er størrelse ok eller skal vi kravle op en IVT Optima 900 eller Bosch EHP 8 AW ? (Idag bruger vi ca. 2000 liter olie). Huset er på 136 m2 ('71) med 1-strenget radiatorsystem.

På forhånd tak
Stig ;-)
 
Admin
Hej sstrobel

Hvilken størrelse du skal have er der kun en ordentlig måde og finde ud af, du skal have besøg af en konsulent fra de mærker du udvælger dig.

Med hensyn til støj så larmer de ikke meget de gode anlæg, men har du en krakilsk nabo der kan høre den skal den flyttes I.H.T miljøloven

En konsulent kan også rådgive hvor den bør placeres.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
sstrobel
Hej igen,

Du har helt ret i at en konsulent kan give den rigtige størrelse, men problemet ligger i at 2 konsulenter jeg har talt med giver 2 forskellige svar 6kw og 9kw. Det vi er om hvilket system der kan give nok varme til vores 1-strenget radiatorsystem (60-65C) samt om de indeholder nok varmt vand til bad.

Jeg ved godt at luft/vand er bedst ved brug af gulvvarme og dermed lavere fremløbstemperatur, hvordan er effektiviten når temperaturen hæves - kan man lige så godt købe et billigere gasfyr istedet for ?

Er der nogen der har erfaringer med 1-strenget radiatorsystemer ?

mvh
Stig ;-)
 
airman
Et strangs-rørsystem og varmepumpe kan ikke anbefales. Du bør renoverere dit rørsystem og ombygge dette til to-strengs hvis du vil have det optimale udbytte. I den forbindelser skifter du også de første på radiatorer på strengen, da disse normalt vil kræve meget varmt vand, for at klare opgaven.

Gå uden om Optima 600 og vælg 900 istedet. Prisforskellen er nærmest intet - effektdækningen væsentlig bedre. Par den med den nye Combi-beholderunit med indbygget buffer.
 
sstrobel
Hej airman, (og alle interesset)

Du skriver at det ike er optimalt med 1-strenget radiator og luft/vand varmepumper, men vil det stadig være en fordel at have et sådan system (Optima 900/Bosch EHP AW8) frem for en "almindelig" gasinstallation ?

Jeg har hørt snak om at det kan blive svært at holde varmen med 1-strenget system, hvilket jeg ikke forstår da vi idag holder varmen fint (oliefyr) og en fremløbstemperatur på 60C. Optima kan levere 65C så skulle den vel også kunne levere 60C og dermed give samme varme som vores gamle oliefyr. Eller er der noget centralt jeg har misset ?

Jeg har også hørt noget om at termostaterne ikke skal bruges på samme måde når man anvender varmepumper - er der en klog sjæl der kan forklare lidt om det - for som jeg ser det burde det være lige gyldig om varmen kommer fra en varmepumpe eller et fyr bare der er varme i radiatorerne.

Tak for et god forum.
Stig Wink
 
airman
sstrobel.

Du bør få en snak med en sælgende tekniker (ikke kun en sælger (undskyld sælgere)). Denne vil kunne rådgive dig optimalt.

Et-strengs varmeanlæg er noget øv. Det duer dårligt sammen med alt og er hulens svært at få ordentlig i balance. Og varmepumpe er nok det, det vil fungere allerringest med. Samtidig vil du give varmepumpen nogle vildt dårlige driftbetingelser og dermed en dårlig virkningsgrad.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,232 Unikke besøg
XHTML CSS