HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/vand og solvarme, men hvilket anlæg
Rene13
Hej
Jeg har et hus fra ’72 på 180 m2, som pt er varmet med olie og brændeovn. Vi bruger ca 2000-2500 ltr. Olie pr. år. I huset er der skiftet døre og vinduer, samt efterisoleret på loftet. Der er gulvarme i størstedelen af huset.

Nu er tiden inde til at skifte varmeklide. Og jeg regner med at skifte til en luft/vand pumpe + solvarme til største delen af brugsvandet. Brændenoven vil blive brugt som hygge og på de rigtigt kolde dage/nætter.
Jeg vil have en 300 ltr. Vandtank.

Men jeg er fuldstændig rundt op gulvet over hvilken pumpe/solfanger jeg skal vælge. Der er jo ligeså mange som der er bilmærker. Og de lover alle samme at kunne klare det hele.Shock


Er der nogle der kan giv mig nogle tips.

/Rene
 
Admin
Hej Rene13

Velkommen her på sitet.

Ja der er mange og vælge imellem, og mange fine varmepumper
hvilket mærke man skal vælge er op til en selv, helst efter man har haft besøg af et par konsulenter fra de mærker du udvælger dig.

Prisen er dog tit så høj på luft/vand, at jeg ville vælge at få jordvarme
istedet, og spare solfanger væk hvis det ikke er en du allerede har investeret i.


Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Enig.

Vælg kun luft/vand hvis du ikke har grund nok, eller har egen vandboring. Har du først VP, kan du ALDRIG forrente at påbygge solfanger. Det er kun hvis interessen er brændende og meget entusiastisk.

Hvorfor 300 liter vandtank?
 
Rene13
Admin > Ja, jeg har fundet ud af at det koster en hel del, næsten lige så meget som JV. Jeg har ca. 500 m2 græs. Og har fået at vide at da jeg ikke bruger over 3000 ltr. olie, kan det ikke betale sig med JV. Derfor tænkte jeg på LV.
Mht. Solfangerne, så har jeg dem ikke endnu, men tænkte at i hele sommeren kunne jeg slukke for pumpen og kun lade solen varme den brugsvand, som vi skal bruge.

Ariman > 300 ltr. fordi vi er 4 i huset og har kar.

Er der nogle andre løsninger der kunne være bedre ?
 
Admin
Hej Rene13

Jeg mener nu godt det kan betale sig med jordvarme med de olie priser vi har set, og sikkert kommer til at se fremover.

ved 500 m2 græs har du plads til ca 450 meter jordslange, der vil ligge med 1,11 meters mellemrum.

Der skal trækkes lidt fra til skel hvis du ikke har gjort dette.

Et tilbud fra et par firmaer skader nok ikke, at få til kigge nærmere på.
Og er i meget forbrugende med varmt vand til eks spa bad, ja så fåes der også størrer beholdere.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Rene13
mht. solfangerne, så ka jeg ikke helt forstå at det ikke kan betale sig. Jeg mener, hvis man ca. siger at forbruget i april - sep. ca. er 1286 kWh (http://www.jordvarme.dk/beregning.htm) á 1,6 kr =2057 kr pr. år.
Jeg har set et komplet velux solfanger anlæg med en 300 ltr. beholder til 25.000- nu skal jeg jo ikke have yderlige en beholder, så hvis jeg regner med ca. 20.000 - så er tilbagebetalingstiden ca. 12 år.
Her efter er det gratis = minimalt strømforbrug.
Eller er jeg helt ved siden af ?


 
PeterKunz
Jeg har haft solvarme i 13 år. Du kan ikke regne med at være dækket ind i hele perioden, hvis I er en familie på 4. Der vil være dage, hvor du skal have lidt tilskud fra jordvarmen. Hvis du altså ikke har tændt for elstaven i solvarmebeholderen, men den koster jo 3 gange så meget som jordvarmen gør.

Et solfangeranlæg bruger jo også strøm til elektronik og pumper.

Jeg har klaret mig med solvarme i alle årene (da jeg havde oliefyr) fra april til september, men det krævede at jeg hver dag holdt øje med vejrudsigten. Når der kom en enkelt solskinsdag med gråvejrsdage omkring, lukkede jeg for termostaten så beholderen blev 85 grader for at det kunne holde gråvejrsdagene over. Og vi undlod for mange bade på gråvejrsdage. Men det kræver jo, at hele familien er indstillet på, at det er sjovt være miljørigtig.

Går I bare i bad, som I lyster, skal du nok regne med at tænde for varmepumpen engang imellem.

Til gengæld har man forvarmet vand hele året. Selv i januar løfter solvarmen jo varmtvandet lidt.

Jeg vil nærmere tro, du skal regne med en tilbagebetalingstid på 15 til 20 år.

Du skal også lige huske at motionskøre din varmepumpe med jævne mellemrum, - den kan ikke bare være totalt slukket hele sommeren.

Så det vil være minimalt, hvad du sparer ved at have solvarme, - man skal gå op i det alternative for at have både sol og varmepumpe.Smile
Redigeret af PeterKunz d. 23-03-2008 15:42
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Rene13
PeterKunz> Det var lige sådan en viden jeg ledet efter. Tak for det.
På papiret ser det jo godt ud, men i virkligheden kan det ikke svare sig.

Så nu skal jeg bare beslutte om det skal være LV eller JV. Solfangene er ude :-)
 
ultimatevp
Prøv og kig på en Daikin Altherma.Det er en inverter model, som tilgodeser dit ønske om 300 ltr. vand og kører efter behov uden at du skal tænke på at justere hele tiden, hvis ellers anlæget er rigtig indkørt. Der er flere mærker af samme type. Når du har gulvvarme i det meste af huset er du jo ikke afhængig af en høj fremløbstemp.
MVH ultimatevp
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,320,641 Unikke besøg
XHTML CSS