HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
inverterstyrede luft/vand anlæg
ultimatevp
Hej alle eksperter! I forbindelse med udskiftning af min AEG LWP, overvejer jeg en Daikin Altherma ERYQ007A, som jeg er intereseret i pga dens styring efter behov. Når jeg så sammenligner dens enerfifaktor med de gængse mærker som IVT og Vølund on/off pumper, er der en bedre energifaktor i både IVT og Vølund.
Altherma ved 7/35 cop 3,81 Vølund 4,14. Alterma ved 7/45 cop 2.90 Vølund 3,5. Ved minus er forholdet det samme. Altherma ved -7/45 cop. 2,19 Vølund 2.59. Begge pumper er opgivet uden afrimning. Hvori ligger så den økonomiske fordel i at investere i en invertermodel. Jeg håber at i kan give mig en grund til at købe en Altherma, som er den jeg er mest intereseret i.
Håber på et godt råd. På forhånd tak.
 
Sydkoel
Hvor har du fundet de COP oplysninger på Althermaén ?
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ultimatevp
Hej! Rart med respons fra kompetente folk på indlægene. Tallene har jeg fra "Table of contens" fra Daikin side 10, hvor der på ERYQ007A er angivet ved 7/45 tilført effekt på 3,02 afgivet effekt 8,76, hvilket jeg får til en effektfaktor på 2,90 og tilsvarende på den lille ERYQ005 på 6,68 og 2,15, hvilket jeg får til en effektfaktor på 3,11.
Er der noget jeg har misforstået?? Eller har du andre og bedre tal, hvilket jeg håber da jeg snart kobler mig ind på en ny vp og der kan meget vel komme til at stå Daiken på den.
 
Sydkoel
Jeg kan se at Daikin i deres brochurer opgiver ERYQ007 til en COP på 4,05, det er dog målt på 7/35

http://www.google.dk/url?sa=t&ct=res&cd=2&url=http%3A%2F%2Fwww.daikin.dk%2Fbinaries%2FuPrisb
%252007%2520afs%25206%2520%2520Altherma%2520070705_tcm90-92673.pdf&ei=_5byR9fGJqSC
0QTz6Y3uBg&usg=AFQjCNFcVuGbdeZ07me70Cowgg0aofQHtQ&sig2=SqEWCcpV1XyNE5m2zw4eqA


Sindsygt langt link, men det burde virke med en copy/paste ind i adresselinien.

Kan kun sige at jeg har rigtig gode erfaringer med Daikin.
Redigeret af Sydkoel d. 01-04-2008 23:22
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Sydkoel
For iøvrigt, køber du pumpen hos dansk Daikin forhandler eller hur ?
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ultimatevp
Hej igen!
Selv om der er fristende at købe "hur", så er denne jo ikke VA godkendt. Endnu ved jeg ikke om det skal være en Daikin eller en on/of model, men jeg er lidt fascineret af at kunne producere lige netop den varme som der er behov for, men 30-35gr.C er jo nok til gulvvarme, men lige lidt nok til mine radiatorer til at jeg kan kan udnytte den gode energifaktor. Men tak fordi du reagerede på mit indlæg. Bare vpejerne ville fortælle om deres erfaringer, gode som dårlige så var det nemmere at vælge.
Mvh. Mogens
 
Sydkoel
Lige en info:

Hvis dine radiatorer har en smule overstørrelse kan det muligvis godt komme til at virke. Traditionelle anlæg hvor du har 50-70 graders fremløb fungerer på den måde at radiatorerne står og åbner og lukker efter varmebehov.
Hvis du åbner dine termostater helt eller demonterer dem vil der konstant stå og cirkulere varmt vand rundt i radiatorerne og de vil dermed konstant afgive varme, dette vil muligvis kunne dække behovet.

En anden udvej er selvfølgelig at udskifte de radiatorer der er for små, det er jo hurtigt tjent ind.

Ydermere kan Althermaen godt levere varmere vand, men kender ikke COP'en ved f.eks ved 45 graders fremløb.

Hvorfor jeg spørger om hvor du køber pumpen er fordi Daikin Europe ikke er specielt glade for parralel importort. Hvis der skal bestilles reservedele skal man oplyse model og serienummer på maskinerne, dvs man kan se hvor pumpen er købt, og er den ikke købt i Danmark kan det give problemer med support fra Daikin Danmark.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ultimatevp
Sydkøl A/S
Tak for info. Jo - det kan sikkert godt fungere for Altermaen kan, iflg.brochure, levere vand til varmesystemet i intervallet 30-55 gr.C og det er tilstrækkelig til mit varmesystem. Men cop ved disse temp. nævnes ikke. Jeg kunne tænke mig at økonomien ligger i, at den hele tiden tilpasser sig det aktuelle varmebehov, således at den ikke producerer højere temp. end der er behov for. Jeg kan se at det samme gælder for Stinger/Carrier 8000, der ikke har en energifaktor der imponerer. Kan det måske skyldes kølegassen R-410, der benævnes som det sidste nye og bedre end de andre. Kender du nogen anlæg der bruger R-290? Anlæg med R-407 og R-134-A og 404 ser ud til at fungere bedre i luft/vand anlæg. Hvilket er bedst??
Mvh. Mogens
 
Sydkoel
Umiddelbart vil jeg sige at R410A er det bedste kølemiddel til varmepumper. Tidligere var det R22 man brugte; et formidabelt kølemiddel til varmepumper. R407C bruges i mange pumper, men de fleste går over til R410A. R290 og R134a (det er et lille a) ligner hinanden en hel del og bliver primært brugt til køleskabe. R290 er propan og er derfor ikke ønskeligt indendørs i større mængder. R404 bruges i meget stor udstrækning til frost.
Alle kølemidler kan i princippet bruges til varmepumper, da en varmepumpe jo er et kølesystem.
For at fastlå hvad der er det bedste kølemiddel i en given applikation skal man ind og analysere kølemidlet i et H-log-P diagram.
Som udgangspunkt for varmepumper er det en høj trykgastemperatur man ønsker, men dette må jo ikke være på bekostning af COP'en.

Lidt info om kølemiddelnumrene:

Alle de naturlige kølemidler benævnes med deres atomvægt f.eks R744(co2), R717(ammoniak) og R718(vand)

Alle kølemidlerne der hedder noget med 400 er blandingskølemidler. Hvis man har lavet flere kølemidler med samme blanding, men forskellige mængder bruger man store bogstaver til at vise dette, så R407A indeholder samme kølemidler som i R407C men andre blandingsforhold. Ydermere har alle disse såkaldte blends et glid, det vil sige at de ikke fordamper ved en konstant temperatur, men temperaturen stiger igennem fordampningen (her tales også om et bubblepoint og et dewpoint)

Hvis der er et lille a i kølemidlerne vil det sige at sammensætningen på rent molykylær plan er asynkront, dette for at sænke normalkogepunktet.

Håber det kastede lidt lys over kølemidlerne.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
PeterKunz
Hej Sydkoel

Tak for det indlæg, det var interessant læsning.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ultimatevp
Hej sydkøl A/S!
Tak for en særdeles interesant information om kølemidler/gas.
De inverterstyrede anlæg har været beskrevet som om de har ca. 30% bedre cop. end on/off modellerne har. Selvfølgelig har de lange,lange gangtider sikkert en gunstig virkning herpå. Jeg er dog stadig meget forvirret. Man kan ikke sammenligne cop. ved 7/35 med 7/45. Anlæg som kører med det nye kølemiddel R410A, angiver effektfaktoren ved 7/35 og anlæg der kører med R407C angiver effektfaktor ved 7/45. Ud af det læser jeg at R410A er velegnet til lave temp.(gulvvarme) og R407C er bedst til radiatorvarme. Ved at gå dybere ind i specifikationerne for Altherma finder jeg dog at cop. ved 7/45 er 3,0 for ERYQ007A. For de anlæg der bruger R407A ligger cop. noget højere ved de samme temperaturer. Er der noget jeg har "MISSET"??
Mvh. Mogens
 
Sydkoel
410A burde alt andet lige være bedre til radiatorvarme, da den ligger med en noget højere trykgastemperatur.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ultimatevp
En tak til sydkoel for uddybende og kompetente synspunkter. Altherma ligger stadig højt på min ønskeseddel.
Mogens
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,324,170 Unikke besøg
XHTML CSS