HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Supplement til naturgas
michael0137
Hejsa

Mine forældre har for nyligt købt et renoveret hus fra 1950'erne, med at 6 år gammelt gasfyr. Huset er med fuld kælder, renoveret for 3-4 siden og med gulvvarme. 1. salen er 115 m2 og med radiatorer. Problemet er ganske enkelt at det er voldsomt dyrt at varme op med gas (25 - 30.000 kr. om året i gas). Jeg har foreslået dem at købe en luft/luft varmepumpe som supplement, da der er ca. 60 m2 køkken/alrum og stue som er sammenhængende. Her ville det være oplagt at montere varmepumpens indedel.
Mit spørgsmål er så bare om der er fornuftig økonomi i dette, eller om det ikke kan svare sig i forhold til hvad de kan spare på gassen??? Og hvad kunne alternativet være? De har selv foreslået en pillebrændeovn, men jeg mener stadig der er mere fornuft i en varmepumpe.
Hvad mener I?

Mvh Michael
 
Sydkoel
Det er lidt svært at regne på hvad besparelsen vil være når man kun bruger varmepumpen som supplement.

Hvis man tager udgangspunkt i de 30.000 kr så svarer det til ca. 3500 m3 gas som igen svarer til ca 36800 Kwh.

Hvis man udelukkende opvarmede med en luft/luft varmepumpe ville det så beløbe sig til ca.
17000,- kr årligt.

Det vil blive ca. samme pris med piller, men der har man jo også en del arbejde + man skal kunne opbevare en god portion piller ca. 2 ton for at få dem til en fornuftig pris (de er billigst om sommeren).

Så der er altså en besparelse ved at bruge en varmepumpe, men det er meget svært at spå, helt præcist hvad besparelsen ender op i og hvad tilbagebetalingstiden på anlægget bliver.

Er der undersøgt om huset eventuelt kan isoleres bedre ? her er der rigtig mange penge at hente.

Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
michael0137
Hej Sydkoel

Tak for dit svar. Jeg har foreslået dem at få huset hulmursisoleret, da der er tvivl om dette er gjort og om det i givet fald er tilstrækkeligt. Alternativet til en luft/luft kunne jo være en luft/vand der blev kørt i det eksisterende system og erstattede gasfyret, men hvor god økonomien i den løsning er, ved jeg ikke.
Vi skal have en snak med en energirådgiver, så må se hvad jan kommer frem til af løsning.

Mvh Michael
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,260 Unikke besøg
XHTML CSS