HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/vand. Völund eller Optima?
petereh
Jeg er ved at opføre et nytr 1½ plan hus på 210 m2 med fuld kælder i Tølløse. Jeg har netop fået dispensation fra kommunen for naturgastilslutningspligtentil fordel for jordvarme. Desværre er min grund for lille til at får varmeslanger nok ud. Derfor overvejer jeg nu Völund Fighter 2020 eller en fra optima med det flotte design.

Men der melder sig en del spørgsmål:
Hvad med pris?
Kan udedelen placeres et stykke fra indedelen (20-30 meter)?
Hvad med støj?
Hvad med effektivitet/besparelse ifht jordvarmen?
Kan jeg benytte min dispensation for fritagelse af gas på denne?

Er der nogen der kan give en medborger her et venligt råd om gvad jeg skal gøre. Er der nogen derude der har erfaringer med ovennævnte anlæg? Hvad skal jeg passe på/være opmærksom på?

Mvh
Peter Hansen
Tølløse.
 
TP
Hej Petereh

Har du overvejet jordvarme med kompaktkollektorer ? Dette er paneler som graves 3 meter ned og fylder derfor meget mindre end traditionelle slanger. Vi har f.eks 164 m2 hus i 1½ plan, dette kan klares med 7 paneler af 1½ meter i længden. dvs et hul på ca 12 meter i længden og 3 meter dybt.

De skal dog kobles med et ventilationsanlæg som kan køre overskudsvarmen i jorden når denne er til stede, da solen ikke kan levere samme varme så dybt. Men med et nyt hus skal i alligevel have etableret en form for mekanisk ventilation. Håber du kan bruge ideen. Cool
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
Sydkoel
Umiddelbart vil jeg sige at du skal have en ekstrem lille have for ikke at have plads til jordslanger i et nybygget hus. Hvis jeg tager udgangspunkt i dine 210 m2 vil jeg anslå at du skal bruge en pumpe på 5-6 Kw. 5Kw bruger en slangelængde på 250-300 meter og dig jordareal skal være på ca. 250-300 m2.

Hvis din kælder ryger med ind som beboelse ser det selvfølgelig en smule anderledes ud, men i et nyt hus har du jo en energiramme du skal overholde og det giver faktisk nogle ret små varmepumper, dog skal man tænke på at hvis man skal lave varmt vand skal man bruge minimum 5-6 Kw.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
petereh
Tak for jeres indlæg.
Jeg har haft Völund til at indtegne jordvarmeslangerne på min matrikkel. Der Skal fraregnes fliseareal mv og de må ikke ligge omkring vandstik mv. Der skal ligge min 375 meter - der er plads til 175... Kompaktpaneler hmm måske. Vi har ikke valgt genveks. Men med luft vand sparer jeg dyrt gravearbejde og opnår stadig en besparelse på 40-50% ifht naturgas. Nu står jeg bare med valget omkring leverandør.
Ulemperne ved luft/vand er støjen (50 db en meter væk) og hvis vi får en lang vinter med frost og Luft/vand skulle væregi ca 8 til 10 % ringere besparelse ifht jordvarme.
 
Sydkoel
Hvor stor pumpe har de beregnet til pågældende hus ??

Har i så ventilation uden varmgenvinding ??
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,326,216 Unikke besøg
XHTML CSS