HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmestyring med radiator-termostater og/eller indeføler?
Finn
Hejsa.

Efter 2 års ventetid får vi nu endelig installeret jordvarme, DVI Queen 6 behovsstyret.
Jeg spekulerer dog lidt på hvordan vi skal styre varmen:
Vores hus er i 1 plan, og 174 m2 stort.

I den ene (gamle) ende ligger stue (køkken-alrum), med radiator varme og brændeovn.

I midten er der gang med døre til 2 værelser, bad, bryggers, vindfang/hoveddør.

I den anden ende (ny 56 m2 tilbygning) har vi børneværelser, lille stue og badeværelse, altsammen med gulvvarme.

Jordvarmeanlægget har en indeføler, men hvor bør jeg placere den? Jeg forestiller mig den skal sidde i tilbygningen og styre gulvvarmen der, for her kan brændeovns varmen ikke så nemt nå ind.

I den gamle del af huset vil jeg så lade radiator termostaterne styre, således at de holder en minimum temperatur i rummet på f.eks. 18-19 grader - så må vi se hvor stor fremløbsvarmen skal være. Brændeovnen skal så give lidt ekstra op til f.eks. 22 grader (25 hvis det står til konen :-)

Jeg skal selvfølgelig snakke med min VVS'er og jordvarme leverandøren om dette, men kunne godt tænke mig at have lidt erfaringer fra denne gruppe i bagagen, så hvis ovenstående er helt galt, så kom gerne med nogle kommentarer.

Mvh. Finn
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Admin
Hej Finn

DVI har ingen indeføler, men en udekompenseret føler.

En thermostsat tættest på brændeovn vil få dit kredsløb til at stoppe.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Finn
Jeg har også lige konstateret at der ingen indeføler er...
Jordslanger er gravet ned, og anlægget bliver installeret på torsdag, så må vi se hvordan det kommer til at køre.
/Finn
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Finn
Hej.
Anlægget blev installeret d. 24/4-2008, så vi har nu haft varme i huset siden, og det fungerer godt. Der sidder et fint lille informativt display på kabinettet, og det er nemt at ændre de få instillinger man har behov for ved skiftende årstider - hvis der er et behov for dette, det ved jeg jo ikke endnu.

Det eneste jeg har ændret på er varmekurven, den var sat på kurve 16, vist for at give den en god varm start efter installationen...
Jeg har efterfølgende sat den ned, den står nu på på kurve 8.
Kurve 10 er angivet som normal, kurverne adskilles af 1 grad, og placering af temperatur/varmebehov på den valgte kurve styres så af en udeføler - hvis jeg har forstået det rigtigt.
Vi vågner nu op til en næsten 22 grader varm stue, og jeg synes ikke jeg kan mærke at jeg har sat kurven ned med 8 grader - men ude temperaturen har jo også været lun i disse dage.

Jeg ved ikke om jeg skal skrue endnu mere ned, det jeg vil opnå er egentlig at der bliver lidt for koldt i huset, så jeg kan spore mig ind på hvilken kurve der passer- alternativt må jeg til at bruge radiator thermostaterne i stuen, så der ikke bliver for varmt - men det var jo ikke meningen, de skulle jo bare stå fuldt åbent, så styrede udeføleren resten, og radiator thermostaterne skulle så kun bruges i de rum der skule være koldere. Jeg tror jeg prøver at vælge endnu lavere varmekurver.....

Jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer, men bortset fra at nedgravning af slanger, og installation af anlægget forløb professionelt, og problemfrit, så ved jeg ikke lige hvad jeg skal fortælle endnu - men spørg endelig, hvis der er noget I gerne vil vide.

Mvh Finn
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
PeterKunz
Hej Finn.
Tillykke med det! Det er godt den kører som den skal.

Bliv bare ved med at klemme kurven, man kan jo altid skrue lidt op igen!Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hej Finn.

Tillykke med din nye varmepumpe, så lykkedes det efter de to år med flere forhindringer.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,269,261 Unikke besøg
XHTML CSS