HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarme i naturgasområde - nybyggeri
Martin_Jensen
Hej
Jeg skal til at bygge et nyt hus på 150 m2 i et område hvor man har naturgas. I den forbindelse har jeg naturligvis overvejet jordvarme eller en evt. luft/vand varmepumpe (er ikke meget for at kigge på sådan en i min have).
Energiberegningen for vores nye hjem ligger på 70 kWh/m2 og vi vil derfor lige kunne krybe ned i lavenergiklasse 2 med jordvarme fradraget.
For at evalurere om det kan betale sig har jeg regnet lidt. Og mit spørgsmål er egentligt om dette er korrekt udregnet?
I følge rockwools hjemmeside regner man med 65% af energiforbruget går til varme => 70*0.65=45.5 kWh/m2 til varme. huset er 150 m2 dvs. der går 150*45.5 = 6825 kWh til at opvarme huset? Jeg har så tastet tallene ind i energitjenestens beregningsark. Her får jeg en årlig varmeudgift på ca. 5500 kr med gas vs 3600 med jordvarme (cop=3). Jeg er dog ikke klar over om varmt vand er medregnet i de 65%?.
Mer udgiften for jordvarme er ca. 50k svarende til en ekstra husleje på ca. 3600 kr netto om året. Jeg synes ikke det ser ud til at kunne betale sig?

Mvh Martin
 
airman
.Hmmmm

Alene brugsvandet for en normalfamile på 4 kan sættes til 4 - 5000 kWh. De 6825 kWh lyder meget lavt. Det svarer til et varmetab ved DUT på 2,7 kW => 18 W/m² hvilket er rimelig lavt.

Men holder det, vil jeg mene en realistisk beregning hedder 6825 kWh til varme og f.eks 4000 kWh til brugsvand.

Så hedder gassen pludselig 8722 kr

Og ved ren gulvvarme og lave fremløb ville varmepumpen forbruge i omegnen af 3300 kWh -> pris ved 1,7 kr = 5610,-

Besparelse 3112 kr. Så det hænger ikke sammen. Spørgsmålet er hvad merprisen reelt er? Hvilken udviklig kan forventes på pprisen for fossile brændstoffer? Ditto på el? Forventet holdbarhed på gaskedel kontra VP.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,176 Unikke besøg
XHTML CSS