HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Total forvirring omkring Varmepumper
enoer
Mine erfaringer efter de sidste 1 1/2 år hvor jeg bl.andet har talt med rigtig mange omkring jordvarme og også her fulgt med her på siden
er desværre at der er totalt forvirring omkring jordvarme,

Man mangler med mine øjne at branchen sætter sig sammen og bliver enige om hvad der er rigtigt og især hvad der ikke er rigtigt,

Jeg har hørt helt vildt forskellige slangelængder, forskellige dybter fra 60 cm til 120 cm, afstande mellem slangerne fra 60 cm til 2,00 alt afhændig af hvem der giver tilbudet,

Tilbudene ser desværre også ud til at være mere eller mindre useriøse, det virker som om at hvis man er kendt for at lave jordvarme så prøver man hvor højt man kan skrue prisen op for at se om det går, dette gør selvfølgeligt at nogle kommer til at betale en alt for høj pris

Dette er desværre med til at rigtig mange ikke tør gå igang med projektet for jo mere de spørger jo mere forvirrede bliver de og hvor er det ærgeligt både for dem selv men også for samfundet i en tid hvor man ikke taler om andet end co2 udledning og klima problemer

Jeg vil dog tilføje at jeg nu har besluttet at gå igang og håber at jeg så har forstået så meget at jeg får det gjort rigtigt første gang

Jeg håber selvfølgeligt at der er nogen som er uenig med mig for ellers ser det sort ud for branchen og klimaet
 
PeterKunz
Hej Amanda

Det ser ud til du har fået meget forskellige udmeldinger om, hvordan dit anlæg skal dimensioneres, og det er da sandelig noget, der kan forvirre!

Citer

Jeg har hørt helt vildt forskellige slangelængder, forskellige dybter fra 60 cm til 120 cm, afstande mellem slangerne fra 60 cm til 2,00 alt afhændig af hvem der giver tilbudet,

Med hensyn til slangelængde og afstand mellem slangerne er det sådan, at længden kan variere en del uden det har den helt store betydning for økonomien. Det samme gælder afstanden mellem slangerne.

Slangelængde er afvejning mellem, hvor lang slangen skal være for at der kan tages varme nok ud af den og den energi, cirkulationspumpen skal bruge for at trække vandet rundt i slangen. Dette vil altid være et skøn, og der kan være udsving på op til 30 % uden det har den helt store betydning for økonomien. Jeg ville dog selv hellere have lidt for lang slange end lidt for lidt.

Du må nok også regne med at de forskellige firmaer tilbyder forskellige pumper, som faktisk skal have forskellige slangelængder. Min egen x15 skal fx have 30 mere slange end andre pumper, der også passer til mit hus, så jeg ville nok stole på firmaet i dette spørgsmål.

Med hensyn til afstanden mellem slangerne skal der tages hensyn til, hvor meget plads, man har til at lægge slangerne ud. 60 cm er godt ikke meget, men man kan trygt lægge slangerne fra 80 cm og til uendelig. Se side 28 på dette link for detaljerede oplysninger om slangelængder og afstande: [url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/27189_VP_projekt_335-48.pdf[/url]
[url]
Tilbudene ser desværre også ud til at være mere eller mindre useriøse, det virker som om at hvis man er kendt for at lave jordvarme så prøver man hvor højt man kan skrue prisen op for at se om det går, dette gør selvfølgeligt at nogle kommer til at betale en alt for høj pris.[/url]
Jeg vil faktisk give dig ret i, at priserne i Danmark kan være lidt uignnemskuelige for forbrugerne. Man kan jo altid få tilbud fra flere udbydere og så vælge derfra, men i Sverige virker der for eksempel til at være meget mere åbenhed omkring, hvad varmepumper, slanger, sprit osv koster. Af en eller anden grund er det meget svært at få oplyst hvad hardwaren koster uden installation i Danmark.

Som med alt andet er det jo nok en fordel at være inde i sagerne selv. Det gør det lettere at vælge. Det er netop en af grundene til, vi driver dette forum.

Der ER nogen, der burde tale sammen! Jeg har set mange tilfælde, hvor vvs'eren og varmepumpeinstallatøren ikke har koordineret deres arbejde med store installations-udgifter og for højt energiforbrug til følge for forbrugeren. Det er dyre varmesystemer, der ikke passer sammen med varmepumper og som modarbejder dem. Der burde være meget mere opmærksomhed fra fabrikanters og installatørers side på varmeaftagerne i huset. Rigtig mange varmepumper står og arbejder mod termostater, der lukker for den energi varmepumpen har beregnet skal leveres til huset. Man kan IKKE tænke kedelvarme, når man skal lave varmepumpevarme..

Der er dog rigtig meget gang i jordvarmen for øjeblikket og der er også tusinder af glade forbrugere, som er tilfredse og som sparer mange penge og sænker CO2 udslippet til gavn for os alle.

Der, hvor jeg mener forbrugeren for alvor skal være vågen, er, når varmepumpen skal koordineres med det enten eksistererende varmesystem eller det nye, man skal til at have.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
bsn

Citer

PeterKunz skrev:

Med hensyn til afstanden mellem slangerne skal der tages hensyn til, hvor meget plads, man har til at lægge slangerne ud. 60 cm er godt ikke meget, men man kan trygt lægge slangerne fra 80 cm og til uendelig.


Den påstand skal vel ses i sammenhæng med diameteren på jordslangen ?
Mine rør ligger med en afstand på 60-70 cm, men det er også kun Ø25 og det betyder jo en del...
 
enoer
Hej Begge 2
Her fortsætter forvirringen som jeg netop skrev om, nu snakker vi om 25 m/m slanger, det er også et af de råd som en af mine venner er blevet foreslået og som har gjort ham endnu mere forvirret og med det resultat at jeg ikke tror han nogensinde kommer igang, det er jo netop alle de forskellige oplysninger som jeg efterlyser bliver samlet til fælles glæde for os og til gavn for miljøet
 
Admin
Hejsa

25 mm slange, ikke noget jeg kender til. hvad er dette BSN ?

i min verden findes

1. 40mm med godstykkelse på 4mm = 32mm indvendig

2. 40mm med 2,4mm godstykkelse = 35,2 mm indvendig
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz

Citer

Den påstand skal vel ses i sammenhæng med diameteren på jordslangen ?
Mine rør ligger med en afstand på 60-70 cm, men det er også kun Ø25 og det betyder jo en del...

Du har helt ret. En 25 mm slange trækker med sin mindre overflade mindre varme ud af jorden, og derfor kan slangerne ligge tættere.

Citer

Her fortsætter forvirringen som jeg netop skrev om, nu snakker vi om 25 m/m slanger

Jo, det er naturligvis forvirrende, men giv nu ikke op. Der ER flere måder at tage varmen ud af jorden på. Og som admin siger, er der også forskellige godstykkelser. Men der er også mange biler: små biler, økonomiske biler, luksus-udstyrede biler, forurenende biler osv.

Det, der er det vigtigste med slangerne, er ikke hvordan de ser ud, men om de kan tage nok varme ud af jorden til, at du kan have det dejligt varmt i dit hus. Får du 25 mm slanger, kan de ligge tættere i din have, men du skal have mere længde, så det er en afvejning. Derfor spørger du konsulenten, som så gerne skulle give dig det antal meter, der er nok for dit hus. Er du i tvivl, kan du jo prøve at spørge her på forummet. Men altså: jo, det kan laves på flere måder.

Uden at jeg er sagkyndig ville jeg selv vælge - og har selv valgt - tyndvægget 40 mm slange, fordi det er det mest brugte, og det anbefales til den pumpe, jeg har installeret.

Jeg har heller ikke hørt om 25 mm, men der er nogle, der benytter 32 mm.

Det, der er brug for ved jord- og søvarme er noget der kan transportere varmen ind til varmepumpen. Da vand er den bedste energitransportør, benytter vi det. Det skal så ligge i en slange, hvor det kan blive varmet op. Vi putter sprit i vandet for at det ikke skal fryse.

Men Amanda, når du får et tilbud på et system, kan du jo fortælle om det her på forummet, så du kan få feedback. Det er nemmere at diskutere konkrete sager.Smile
Redigeret af PeterKunz d. 19-04-2008 14:14
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
bsn
Nu har jeg ikke selv så meget forstand på detaljerne, og mit anlæg blev kørt ind i torsdags -så det er forholdsvis nyt endnu.
Anlægget er et Stiebel-Eltron wpf5, med tilhørende 200 liter buffertank, 400 liter varmtvandsbeholder. Desuden har jeg to solfangere som prioriterer varmtvand, men som også kan levere varme til buffertanken.
I jorden har jeg (efter anbefaling fra producenten) 3 sløjfer af hver 100 meter Ø25 jordslange. Dette er samlet i en brønd, hvorfra der går 2 stk. Ø40 rør til varmepumpen, disse to er ca. 45 meter hver.

Jeg har desværre ikke yderligere oplysning om Ø25 rørene, men jeg skal da gerne prøve at måle en stump når jeg kommer op til huset...

mvh
Brian
Redigeret af bsn d. 19-04-2008 18:12
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,369 Unikke besøg
XHTML CSS