HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Højt forbrug på IVT Greenline HT+ C 6
allankj1
Hej alle.

Jeg har fået vores jordvarme anlæg op og køre for 12 dage siden og jeg må sige at jeg er meget skuffet over forbruget. Håber at andre her på siden kan fortælle mig lidt om deres forbrug.

Huset er helt nyt, på 167 m2 og har et varme tab på 70 kwh / m2. Svarende til 11.690 kwh. Disse kwh burde jeg kunne lave ved at bruge 3.690 kwh på pumpen svarende til 3,17 COP.

Vi er 2 voksne og et barn i huset.

Jvf. beregningen fra Rex naturvarme skal pumpen bruge 345 kwh i april måned.

Jeg har dog nogle helt andre data fra de 12 dage pumpen har kørt.

Forbrug på 12 dage = 220 kwh. (svarende til 550 kwh på en måned)

I går konstaterede jeg at pumpen brugte 8 kwh alene til at lave varmt vand. Bruger jeg ovenstående COP på 3,17 svarende dette til at jeg har brugt 25,4 kwh til varmt vand. Havde jeg brugt naturgas til opvarmning ville dette havde betydet at jeg havde brugt 2,67 m3 gas til at lave varmt vand (brændværdien i gas er 9,5 kwh pr. m3 gas). I det tidligere hus brugte jeg cirka 0,75 m3 gas i døgnet til at lave varmt vand.

Hele dagen igår producerede pumpen ikke varme til gulvvarmen. Tilgengæld kørte den konstant fra kl. 24 til kl. 7 i morges hvor jeg brugte 12 kwh på at lave varme til huset. Omregnet til gas ville dette svare til 4 m3 gas.

Huset har gulvvarme i hele huset.

Yderligere konstateret jeg til morgen (samt den anden morgen) at elpatronen gik igang så snart vi begyndte at tage bad om morgen (brusebad). (Elpatronen har kørt 4 timer på de 12 dage)

Lyder vores forbrug ikke ekstremt voldsomt?? Og lyder det ikke mærkeligt at elpatronen går igang så ofte?? Håber at nogen derude kan hjælpe mig. Eventuelt kan de give mig deres telefonnummer på følgende mail: akl@pwc.dk og jeg ringer dem op.

Må bede om debatten kører her så vi alle lærer noget

I øjeblikket fortryder jeg at jeg har valgt jordvarme. Tror ærlig talt at jeg kunne have varmet huset op billigere ved naturgas end med jordvarmenSad

Mvh

Allan
Redigeret af Admin d. 21-04-2008 20:54
 
airman
Nul amigo!

Til gengæld kontrollerer du 10 gange så meget, som du ville have gjort med naturvarme.

Det er set ofte og til at nybyggede huse har et grumt overforbrug det første års tid. Uanset varmekilde. Mht brugsvand, kan du træge indkoblingen af elpatronen væsentlig op. I særdeleshed ved et hus med ren gulvvarme kan du rolig vælge at øge 8.1 i I/S menuen til 200 minutter (står standard til 60 minutter). Dette er væsentlig for lidt i et hus med ren gulvvarme. Muligvis skal den endnu højere op.
 
allankj1
Ja det er muligt at der er mange nye huse der har et grumt forbrug til varmen. Men det jeg i første omgang hæfter mig en del ved er at jeg pruger 8 kwh til at lave varmt vand. Det virker som ret så meget. 8 kwh * 365 dage er 2.920 kwh om året !!!!!!

Hertil kommer så det jeg skal bruge til at lave varmt vand til gulvet.

Jvf. beregningen fra Rex skal jeg bruge 3.700 kwh om året til både varmt vand og varme til huset.

Så der er jo noget der ikke passer.

Mvh

Allan
 
Admin
Hej allankj1

Citer

Jvf. beregningen fra Rex skal jeg bruge 3.700 kwh om året til både varmt vand og varme til huset.


og det tror jeg de har ret i, får selv 3649 kwh ved en for sjov beregning Wink
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Ville da godt høre lidt mere til den beregning
 
Admin
Hej allankj1

lille mini program til at holde op mod de data du har lagt ind i debatten. vi lægger ikke beregninger ud, det er forhandler der står inde for dette.

Men bare helt rolig din varmepumpe skal nok spare dig for mange penge, det er min helt klare overbevisning.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Det er muligt under Tidsstyring af tilskud helt at fravælge tilskud. Jeg hader tilskud, så det ville jeg gøre. Og evt. slå det til når det bliver pivende koldt udenfor, så det ikke kan undværes.

Under igangsætning/service kan du også slå tilskuddet helt fra så det kun kobles til ved alarm eller varmtvandsspids.

Bruger du varmtvandsspids? Det gør jeg ikke.

Ved varmtvandsproduktion, skal du ikke regne med højere cop end ca 2,5 - 2,7, så du skal justere dine beregninger.

Du skal ikke være nervøs. Du skal nok blive glad for din jordvarme, du har et godt system, som uden tvivl kommer til at køre optimalt.Cool

Ved du, om dit tilskud er 3, 6 eller 9 kw?
Redigeret af PeterKunz d. 21-04-2008 22:05
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
allankj1
Hej Peter

Kan du ikke give mig et nummer jeg kan fange dig på.

Tror det er nemmere
 
airman
Måling af faktisk effekt fra VP (uden varmemåler, effektmåler/elmåler nødvendig).

Kør med kun elpatron. Aflæs forbrug effekt på elmåler. Aflæs temperaturer ud og ind på VP.

Gentag seancen med kun kompressorer i drift.

Resten er ren beregning på lommeregneren.

Dette vil være rimelig eksakt! Sørg for at vandflowet er rimelig konstant, f. eks ved at pille hovederne af al gulvvarmestyringen.
 
angatyr
Vi fik en HT+ C7 installeret sidste efterår - og det har næsten taget hele vinteren at eksperimentere og justere, inden jeg var tilfreds med varmen, forbruget og antal starter Smile

I begyndelsen kørte vores elpatron også på uforklarlige tidspunkter, så jeg slog den simpelthen helt fra (vi er kun 2 i huset, så varmtvandsforbruget er ikke så stort). Den bruges nu kun til varmtvandsspids en gang om ugen - ca. 30 minutter a 6kW, svarende til 3kWh. Vi har på anbefaling af Rex sat termostaten i varmtvandsbeholderen ned til 49 grader - det sparer lidt og det fungerer fint. Vi har endnu ikke oplevet at løbe tør for varmt vand.

Jeg har en computer, der alligevel altid kører fordi den fungerer som web- og mailserver, så jeg har købt og installeret statlink programmet fra husdata.se på den. Det giver et rigtig godt billede af, hvad der foregår i varmepumpen.
 
allankj1
Fik slået elpatronen fra den anden aften og på de sidste 2 døgn har den kun brugt 15 kwh (7,5 pr. døgn). Synes stadig det er meget idet jeg tror jeg kun laver varmt brugsvand.

Kører pt. på varmekurve 2,7 og har omkring 23 grader i huset.

De næste par punkter jeg vil forsøge at ændre er:

1. Trin 2 på cirkulationspumpen (pt. kører den på trin 3). Dette vil også nedsætte mit elforbrug lidt.

2. Vil bede pumpen om ikke at lave varmt vand om natten og mens vi er på arbejde. På nuværende tidspunkt laver den småkørsler hele dagen og natten. Derimod bør ovenstående give nogle længere driftstider og dermed bedre effektfaktor til produktion af det varmevand.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl i ovenstående.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 23-04-2008 15:52
 
airman
Pil ikke ved pumpehastigheder før du har checket dit varmebærerdelta.

Kuldebæreren skal optimalt ligge mellem 3 og 4°. Varmebærerdelta bør være 7,5 +/- lidt. Varmebærer delta skal ikke over 10°. Iøvrigt er det du evt ville spare der uendelig lidt. Og husk på at den effekt du afsætter i pumpen tilgår huset som varme. Ergo er besparelsen ekstrem lav. Og får du for højt varmebærerdelta forringer du istedet varmepumpens effektfaktor.

Iøvrigt synes jeg du ensidigt jagter varmepumpen. Har du kontrolleret hvor meget varme dit hus forbruger? Se tidligere indlæg fra mig selv.

Natsænkning på brugsvandet kunne måske hjælpe lidt på nogle starter du slap for. Mere virksomt var det at øge temperaturdifferensen på brugsvandet en smule.

Har du udlæst hvorledes den bruger driftiden.
 
airman
En ting slog mig lige! Har du cirkulation på det varme vand?
 
allankj1
Ha ha ha. Nej det har jeg ikke. Ved godt at det koster knapper så det har vi ikke valgt.

Mvh

Allan
 
XJLN

Citer

Fik slået elpatronen fra den anden aften og på de sidste 2 døgn har den kun brugt 15 kwh (7,5 pr. døgn).


Det passer meget godt med det døgnforbrug vi har, hvis det er nogen trøst.
I øvrigt brugte vi ca. 4000kwh i 2007
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
allankj1
Hej alle.

Må nu hellere skynde mig at sige at på det seneste døgn har mit forbrug været cirka 3,5 kwh. Kun til varmt vand. Køre på varmekurve 2,7 nu men har paralle forskydt varmekurven med 1,6 grad. Tror måske at jeg skal rykke den op på 2,3. Det er lidt koldt i dag. Kun 23 grader. Kan se at mit retur vand siden i morges kun har tabt 0,6 grader så huset må jo være fint isoleret.

Men trækker mine ord tilbage med at jeg ikke var tilfreds med varmepumpen. Så må vi se hvordan temperaturen bliver når vi når vinter. Har også stadig en masse jord under huset som ikke er varmet ordenligt igennem endnu.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 26-04-2008 01:39
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,197 Unikke besøg
XHTML CSS