HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvilken radiator til lav fremløbstemp?
PeterKunz
Ja. Hvilken radiator er den bedste til lav fremløbstemperatur?
 
kla
Beregn Varmetabet pr rum eks. 20m2 X f.eks 35W giver 700 W gang med 2,5 =1750 W fordel dem jævnt i rum helst under vinduer så er du kørende.
Redigeret af kla d. 09-10-2006 17:00
 
Metrohenrik
Kan du ikke lige tage den igen, og langsomt.
m2X35*2,5=W
Eller???
 
kla
Et hus har et dimensioneret varmetab, f.eks et hus fra midt i 80erne på 150 m2 vil have et varmetab på 50 w pr m2 ialt 7,5 kW, dertil skal lægges ca 1-2 kW til varmt vand så husets samlede energibehov max vil være 8,5-9,5 kW ved - 12 ude og + 20 inde.

De 7,5 kW er jo en samlet forbrug for huset og derfor beregnes varmetabet ud fra husets samlede varmetab pr m2 altså 50 W. med mindre derer specielle hensyn at tage eks stor glaspartier. hvis mit rum er 30 m2 vil mit rums samlede energibehov være 30 m2 X 50 W/m2 = 1,5 kW ved normalhøjde i rummet. gevinsten ved jordvarme er den lave fremløbstemperatur, denne kan kun opnås hvis minradiatorkapacitet er højere en de 1,5 kW og det er her jeg er er nød til at gange med en sikkerhedsfaktor på 2,5

Så mine 1,5 kW ganges med 2,5 og det giver mig en radiatorkapacitet på 3,75 kW til 30 m2 radiatore sælges altid i størrelsen kW fordel dem jævnt i rummet, helst under vinduer og så har du dimensioneret anlægget korrekt.
 
Metrohenrik
Godt så..

Jeg er noget langsom til matematik.
Det rum jeg skal have radiator op i er på 13 m2.

Men jeg skal kende husets varmetab.

Huset er fra 1898, men er renoveret i 1979.
i den forbindelse satt eman elvarme i nogle af rummene, men lod oliefyret varme vand og nogle rum. Det er det fyr vi nua har skiftet, og dermed vil jeg gerne udnytte varmepumpen.
Kan du hjælpe her?

Henrik
 
kla
Jeg ville sætte effekt op på 2000 W rummet har dog kun brug for ca 700 W

kla
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,255,844 Unikke besøg
XHTML CSS