HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT 495 Twin
ldplusse
Jeg har lige investeret i et IVT 495 Twin anlæg fra Rex Naturvarme, til et nyt hus jeg er i gang med at bygge.
Jeg har gravet slanger ned i 100cm med 120cm imellem, så det burde være iorden.

Men jeg kan forstå at der er flere som har "start" problemer. Altså anlæg der kører for meget.

Er der noget som jeg skal være opmærksom på, når anlægget skal installeres (uge 21)?

Jeg kommer til at starte med kun jorddelen, da luftudsugningen først bliver koblet til senere. (Skal lige have lavet indv. vægge først.)

På forhånd tak
Lars Kuhlmann
 
allankj1
Ja tjek at el-patronen er koblet fra. Min nye pumpe (IVT HT + C 6) var indstillet til at elpatronen skulle slå til efter 60 min konstant drift af pumpen. Det betyd at når den havde kørt over en time om natten slå den til og brugte en del strøm hver nat.

Nu er den stillet at den først slår til efter 300 min konstant drift og hvis udetemperaturen er under 5 minus grader.

Har meget bedre økonomi nu.

Mvh

Alln
 
airman
Twin har en økonomi-indstilling som træger indkoblingen af ekstravarme. Brug den!

De to styringer er ikke specielt sammenlignelige.

PS En Ht+C6'er skal træges meget sammen med gulvvarme, idet gulvvarmen reagerer særdeles langsomt og 6'erens ydelse ikke er særlig stor. Hvis delta T på varmesiden mindskes lidt, kan uønskes indkobling af elpatron også afhjælpes. Men pas på den ikke bliver for lav. De giver for meget start/stop. Ellers hedder hjælpen en lille buffertank. Eller brug Peter Kunz trick med at køre uden shunt og direkte på gulvet. Det kan være ret smart. Kender en smed der kører med dette - altså ingen shuntpumpe, men bruger 6'erens pumpe direkte i gulvet. Han kører med kurve 2.
 
allankj1
Nu er der lige en der må forklare mig hvad en shunt er??

Jeg har 167 m2 gulvvarme. Det er sat op med en fordelerrør med 10 afgange. 1 til hvert rum. Og på returrøret sidder mine telestater som konstant er åbne. Jeg har vel ingen mulighed for at køre uden shunt for jeg har vel ingen eller hvad??

Troede at man kun havde en shunt når man havde en kombination af gulvarme og radiatorer.

Forstår derfor ikke at han kan køre med så lav varmekurve som 2 hvis han har radiatorer.

Eller er der noget jeg har misforstået helt??

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 23-04-2008 21:17
 
PeterKunz
Prøv at læse denne artikel, der står nogle ting om shunt, gulvvarme og radiatorer. [url]http://www.heatpump.dk/viewpage.php?page_id=48[/url]

Man kan sætte en shunt på selv om der ikke er radiatorer, for at sikre at gulvet aldrig kan blive varmere end det kan tåle.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ldplusse
Hvordan ser i hvor meget strøm anlægget har brugt.
Skal man investere i en måler som strømmen køres igennem, eller hvad?
 
pedersen1

Citer

airman skrev:
Twin har en økonomi-indstilling som træger indkoblingen af ekstravarme. Brug den!



Er der andre der har det samme anlæg og kører på økonomi programmet? Der er vist også en sommerfunktion, men hvornår skal man tilslutte denne?
 
TP
Hej Pedersen

Vi har haft anlægget i 2 år. Vi er 2 i husstanden og det har altid stået på økonomidrift. Der har aldrig været problemer med for lidt koldt vand. Økonomidriften gør at indkobling af elpatronen bliver lidt mere træg og kan således gå ud over varmvandsproduktionen, hvis man bruger meget varmt vand. Derudover tillader den lidt større udsving på centralvarmen.

Sommerdriften er indstillet til 17 gr. fra fabrikken dvs ved udetemp over 17 gr standses opvarmningen af huset og cirk pumpen til centralvarmen stopper også. Jeg formoder denne funktion findes på alle jordvarmepumper.

Twin's COP er ikke særlig imponerende (ca. 2,5 ved 0 gr/50 gr), men husk på at ventilationen er er med i regnestykket.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,290,502 Unikke besøg
XHTML CSS