HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Frekvensomformer
gerdahelmer
Goddag til alle her i forummet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan sætte en frekvensomformer på på et ældre vp. anlæg Vølund Q800 8Kw.Årg.1991 ? og om der nogle fordele ved det, og hvad det koster at få lavet ?m.v.h.GerdahelmerSad
 
airman
Det ville jeg ikke prøve på! Er det en gammel stempelmaskine kunne man forestille sig problemer med smøringen. Hvorfor iøvrigt? Billigere og formentlig med større effekt, kunne en mere opdateret styring og en buffertank være.

Kompressorerne af idag, kører højere temperaturer og bedre COP. Samtidig giver anvendelsen af flydende kondensering og udekompensering den helt store gevindst på årseffektfaktoren. Den "gamle" metode med fast kondenseringstemperatur koster dyrt på forår/efterårs perioden. Besparelse på op mod 50% er set, ved udskiftning. Ellers nok typisk omkring +25%, og samtidig bedre varmtvandsformåen.

 
gerdahelmer
Tak for svaret, og kan man optimere styringen på et så gammelt anlæg som mit Q800 Vølund, det har kørt siden 1980 , 0g jeg har aldrig manglet varme, men det er jo selvfølgelig en hel anden historie, den gang blev det leveret med 2 kompressorer, hvor af den ene er udskiftet efter ca. 52000 timers drift ! eller 18 år ! så det kunne jo være spændende at høre hvor meget man kan optimere på et sådant anlæg.på forhånd tak for eventuelle svar, og god weekend fra : gerdahelmer Wink
 
k_madsen

Citer

gerdahelmer skrev:
Goddag til alle her i forummet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan sætte en frekvensomformer på på et ældre vp. anlæg Vølund Q800 8Kw.Årg.1991 ? og om der nogle fordele ved det, og hvad det koster at få lavet ?m.v.h.GerdahelmerSad


Ja du vil sikkert kunne få det til at fungere, såfremt du gider bruge nogle hundrede timer på målinger, og tilpasning af software. Frekvens omformeren skal styres af en microprocessor, som igen skal fødes med data, ud fra det skal du lave en frq plan, som tager hensyn til pumpens min og max hastighed. Men først og ikke mindst skal du have isoleret, hvilket måle data der skal styre det hele.

ShockWinkGrin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,143 Unikke besøg
XHTML CSS