HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe med ude delen i loftet
conkam
Hej Alle

Nu er det ved at blive koldt igen og jeg skal have monteret en varmepumpe i første salen hos mig. Som i nok kan læse fra tidligerer indlæg har jeg fået købt 2 toshiba varmepumper. Den ene har jeg fået monteret i stuen mens den anden skal monteres på førstesalen. Den montører som monterede min varmepumpe som så også er autorisered sagde at jeg kunne monterer pumpens ude delen i loftet så ville jeg spare nogle kroner da ikke er så koldt som udenfor. Men en af mine kollegear sagde at måske ikke være så hensigt mæssigt at monterer den i loftet da udedelen åbenbart afgiver noget kulde fra sig og da der er godt isoleret i loftet hos mig vil det ikke være en god ide fordi der vil blive endnu koldere der oppe.

Så mit spørgsmål lyder på kan jeg få udedelen i loftet hos mig er det smart, jeg er godt klar over den afgiver kondens vand men der laver jeg noget sådan så den smider det ud på bade værelset på en eller anden måde?

På forhånd tak
 
kla
du må ikke montere en udedel på et loft en udedel arbejder med store mængder luft så dit loftrum er ikke tilstrækkeligt stort
 
Admin
Husker dine spørgsmål med luft/luft varmepumper.

Hvad er din erfaring med den varmepumpe du har fået monteret, og hvordan er tiden forløbet med denne ( erfaring ) ?

Som kla skriver så er det ganske store mængder luft der bliver flyttet, af kondensator blæseren.

Få evt din lokale smed til at lave nogle rustfri "hylde knægte" og hæng udedelen op På din mur.

Placer den på beste sted, husk du skal overholde miljø lovgivningen MHT støj. ( hvis du har naboer tæt på,
Støj reglerene gælder også ud mod offentlig sti og vej )
Det er nu min erfaring at mærkevare varmepumperne ikke støjer ret meget.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
conkam
gælder det også selv om man har et stort loft rum?

Mine erfaringer med hensyn til varmepumpen der vil jeg helst vente med at skrive til senere da jeg sådan ikke rigtig har brugt mens det har været rigtig koldt.
 
Admin
Ja det er stadig min overbevisning at den skal monteres udendør´s
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
conkam
jeg ringede ellers til min montør og gjorde ham opmærksom på at jeg havde henvendt mig herinde og i havde gjort mig opmærksom på at det ikke kunne lade sig gøre i loftet at det ikke ville virke optimalt. Hans svar var at han havde været i branchen i 30 år og han er overbevist om at det vil spille og samtiddig vil det være mere økonomisk end at hvis den stod udenfor. Så jeg stor lidt i et dilemma det vil være bedst for mig hvis den stod oppe på loftet skjult væk da jeg allerede har en udedel stående udenfor i forvejen. Han kommer på mandag og kigger på det, er der et godt argument eller noget skrivelse et eller andet sted om at den ikke kan være i et lukket rum et eller andet sted.
 
Admin
Ja jeg er ikke Aut kølemontør, at det er mest økonomisk at udedelen står i et lidt varmere sted det vil jeg give medhold i. det er jo kompressoren der hæver det kølemiddel temperatur der er i systemet ( den hæver det ved at forhøje trykket ).

Men at den kan være på loftet med hensyn til luft strømme og defrostning, der har jeg det lidt vanskligere.

Jeg ville selv gerne montere en nr 2 udedel på mit loft men jeg har ikke turde gøre dette.
( Jeg ringede til AUT Firma de sagde nej )

Hvis det kommer til at virke hører jeg meget gerne

hvis dit kølefirma siger den kan stå på loftet, er det vel deres ansvar at dette er rigtigt.

Med Hensyn til hvor du kan læse mere om hvor udedelen skal monteres, Prøv at se din manuael. Jeg har aldrig set det som en foreslået mulighed at montere enheden i et lukket rum.

JEG VED AT DER ER NOGLE MEGET KOMPETENTE FOLK HER PÅ FORUM, JEG HÅBER DE NÅR AT SE DIT INDLÆG INDEN MANDAG SÅ KAN DE GIVE DERES SVAR MED. JEG ER IKKE UDDANNET INDENFOR DET HER.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Hej Comkam
Årsagen til du ikke må placere udedelen på loftet er at udedelen arbejder med luftens temperatur, og det er da rigtigt at dit loftrum er varmere end ude, så længe du ikke har fjernet varmen deroppe med fordamperen, hvis du har + 2 på loftet ved -5 ude, fjerner udedelen ca 10-12 grader fra dit loftrum. det som du er ved at ville lave er rent faktisk et fryserum på dit loft hvis dit temperatur på loftet falder får du den effekt at jo mere varmebehov dit hus har jo koldere laver du dit loftrum, og jo mindre varme kan du udnytte. Samtidigt tilfører du loftrummet fugt idet når du fjerner varmen i luften kan den ikke indeholde den samme mængde vandpartikler, ca 50% af dette er direkte vand som kan opsamles og bortledes de sidste 50% er fugtmættet luft som du sender rundt på loftet når denne luft rammer f.eks. spær afgiver de sin fugt, med evt fugtskader til følge. hvilken temperatur tror du for øvrigt dit hus vil få hvis du kommer en kold hat på det. håber at dette svar er forklaring på hvad du er i gang med. og det har intet med loftsrummets størrelse at gøre med mindre du har et enormt hus.

Kla
Redigeret af kla d. 14-10-2006 12:04
 
conkam
tak for alle tilbage meldingerne. KLA din forklaring lyder logisk for mig, jeg tror at jeg vil printe dit indlæg og vise den til ham når han kommer på mandag. Mange tak.
 
nwa
Hej Kla - det er mange år siden du svarede på denne tråd, men jeg kan se at du stadig er aktiv på sitet. Jeg har et opfølgningsspørgsmål som du (eller en anden) måske kan svare på...
Hvis man KUN bruger sin varmepumpe til at køle sit rum ned, kan man SÅ forsvare at have udedelen på loftet? Udedelen må derved varme luften på loftet op så den kan indeholde mere vand og derved sørge for fugttransport UD af loftet.
At luften på loftet så bliver varmere, formindsker det så udedelens evne til at nedkøle rummet hvor indedelen sidder?
 
poul larsen
Hej
Problemet er du har ingen luftskifte så energien bliver i rummet og solen varmer på tagplader det giver nemt en temp på 40-50 grader,
jeg har været ude ved et klimaanlæg her i sommer hvor kompressor stod på loft, det kørte ikke optimalt jeg målte 60 grader på loftet og kompressor brugte flere amp end ved normalkørsel, kompressor kørte på den interne klixon pga. for varm kompressor og højt amp forbrug,
kompressor står til udskiftning efter 5 års kørsel på de betingelser

Mvh
poul larsen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,949 Unikke besøg
XHTML CSS