HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilken COP værdi?
Michael0610
Je hvordan skal jeg forklare mig? El varme er dyrt, olie lidt billigere og varmepumpe billigere. Hvilken COP skal der på års-basis til før det bliver billigere med varme pumpe end med et nyere oliefyr?
 
PeterKunz
Gå ind på dette link:
[url]http://www.heatpump.dk/readarticle.php?article_id=25[/url]

Åbn regnearket og skriv den nye oliepris på 10 kroner ind.

Så ser du, at 1 del el koster 1,60 kroner og 1 del olie koster 1,18 kroner.
Jeg har haft en årscop (målt over vinteren) på 3,7.
Så en del vp-energi koster for mig 1,60 / 3,7 = 0,43 kroner.

Så med en årscop på 1,4 vil det kunne betale sig med varmepumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ultimatevp
Hej PeterKunz!
Det var et meget flot gennemsnitlig årscop du har. Det er der vist ingen luft/vand der kan hamle op med. Jeg investerer i en Bosch, vølund eller en ctc, og jeg vil faktisk være meget tilfreds, hvis jeg opnår omkring 3,0 i gennemsnitlig årscop
 
Anders Christensen
Hej
Jeg har en Vølund 2010 Luft/vand varmepumpe, og har monteret energimåler for at kunne måle energien afgivet til anlægget og en bimåler til el som kun måler forbruget til varmepumpe incl. cirkulationspumper. Jeg har en årsCOP på 2,06, det er ikke højt, men forbruget for det sidste år er kun på 3300 kWh så alt i alt har jeg billig opvarmning af mit hus på ca. 180 m2. Den lave COP skyldes netop det lave forbrug idet cirkulationspumperne bidrager med en forholdmæssig stor del af det samlede forbrug.
mvh
Anders Christensen
 
ultimatevp
Hej!
Det var dog et usandsynlig lavt energiforbrug dit hus har.Med 3300 kwh til varmeforbrug, svarer det til at opvarmningsbehovet kun er 3300x2,06 = 6798 kwh. Har du kun varme på badeværelset? Du må have både solvarme og brændeovn således at varmepumpen kun suplerer lidt engang imellem. Jeg er selv intereseret i en LVP, og iden forbindelse tænker jeg bl.a på en Vølund 2020-8, men er bestemt ikke tilfreds med en copværdi på 2,o6. Jeg regner med at skal tilføre huset ca 25000 kw varme og med en copværdi på 2,06 skal jeg jo bruge 12500 kwh når varmepumpen skal være eneste varmekilde. Det hænger ikke rigtig sammen. Jeg skulle gerne op på en copværdi på ca. 3,0 før jeg synes at der er økonomi i en lvp. Måske kan en Bosch eller en IVT Optima klare en årscop på 3,0. Du må fortælle os, om varmepumpen er din eneste varmekilde.
MVH. Mogens
 
cph
hej

Jeg var ude hos en i sidste uge der har en figther 2010 - 8 med vvm 240. Han har siden opstart 15 maj 2007 og til nu brugt 4500 kwh og 4 rm brænde Smile hans hus er 190 m2 i 2 plan fra slutningen af 70 erne

mvh Claus
 
PeterKunz
Jeg har brugt 5958 kwh fra 6. april 2007 til 6. april 2008. 235 m2 i et hulmursisoleret hus fra 1880. Jeg har også 6 m2 solvarme som supplerer.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ultimatevp
Hej PeterKunz!
Den flotte årscop du har på din varmepumpe, har du der medregnet den energi, som solvarmen producerer? Hvis ikke, hvor meget giver 6m2 solpaneler? Er solpanelerne kun til varmt forbrugsvand?
MVH. Mogens
 
PeterKunz
Solvarmen leverer brugsvand og overskudsvarmen sendes ud i radiatorerne.

Jeg måler, hvor mange kwh vp leverer til det varme vand og til radiatorerne. Og dividerer det den strøm vp alt i alt bruger. Det solen leverer af brugsvand regnes ikke ind, idet jeg måler leveret vp-energi lige udenfor varmepumpen.

For øjeblikket er det faktisk sådan at solvarmen trækker cop lidt ned. Det er fordi solens overskudsvarme går på radiatoren efter min energimåler men før min fremløbsføler T1. Derfor hæver solens overskudsvarme fremløbstemperaturen uden energimåleren ved det. Således bliver forskellen mellem frem og retur mindre, så energimåleren tror, der er lavet mindre energi fra vp end der egentlig er.

Cop fra vp er altså reel nok, og energimålernes temperaturer passere nøjagtigt med varmepumpens.

Jeg har dog en plan om at bygge mit system temmelig meget om, så jeg udnytter solvarmen på en anden måde, end jeg gør i dag.

Jeg ved faktisk ikke hvor meget energi, der kommer fra solpanelerne.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Michael0610
Mit Vaillant solvarme anlæg skulle kunne give max 546 watt pr. kvm.
Jeg har 4,4 kvm., det giver ca. 2,4 kw ialt, det er rigeligt til vores familie med 2 piger på 8 år.
 
PeterKunz
Der findes energimålere, der kan vise hvor meget energi solvarmen leverer. De har kompensation for frostvæsken.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,321,289 Unikke besøg
XHTML CSS