HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dårlig jordvarme
NISIMA
Vi har fået installeret et jordvarme anlæg i feb. 2007
Firmaet som kom og installerede det hedder ENERGYSAVER og er fra Sverige ( jordvarmeanlæg er meget billigere fra sverige).
Det er et firma som IKKE kan anbefales. Vi sidder nu med en el. regning på 52.000,00 pr. år og et anlæg der aldrig kommer til at fungere optimalt. Vi har måtte få en advokat på sagen. Vi har fået vurderet anlæggget og den er hel gal....

Er der andre der kender til ENERGYSAVER???
 
airman
Hvad fyrede du med før?
Hvor meget brugte du?
Hvor stort hus taler vi om?
Hvilken størrelse anlæg har du fået?
Hvor meget slange er der nedgravet?
Hvilke varmebærere har du? (radiator gulvvarme??)

Umiddelbart lyder det helt sindsygt! Jeg kender da nogen der kan nå 2/3 af dit forbrug, men der snakker vi 400 m² gammel bygning. Umiddelbart lyder det som om noget er gået helt sindsyg skævt, enten i kommunikationen mellem jer og sælger, eller også er anlægget væsentlig defekt. At nogen der beskæftiger sig med varmepumper laver regnefejl, der giver den slags overforbrug, har jeg aldrig hørt om - ikke engang i alle de fæle historier om revolverfirmaer fra firserne.

Og det er ikke dig selv der har købt ind med for meget skelen til bundlinien (selvom underdimensionering ikke burde give slags vilde overforbrug).

 
Admin
Hej NISIMA

Som airman skriver kunne det være rart at få de oplysninger som er beskrevet i airman´s indlæg.

Et eller andet er gået galt, glemt oplysning om brænde forbrug ?
Står varmepumpen og kører på El patron konstant ?
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
NISIMA
Svar på spørgsmål fra airman.
Før havde vi naturgas.
vi brugte ca. 32.000 på gas
143 m3 og 88m3 kælder.
9 kilos anlæg.
300 meter slange.
radiatorer.

Vi har ikke haft nogle kommunikations problemer. Og nej vi har ikke selv købt eller gjort noget. Når det er og har været koldt så har den kun kørt på el patronen. De siger at den har været frosset ude i jorden siden okt. 2007 til marts 2008
 
allankj1
Dit anlæg er med sikkerhed ikke optimeret. Jeg er selv ny bruger af en IVT varmepumpe og har selv været utilfreds med mit anlæg indtil jeg begyndte at optimere det. Bare spørg Peter Kunz her på siden (ps. tak for hjælpen Peter :-) )

For det første kan du ikke fryse jorden fra oktober til marts. Det har jo dårligt været frostvejr i den periode. Og du skal altså suge ufattelige mængder ud af jorden for at fryse jorden i 6 måneder af året.

Jeg tror mere på at der er tale om følgende:

1. at din varmepumpen enten står til kun at køre med tilskud (elpatronen), min egen pumpe kørte kun på elpatron i 2 uger da slangerne ikke var gravet ned ved indflytningen i huset. Det koster 1.700 kr i el på de 2 uger i april måned.

2. eller også står pumpen således at elpatronen slå til efter ganske kort drifttid (min egen pumpen stod til at elpatronen slog til efter 1 times drift). Nu har jeg stillet pumpen således at elpatronen kun slår til hvis pumpen har kørt i 5 timer og det er under - 5 grader uden for. (Måske dette skal længere ned til vinter).

Har du set hvad temperatur din brinvæske har?? Hvis der er frost i jorden burde den jo ikke være over 0 grader i de seks måneder og det tvivler jeg stærkt på.

Hvad står din koblingsdifferens på?? Det vil sige hvor mange grader varmer den vandet op når den går igang til den slår fra?

Men for at kunne hjælpe dig mere må du fortælle hvad mærke pumpen er, hvor gammelt er huset. Kan se det er med radiatorer.

Uden at give dig falske forhåbninger tror jeg at du skal se lidt lyserer på tingene, for pumpen skal nok komme til at køre bedre. Tror i første omgang du skal undersøge om den står til kun at køre på tilskud. Der er meget der tyder på dette. Alternativt kan der jo være en fejl på pumpen men så må de komme og lave den.

Hvor bor du?? Jeg bor på Sjælland og kunne jo smutte forbi hvis det var i nærheden.

Mvh

Allan
 
NISIMA
Hej Allan

Det er ikke et IVT anlæg som vi har.
Men en ivt konsulent har været her og fortalt at det kan godt fryse men så er det fordi at der er for lidt slange i jorden. Konsulenten fortalte også at vores varmepumpe er fra et firma som gik konkurs for en del år siden og han mente at ENERGYSAVER har opkøbt deres pumper...
IVT konsulenten mener at den er hel gal....

Huset er fra 1972 og vi bor i vestsjælland

mvh nisima
 
allankj1
Hej igen

Ja jeg ved godt at jorden kan frryse ved for lidt slange. Men tror stadig ikke på at den er frossen i 5 måneder af året. Hvis du tidligere har brugt DKK 32.000 til opvarmning med gas har du brugt cirka 4.000 m3 gas. (korrekt?) Brandværdien i gas er 9,5 kw pr. m3. Det vil sige dit hus har et forbrug på 38.000 kwh. om året. Med en effektfaktor på cirka 3,5 bør dette give et forbrug i kwh på 11.000 kwh svarende til cirka 20.000 om året og ikke de 52.000 som du skriver. Det er muligt at du har for lidt jordslange men så er det vil "bare" at grave lidt mere ned. Men du bliver nødt til lige at fortælle mig hvad din brin temperatur har været i løbet af vinteren. Den har næppe været under 0 grader i 5 måneder. Jeg bor også i vestsjælland (nærmere bestemt 4534 Hørve).

Hvad model er pumpen og kan man ikke finde en manual på nettet mon så jeg kan hjælpe dig lidt ved at se i den. Vil også gerne komme forbi en dag og se på den. Hvor i vestsjælland er det??

Mvh

Allan
 
allankj1
Hmmm vil stadig gerne komme forbi en dag, men er lidt bange for at anlægget er en gammel model som du selv skriver.

Har fundet dette på en svensk hjemmeside:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9338.0

Citerat:Styrsystem:

Med en mikroprocessor som styrs från en rumsgivare med en noggrannhet på 0,1 grad och 500 sek fördröjning, startar först värmepumpen och därefter tillskottsvärmen vilket ger bästa möjliga verkningsgrad på anläggningen. Styrenheten består av 2st mikrodatorer med en rumsgivare och en givare på röret efter värmepumpsanläggningen.




styr man bara mot en inne givare, så blir det svårt att undvika att huset blir kallt när ute tempen sjunker.
huset är ju "trögt" byggnaden blir ned kyld & när väl tempsänkningen når inne givaren, så går det år mycke effekt för att hinna rädda sitruationen = det lär gå åt en del elpatron i onödan.
har man ute givare, ken man börja värma huset redan innan tempraturen svajer inna & en klenare effekt kan klara värmebehovet.

Styrsystemet käns oerhört gammalmodigt.

Anlægget styrer som jeg læser det efter en indeføler og ikke en udeføler. Når først anlægget skal igang med at opvarme når indetemperaturen er for kold er huset "bagud" i forhold til hvor koldt der er udenfor og så skal den til at lave meget varme meget hurtigt og så slår din elpatron til.

Der er noget der kan tyde på at den vare du har fået ikke svarer til det der bliver lovet. De skriver en effektfaktor på 5,2. Men i første omgang tror jeg du skal undersøge om pumpens beregnet COP er i overensstemmelse med de regler der gælder i Sverige. Viser det sig at COP'en ikke er beregnet / opgivet efter gældende regler i Sverige tror jeg du har en god sag hos en advokat.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 23-05-2008 00:17
 
airman
hmmm

4000 m³ gas svarer nogenlunde til at huset har et varmetab i størrelsesordenen 11,5 kW. Med 231 m² opvarmet ligger varmetabet i størrelsesordenen 50 W/m². En ordentlig varmepumpesælger burde derfor have anbefalet dig at starte med at få efterisoleret. Er huset fredet eller andet ville jeg have foretrukket at anvende en 10 eller en 11 kW varmepumpe. Og med mindre slangerne ligger i ekstrem våd jord ville jeg have foretrukket 100 eller 200 meter slange mere til en 9 kW VP. Så dimensioneringen ville jeg kalde regulært dårlig. Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue styringsfilosofien, men under alle omstændigheder skal indkoblingen af elvarmen blokeres maksimalt - tidsmæssigt. Derforuden skal du have styr på dine brinetemperaturer. En for lav indstilling af pumpehastigheden på brinen, kan give forstyrrelser hvis afgang VP kommer så langt ned at logikken stopper VP'en. Det har en anden Heatpump-bruger prøvet. Desforuden kan dårlig udluftning og skylning give dig flowproblemer på brinesiden, med samme kedelige resultater.

Men på en eller anden måde, som du selv skriver:

Firmaet som kom og installerede det hedder ENERGYSAVER og er fra Sverige ( jordvarmeanlæg er meget billigere fra sverige).

Muligvis havde det været dyrere i DK, men lur mig om ikke servicen og rådgivningen havde været ikke så lidt bedre.
 
airman
Hvor meget isolering har du på loften, vægge og gulv?

Vinduer alder?

Har du mulighed for nedgravning af yderligere slange?

Hvilken dimension slange har de nedgravet?

I hvilken dybde?

Hvilke brinetemperaturer kører du med?

Hvilke temperaturer kører du med på varmesiden?

PS: Lav en midlertidig "energifanger". Læg 100 meter slange på plænen i solen (behøver ikke at være rullet ud). Tilkobl den i serie med brinekredsen. Tvangsstyr pumpen til konstant drift i dagtimerne. Få jorden tøet op. Eller bedre. Hvis du har pladsen til nedgravning af yderligere 300 meter, så brug en 300 meter rulle. Og grav den så ned til efteråret.

PSPS Muligvis kan løsningen hedde at skove eller omprogrammere den der styring.

PSPSPS Netop sådanne skrækhistorier er med til at give varmepumper et ringe rygte.
 
NISIMA
Hej Allan

Vi tror efterhånden heller ikke at vi har fået det, som vi er blevet lovet. Lige pt undersøger IVT konsulenterne lidt om ENERGYSAVER, da de aldrig har hørt om dem.
Nu har vi taget kontakt til DTI, for at få en uvildig person som ved noget om det, til at vurdere anlægget.

mvh NISIMA

ps. bor i Jyderup
 
NISIMA
Hej airman

svar på spørgsmål...

vi har 450 mm på loft, 100mm på gulv og vægge.

1/3 vinduer er fra 2007 og resten er fra 1972.

Det ser lidt sort ud med mer slange i haven.

slangerne ligger 1 meter nede.

brinttemp. ?????

varme i rørene er 50 grader, rumtemp. 23 grader.

Vi har ikke som sådan fortrudt at vi valgte jordvarme, men vi har fortrudt at vi ikke valgte en lokal....

mvh NISIMA
 
allankj1
Det lyder som en god ide at få en til at se på det. Hæfter mig dog ved et par ting.

1. Umiddelbart lyder det som om du ikke selv har tjekket så mange ting i forbindelse med pumpen. Blandt andet skriver du ?? når vi spørger til brintemperaturen. Jo varmere væsken i jorden er (brinvæsken) jo bedre effekt i pumpen. Det er muligt at du har lige i underkanten af slange i jorden. Men tvivler dog på at du har frost i jorden 5 måneder om året. Hvis du har frost i jorden vil din brintemperatur være på 0 grader eller under. Men du har åbenbart ikke tjekket brintemperaturen i i vinters (pumpen bør kunne aflæse denne og du kan så se temperaturen i displayet).

2. Har du tjekket opsætningen for pumpen?? I opsætningen kan du sandsynligvis bestemme hvornår du vil have at elpatronen skal slå til. Når først elpatronen kører bruges der meget strøm til pumpen.

3. Har du nogensinde renset de filtrer der sidder og renser brinvæsken?? Er disse stoppet til at snavs kan brinen ikke løbe ordenligt ind i pumpen og elpatronen vil slå til.

Jyderup siger du. Så er vi jo ikke langt fra hinanden Grin

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 25-05-2008 22:25
 
airman
50 grader er forhåbentlig kun brugsvandet. Varmes radiatorvandet også så højt op, taler vi temmelig dårlig virkningsgrad. Ellers lyder Allan's vurdering omkring brinen som noget der var værd at forfølge.

Iøvrigt kan energifangeren overvejes. I gamle dage, da Vølund var orange, anvendte man såkaldte energifangere, for at hjælpe på for lidt jordslange. Ideen var en logik, der cirkulerede vand fra energifangerne til jorden og derved optøede hvad man havde frosset under spidsdrift. Systemet er lidt det samme IVT bruger i 495éren.

Menøhhhh, det burde være relativt simpelt at analysere hvordan det kører. Kigge i papirerne hvad de har lovet dig. Og så få en advokat til at fikse resten. Dernæst må du finde ud af hvad der skal til for at optimere driften.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,822 Unikke besøg
XHTML CSS