HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Grundvandsvarmepumpe
Bentor
Jeg er i gang med at renovere huset, og skal også have nyt varmesystem.

Jeg overvejer jordvarme, og undrer mig lidt over at der stort set ikke udbydes løsninger hvor varmen tages direkte fra grundvand.

Både i Sverige og i Østrig udbydes disse anlæg. Er det kun på grund af beskyttelse af grundvand at dette ikke udbydes i Danmark?

Her er en beskrivelse af mit anlæg, for at forklare hvorfor jeg søger efter denne løsning:

200m2 hus/landejendom i 2 plan, hvor overetage er nyudnyttet og isoleret i henhold til det nye bygningsreglement.

Både over og underetage opvarmes med gulvvarme.

Huset skal have ventilationssystem med varmegenvinding.

I øjeblikket varmes med brændefyr tilsluttet 1000 liter varmelager.

Varmelageret er 2 stk. 500 liters tanke i serie(lagdelt lagring). Varmt vand laves med en Redan unit.

Redan unit er tilsluttet toppen af første tank og gulvvarme tilsluttes toppen af anden tank.

Jeg har en "glemt" brønd udenfor, hvor vandspejlet er i 2 til 3 meters dybde alt efter årstid. Da vandet ligger så højt som det gør, bruges det ikke længere som drikkevandsreservoir.



Jeg forestiller mig følgende:

Ventilationsanlæg med krydsveksler, eventuelt med sommerkøling med vand fra brønden (energilagring).

Vakumrørssolfanger tilsluttet toppen af lageret, med nødkøling med vand fra brønden (energilagring)

Brændefyret står fortsat standby på lageret (selvfølgelig uden cirkulation), til at supplere ved spidslast.

Varmepumpe tilsluttet både i toppen af første tank for at lagre vand til Redan unit(brugsvand), og i midtpunktet, dvs. toppen af anden tank, for lagring af vand til gulvvarme.
Varmepumpen tænkes tilsluttet som grundvandsvarmepumpe, idet vandet tages fra min nuværende brønd, og da vandet ligger så højt som det gør, påtænker jeg at bruge mit bestående regnvandsafdræning som sivedræn. Der vil blive lidt tab på grund af de 1 til 2 meters højdeforskel, men det er dog begrænset i forhold til at skulle bore en brønd mere.
Vand fra køling af ventilation og solfanger ledes tilbage i selve brønden.

Som i kan se vil det være noget billigere at etablere rør til og fra brønd og regnvandsdrøn (ca. 10m), end at lægge jordvarmeslanger ud.
Den ekstra pumpeeffekt som skal bruges til denne løsning(der skal pumpes omkring 1,5m3 vand i timen), giver en ret lang tilbagebetalingstid på ekstra 50.000 (anslået) til jordvarmeslanger.

De problemer der kan blive med tilstopning af veksler, mener jeg også er overkommelige.

Jeg kan ikke se det meget farlige i at cirkulere vandet igennem nogle varmevekslere, og tage varmen ud af det.
Mht. ventilationskøling og nødkøling af solfanger, er det meget lidt farligt hvis veksleren eventuelt skulle blive utæt.
Mht. varmepumpen, kunne systemet vel laves med en ekstra veksler med en meget lille mængde frostsikret vand som medie, hvis det er lækage af kølemiddel man er bange for.


Er der nogen erfaringer på området?
Er det eventuelt direkte forbudt ved lov herhjemme?


Med venlig hilsen

Torben
 
airman
Returnering af vand der er over + 16 grader ses der ikke på med klare øjne, idet forurening af grundvandet derved forøges væsentligt. Derforuden vil rene grundvandsboringer for det meste koste mere end jordvarme. Sluttelig kan varmeakkumuleringsideen ikke bare bruges. Jorden absorberer, udjævner og fordeler alt tilført varme/kulde. Ca tre måneder efter at du har ladet jorden i fred er du på status quo. At opbygge et anlæg med alle de iøvrigt spændende ideer er umiddelbart halvskørt. At lave et anlæg som man skal have den store maskinmestereksamen for at kunne køre med er kun for nørder. Tænk i simplificering af installationen.

PS Hvis du ingen varme henter i brønden, bliver den aldrig rigtig kold = uegnet til køleformål.

PSPS Omkostningen til naturkøling er oftest temmelig pebret set over året. Indbygning af de oftest ret store kølebatterier - det ekstra tryktab til at overvinde tryktabet i disse - zipning af samme (hvis man kører med direkte vand) kan blive lidt besværlige. Af uransalige årsåger er der derfor også en ekstrem stor ulyst til at fremlægge virkelige regnskaber. Herunder tænkes selvfølgelig på bla. Billund Lufthavn, hvor man "kun" fremlægger regnskab på sparet energi til kølemaskiner, men "glemmer" omkostning til zipning og vandbehandling, samt øget energiforbrug til ventilatorer PGA meget store køleflader.

PSPSPS Brug af noget der ligner overfladevand (åben brønd), gør at man nok må påregne at frasige sig ansvaret på kuldebærerveksler og pumper.

PSPSPSPS Skal det laves ordentlig og autoriseret tale vi om en særdeles dyr installation (bliver aldrig forrentet).

PSPSPSPSPS Nedpløjning af slange til et 200 kvm hus koster ikke 50000.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,770 Unikke besøg
XHTML CSS