HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vudering af tilbud - opgradering til frekvenstyring
MHK
Jeg har fået to tilbud på jordvarme anlæg og vil gerne gøre brug af den ekspert viden dette forum emmer af til at vurdere dem.

Jeg har 215 der skal opvarmes. De 140 kvadrat meter er gulvvarme og resten radiatorer. Idag bruger jeg ca. 2700liter olie supleret med en brædeovn. Begge tilbud estimere en besparelse på 12.000kr pr år.

Begge anlæg koster ca 95.000kr monteret eksklusiv nedgravning samt indførings arbejde:

A) Nordtherm Combi 312 med 400m jordslange og 100m hovedslange (12KW anlæg)
Cool DVI Queen 9 Combi med 300m jordslange og 80 m hovedslange (9KW anlæg)

Mine konkrete spørgsmål er:
1) Kan den scrol pumpe som Nordtherme anvender opgaderes til at kunne frekvensstyres når denne teknologi bliver tilgængelig? Sælgeren siger at det blot kræver en frekvensomformer samt en opgadering af stying - men jeg er i tvivl om pumpen ikke også skal skiftes.

2)Hvordan klarer de to anlæg at køre lav temperatur til gulvvarmen og højere til radiatorer samt varmt vand? Northerm angiver en høj COP p 3,7 hvilket sikkert skyldes en lav fremløbstemperatur (45ºC) mens DVI angiver 3,2 sikkert pga. en høje fremløbstemperatur på 55ºC).

3) Hvad er bedst Scrol pumpe eller stempel? Fabrikanterne sværger til hver deres type. Jeg helder mest til Scoll af 2 årsager men de er lidt intuitive: 1) Scroll larmer mindre og det er vigtigt da pumpen skal stå op af vores stue og 2) det lyder til at scoll er fremtiden da den vil kunne frekvensstyres.

Kommentarer og hjælp e
 
kla
Jordslange effekt pr m er 25 W/m normal jord
Jordslange effekt pr m er 20 W/m Sandet jord

umiddelbart synes jeg at en 12 kW varmepumpe er at skyde totalt over målet, dit hus har en topeffekt på 10,75 kW hvis det ellers er normalt isoleret, hvis din jord er muld/ler skal du min. bruge 430 meter slange, hvis du har sand skal du bruge min 537 meter. dette er vurderinger som sælgeren forhåbentlig har taget med i overvejelserne.

Hvis du vælger DVI har du en effekt på din slange ved normal jord på 7,5 kW du mangler med andre ord godt 3 kW i effekt på din slange, dette ville passe fint hvis dit hus havde en topeffekt på ca 9 KW

Hvis du vælger Kh Nordtherm står du med en topeffekt på 12 kW og et hus som kun kan aftage 10,75 kW du får masser af pjatdrift med slid til følge.

Du kan ikke bare ombygge en Scroll kompressor til frekvensstyring, jeg tror at sælgeren overdriver en kende om det enkle i det, kompressoren skal være bygget til det. hvis det var så simpelt ville alle varmepumper nok køre frekvenstilpasset i dag (tror du ikke)

Jeg kender desværre ikke styringen i de 2 kombetanter, men ved at Svenske varmepumper styrer op til flere temperaturer samtidigt

Om du vælger det ene eller det andet er jo i virkeligheden op til dig selv, man isolere sig ud af problemet med kompressorstøj.

Prøv at gå de 2 kombetanter lidt på klingen dine tilbud er efter min mening lidt for forskellige, hvis du vælger DVI skal du i hvert fald bede om 150 meter ekstra slange.

Du kunne evt. kontakte Teknologisk for at få en vurdering af dit hus da det jo er den effekt som huset beregnes til af forhandleren. som giver de forskellige tilbud.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,201,560 Unikke besøg
XHTML CSS