HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Projekt jordvarme 14kW
Maze
Efter mange overvejelser har vi valgt et Vølund 15KW [url]http://www.volundvt.dk/varmepumper/jordvarmepumper/F1120.htm[/url] anlæg og sidste weekend lagde vi jordslanger i jorden.......sikke et slæb. Der er lagt 800 meter ned og efter at have regnet og optimeret på en lidt for sjusket slangeplan har vi nu 800 meter i et lag i hele haven. Det er ikke noget konen er specielt begejstret for men efter jeg lovede hende et besøg af en havearkitekt så hjælper det lidt. Vores have ligner en scene fra 1. verdenskrig med granathulller og kampvognsspor. Nu venter vi bare på at smeden har trykprøvet installationen.
Redigeret af Maze d. 08-11-2006 23:17
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
kla
Hej Maze

Held og lykke med installationen, bruger du anden opvarmning end gas, evt brændeovn. 15 kW lyder af meget med 20000 kr gasforbrug, det svarer rent faktisk til 10,8 kW, så hvis du ikke bruger anden opvarmning er din varmepumpe da rigeligt stor, det er dog rart at du har fået slange nok til en 15 kW VP, er det dit eget valg? eller hvordan har du fået dimensioneret vP til dit hus.

kla
 
Maze
Vores varmeforbrug ville reelt være blevet mindst 36.000 kr men da vores penge ikke vokser på trærerne besluttede vi os for at spare på varmen sidste vinter og derved holde udgiften nede på 20000.
Vi har 290 m2 i et gammelt hus og vores oplæg til leverandøren var at anlægget skulle kunne varme huset op uden tilskuddet fra vores brændeovn.
Og ja jeg er godt klar over at det er lige i overkanten men vi får leveret en 100 L buffertank med som skulle gøre at anlægget ikke sjatkører og det vil jeg hellere end at opdage at der er sat et for lille anlæg ind eller gravet for lidt slange i jorden (henvendt til IVT som mente vi kunne nøjes med 450 m slange til et 14 KW anlæg...?)
Redigeret af Maze d. 18-10-2006 00:03
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Admin
Der vil komme lidt foto under menu fotoalbum Cool

Billeder er gjort klar, Se under foto album.Cool

Admin takker "Maze" og modtager iøvrigt meget gerne flere billeder og materiale. Grin
Redigeret af Admin d. 18-10-2006 19:10
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Maze
Ja, når man konstaterer at man har valgt forkert så man tage konsekvensen og det har jeg nu gjort...
Efter råd fra min smed valgte jeg en løsning fra Vølund som ved første besøg virkede meget kompetente og lovede at fremsende en slangeplan hvor der var taget højde for et par gamle træer og et levende hegn. Jeg undrede mig lidt over at sælgeren ikke målte grunden bedre op, men nu var jeg jo ikke kesperten så det stolede jeg på var som det skulle være. Da planen skulle være kommet ringende de og sagde de manglede en matrikkelplan med husets placering på. Jeg ringende til kommunen og fik en med det samme, men da planen kom med posten var det nu med slangerne i to lag og uden de gamle træer indtegnet.Angry
Jeg bad om at de skulle prøve at få slangerne i et lag og nu kom der så en plan hvor vores baghave var 100% udnyttet og stadig uden hensyntagen til de gamle træer og nu var vores levende hegn også inddraget...
Der var tre dage til at maskinerne ville indtage den smukke gamle have (se billede).....så jeg satte mig ned sammen med et par naboer og med nøjagtig opmåling af haven fik vi nu plads til alle slangerne i et lag og det uden at vi skulle sige farvel til vores træer. Slangerne blev lagt ned og dækket til, men tilliden til sælgeren fra Vølund var væk og jeg gik nu på nettet og fandt ud af at Vølund rent faktisk er Nibe-anlæg og på Nibe.se kunne jeg til min store overraskelse se at det var en gammel model jeg havde fået tilbudt og der var nye på vej.Sad
Efter snak med min smed og adskillige timer på nettet er valget faldet på IVT E14 med seperat Varmtvandbeholder.
Nu er den gode fornemmelse vvendt tilbage og nu glæder jeg mig til at se det i drift SNART (min smed har haft travlt).
Redigeret af Maze d. 31-10-2006 18:46
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Admin
Ser frem til at høre mere når du får det hele op at køre Smile
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Maze
Hej allesammen,
Så er mit anlæg ved at tage form og det skulle nu være vist at vi kan være i drift i løbet af en uge. Jeg har uploadet lidt billeder af min VP til admin. Nu vil nogen nok tænke at det var da sært så lang tid det tager, men der er mange overvejelser man skal gøre sig inden man stiller et anlæg op der skal køre de næste 25 år...
Vi har valgt at flytte VP'en ud i vores stald/gildesal og derved få lidt mere plads i vores bryggers og få plads til at fryseren kommer ind i huset og stå. Det er nok fryseren man vil komme mest i.
Men så skal der jo også lidt strøm til og varmeslanger skal der også til, så det er blevet et lidt større projekt end vi først havde tænkt men nu får vi det som vi gerne vil have det.
Redigeret af Maze d. 08-11-2006 23:26
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Maze
Så er der lige lidt tid til at skrive lidt om mine erfaringer med anlægget. Efter idriftsætning brugte jeg de første par uger på at ramme optimal varmtvandstemperatur og forskydning af varmekurven og da vi rundede 1. december besluttede jeg mig for at prøve anlægget til grænsen. Vi har 290 m2 og jeg åbnede for varmen på samtlige radiatorer inklusive en moppedreng af en 3-meters radiator i vores stue og selv med december uden de rigtigt lave temperaturer kunne jeg se at anlægget kørte i det høje gear. Vi holdte 22 gr. i hele huset hele december måned og det uden at brine returen kom under nul, men der skal nok tilskrives de 800 meter slange vi har gravet ned i haven. Testen forløb til fuld tilfredstillelse men der er jo også ideelle betingelser for en VP med den megen regn vi har haft lige siden vi lagde rørene i jorden, hvilket blot har den uheldige bivirkning at vi stadig ikke har fået jævnet haven efter bombenedslaget....
Efter overgangen til det nye år er gnieren kommet over mig og vi opvarmer huset som normalt med sænkede temperaturer i de sekundære rum og radiatoren i stuen slukket permanent.
Erfaringerne fra vores jordvarme indtil nu er meget positive og det hele passer sig selv......næsten lidt for kedeligt at man ikke har daglige rutiner som min nabo der har kornfyr.......
Min Alpha Pro pumpe står på normalen og det passer til huset og efterlader kun en svag susen i rørene. Jeg tømmer filter på varme siden hver 14. dag med efterhånden er der ikke meget at komme efter men det afhænger jo nok af alderen på ens centralvarmeinstallation.
PS Jeg har slået elpatronen helt fra da vi har en nyere Hvam-brændeovn til at give det sidste med og i tilfælde af at det skulle blive rigtigt koldt. (selvom vinter i danmark kun byder på efterårs vejr). Og det er vel også lidt "snyd" at ænlægget kan koble energifrådseren/elpatronen ind hvis det ikke kan følge med?
Redigeret af Maze d. 27-02-2007 23:02
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,812 Unikke besøg
XHTML CSS