HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad skal man vælge
m_dupont
Hejsa forum.

Jeg står og skal igang med et nybyg/ombygnings projekt som gør at jeg også skal investere i nyt varme sytem. Hidtil er varme og forbrugsvand kommet fra EL, dog har vi også haft en brændeovn med luftkanaler til både stueplan og 1. sal.
Det eksisterende hus er på ca 95 kvm stueplan, 35 kvm 1. sal og ca 45 kvm kælder som kun er delvist opvarmet.

Når ombygningen er færdig så består huset af 95 kvm ekstisterende stueplan + 56 kvm fuld isoleret garage med varme i gulvet samt 125 kvm nybygget 1. sal også med varme i gulvet. Kalderen bliver der ikke rørt ved, bortset fra der bliver opsat et par radiatorer.
total 220 kvm bolig + 45 kvm kælder der efter planen kun skal varmes til 16-17 grader og 56 kvm garage som skal varmes til ca 13-14 grader.

Det ligger jo lige til højrebenet at det skal være jordvarme, men desværre er det ikke helt så let. min grund er brutto 2100 hvoraf netto er 900 kvm. (det andet er udlagt til privatvej)
Da huset i grundplan kommer til at tage ca 165 kvm, indkørsel ca 110 kvm og terasse med fliser ca 80 så er der ikke meget tilbage til at nedgrave slanger.
Jeg skal vel holde mig ca 1,5 meter fra skel, og også 1,5 meter eller mere fra huset og ikke under fliserne?
Alternativet er vel Luft til vand men er det godt nok?
På førstesalen er planen at vi skal have installeret genveks. Kan det kombineres sammen med Luft til vand systemet så varmen bliver genbrugt og kold luft blæses ind eller er det kun i kombination med jordvarme?

Håber på et par eksperters mening.

Mvh

Martin
 
airman
En grovdimensionering kunne hedde:

265 m² a' 35 W (hvis du efterisolerer godt) = 9,275 kW

Garagen kan du sætte til 30 W = 1,68 kW


Gæt totalt = 10,955 kW

Egnet varmepumpe 10 - 11 kW eller en trinløs VP som f. eks X15 (de sidste er lidt dyrere. Fornuftig slangelængde kan gættes til 2 x 300 meter ved almindelig jord.

Undlad at blande VP og ventilation sammen. Det er to forskellige anlæg. Du har ved jordvarmen mulighed for at lave en anelse jordkøling, omend det ikke yder særlig meget. Monterer du vandbåret varmeflade på VE anlægget vil det være anbefalelsesværdig at have en buffertank inde i systemet, idet varmepumperne prioriterer brugsvandsopvarmningen.

Hvis du laver luft/vand vil 11 - 14 kW anlæg nok være at foretrække (hvis CO2 9 - 11 kW).
 
m_dupont

Citer

airman skrev:
En grovdimensionering kunne hedde:

265 m² a' 35 W (hvis du efterisolerer godt) = 9,275 kW

Garagen kan du sætte til 30 W = 1,68 kW


Gæt totalt = 10,955 kW


Hvis du laver luft/vand vil 11 - 14 kW anlæg nok være at foretrække (hvis CO2 9 - 11 kW).


Det var lidt mere end det som energiRanders Regnede sig frem til da de mener en Optima 1100 + IVT 290 AW 9 kw skulle kunne klare opgaven. Er der nogen der har erfaringer med det eller tilsvarende produkter såsom Nibe Figther 2020 eller bosch?
 
airman
Optima 1100 med FR200AW (den med buffertank) ville være en god løsning. Bosch'erne er stort set magen til.
 
m_dupont
Jeg kan ikke finde noget på den Den FR200AW du skriver om.
Jeg kan finde en 290 AW. Er den den du mener?

Jeg kan se at ivt's mail addr peger på *@dk.bosch.com. Betyder det at Bosch ejer IVT og at Bosch produkter er det samme som IVT?
 
PeterKunz
Bosch ejer IVT og det er stort set de samme produkter.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,176 Unikke besøg
XHTML CSS