HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dyrt kontra billigt anlæg.
ValleTM
Hej alle, nu har jeg læst lidt på siden og er nødt til at oprette mig som bruger og starte en tråd, håber på en prober tone, på forhånd tak.

Det ser ud til at debatten om dyre og billige anlæg er temmelig farvet, det kan man ihvertfald let komme til at tro, hvis man ikke kender begge sider af sagen - fagmanden vil gerne tre ting:

1. give kunden et godt og i mange år virksomt og økonomisk anlæg.

2. sælge et godt produkt, gerne med en fornuftig advance, fra en seriøs importør med et reservedelslager i ryggen.

og 3. arbejde med nogle ordentlige produkter der ikke falder fra hinanden bare man overvejer at skrue på dem, hvad enten han er på montage - eller serviceopgave hos kunden.

Kunden er stort set enig men vil dog gerne at anlægget kan det hele og koster det halve.

Nu er jeg jo så en blanding ved det at jeg selv har et par luft/luft siddene til at supplere naturgassen, samtidig erhverver jeg mig så som kølemand, og arbejder indimellem meget med bl.a. luft/luft anlæg af forskellige mærker.

I firmaet jeg er ansat i monterer og servicerer vi både anlæg vi selv sælger, anlæg kunder selv har købt, enten i sverige eller et byggemarked herhjemme, og så er vi sjovt nok osse servicecenter for en importør hvis anlæg vi ikke selv sælger.

Med daglig indsigt i rigtig mange forskellige anlæg og de meget forskellige krav folk stiller til dem vil jeg lige minde om at et billigt anlæg for den rette kan være ligeså meget værd som et dyrt.

Samtidig vil besparelsen i anlægsomkostninger for den forkerte være katastrofale i dyre driftomkostninger allerede fra dag 1.

Et par eksempler:

Lad os sammenligne med biler, det er noget de fleste kan sætte sig ind i:

Kunde A er direktør i et større firma og ligger mange timer på vejen, han er måske i Hamborg 2-3 gange om ugen plus dagligt fra Århus til København. Hans tid er vigtig og hans bil skal bare ikke på værksted ret tit, det har han ikke tid til, tid er penge, ham lader vi vælge mellem to biler, en Lada 110 eller en mellemstor Mercedes E270 CDI.
Hvad er så uden at tage hensyn til komforten så det bedste bud til ham ? - Man får 5-6 Lada´er for en Mercedes, der til gængæld bruger det halve brændstof og kan køre mange km mellem serviceeftersynene.

Kunde B er så pensioneret skolelærer som skal køre 4 km til købmanden et par gange om ugen, for ham betyder indkøbsprisen nok lidt mere end drift omkostningerne og han vælger så en billig bil.

Det er meget det samme med varmepumper, det kommer helt an på hvad den skal bruges til.

Jeg har monteret to forskellige varmepumper med ca. samme ydelse i to næsten ens huse, der begge er fra omkring 1850, den ene var "mærkevare" og kostede over det dobbelte af den anden som iøvrigt var købt af kunden selv.

Det dyre anlæg endte med at få en tilbagebetalingstid på ca. 11 måneder og gav kunden en højere temperatur og komfort i huset, da han nok sparede lidt rigeligt på elvarmen i det ikke top-isolerede hus, hvilket er forståeligt nok med de elpriser.

Her har vi altså med en kunde at gøre som har rigtig mange drifttimer og som er ret afhængig af stabil billig varme i mange år.

Det billige anlæg sidder derimod i et hus der ikke bruges ret tit og som ligger i et hul omkranset af træer og aldrig får en ærlig solstråle, til gængæld er der her en bræneovn, men da det bruges som sommerhus kommer man til et koldt hus som først skal varmes igennem, og som kunden sagde "Vi fyrer både el-gulvvarve og brændeovn af når vi kommer fredag, og så er her først rigtig rart når vi tager hjem igen søndag middag".

Her har vi så en stor opvamnings periode i forhold til antallet af drifttimer, og derfor er en on/off løsning tæt på at være ligeså god som en inverter, men prisen på en sådan kan ikke rigtig forsvares.

Kunden i sommerhuset ville ikke få mere glæde af en dyr mærkevare frem for at billigt produkt, og samtidig ville et billigt produkt være af katastrofal karakter for den første som bruger den hver dag, ligesom med bilen.

Iøvrigt er jeg overbevist om:

- at en billig varmepumpe næsten kan opnå lovet COP hvis den monteres rigtigt.

- at de dyre mærker(osse) er meget opmærksomme på hvor meget man må snyde på vægten, altså hvad man MÅ love men ikke SKAL holde.

- at der er importører der ikke har opdaget trykudstyrsdirektivet + diverse lovgivning.

- at visse importører ikke kender til begrebet service.

- at andre importører som sælger skodprodukter til overpris har en service så god at de bedste kun kan drømme derom.

- at det er løgn når der på R407c og R410 anlæg står "påfyldt miljøvenligt kølemiddel".

- at miljøvenligt kølemiddel enten er, brændbart(gas) - lugter og tærer kobber(ammoniak) - eller arbejder med et tryk så højt at det er træls(co2).

- at der bliver solgt varmepumper som værende mærkevare selvom det er noget billigt skrammel der sjældent virker.

- at hvis man holder sig til store internationale mærker der osse laver biler, bærbare computere, radio/tv og mobil telefoner og andet i god kvalitet går man ikke helt galt i byen.

- at der er for meget mundhuggeri på danske forum sider...hmmm..

- at vi med sikker atomkraft i store mængder slap for rigtig meget bøvl, alle ville have elvarme, som aldrig skal have skiftet kompressor og aldrig bliver utæt for kølemiddel.

- at der er folk, osse i kølebranchen, der med mine øjne har et "noget" afslappet forhold til kølemiddeludslip.

- at nogle kunder tror de er 1000 gange klogere på varmepumper end én med 4 års direkte uddanelse og masser af erfaring på netop dette felt.

- at føromtalte kunder ville få problemer hvis de bare skulle montere et endog meget simpelt køleanlæg.

- At andre kunder(heldigvis de fleste af vores) er meget taknemlige og godt tilfredse med inversteringen.

- at en varmepumpe med udeluft som kilde ALDRIG kan erstatte alt anden opvarmning, men det kan godt supplere og levere over 90% af det samlede varmebehov.

- at grunden til mange kølefolks antiparti over for billigvarmepumper skal findes i en dårlig behandling(læs verbal tilsvining) ved henvendelse til en helt bestemt importør eller dertil hørende montagefirma.

- at dette debut-indlæg nok er blevet lige lovlig langt, men varmepumper er altså ikke "bare lige"

- at hvis en kunde vil lave delmontage og vi skal ordne det sidste og starte op, er det rigtig meget smart at få besøg af os før man selv begynder, da jeg ret ofte har måtte demontere et "halvt" anlæg og osse tit har måtte bore nye huller.

- at elektrikkere kan bukke kabler, og osse tror at de kan bukke rør i hånden, de er jo osse lavet af kobber.

- at en elektrikker sjældent vil indrømme hvis han har slået knæk på et rør...

- at efterspørgelsen på arbejdskraft har trukket montørlønningerne op på et uvirkeligt plan, men det er vilkårene når der ikke uddannes flere, men jeg klager ikke.

- At hvis folk får en ordentlig vejledning af en ikke alt for profitorienteret rådgiver, ja så kan man nå ret langt.

- at det er en fejl når billige varmepumper omtales som kina-modeller, selv de dyre er lavet i kina, kinamodeller er foreløbig forbeholdt motorcyklens verden.

Hilsen Valle
 
Michael0610
Godt indlæg, jeg er også i tvivl om hvad jeg skal invisterer i. Jeg fyrer primært i brændeovn og bruger så ca. 900 l. olie(2007/2008). Det vil nok for mit vedkommende betale sig at købe en on/off pumpe, da den primært vil komme til at kører om morgenen før vi står op. Det er luft/vand jeg snakker om og dem har jeg set fra 15000 kr. og op efter.
Hvor lang gangtid skal den have for at være mest økonomisk? Jeg har en elektronisk rum termostat der kører med en "on" tid mellem 1½ minut op til uendeligt alt efter rumtemperaturen, men jeg kan ændre det med min plc styring, jeg kunne forestille mig at minimum "on" tid skal være 10-15 minutter? Er der nogle der har erfaringen med dette?
mvh
Michael
 
Michael0610
Undskyld mig, men når debaten om varmepumpe anlæg går under en hvis "B&O" pris blir her totalt tavst, øhh er det kun mig der føler sådan?Sad
 
Peter fra Kinnan
Efter at Nordic Air totalt ødelagde markedet for nogle år siden, er det mig en gåde, at folk stadig tør købe en billig varmepumpe uanset behov. Du glemmer at de billige modeller larmer og går i stykker for et godt ord, og er ganske enkelt en dårlig investering når man ser på tilbagebetalingstiden.

For god ordens skyld vil jeg lige oplyse, at Panasonic Danmarkspumpen ikke er produceret i Kina.
 
ValleTM
Det korte af det lange i dyr/billig debatten er at de billige som hovedregel er noget skrammel og at de dyre kun sjældent er noget skrammel, og i de få tilfælde de dyre driller, er der mange gange en eller anden form for support i ryggen, modsat de billige hvor supporten tit er tvivlsom for ikke at sige ikke eksisterende, og i særlige tilfælde direkte modarbejdende...

Valle.
 
Michael0610
Så er det jo bare at få nogle navne på banen på de mærker der snyder og bedrager, det er det jeg mangler, der er så mange der siger at de billige ikke dur og at de dyre er ok, men man kan ikke få navne på, det er frustrerende. Jeg har fået priser fra de fleste "store" der tager ca 100000 kr. for anlæg, montering osv., så får jeg et tilbud fra Panasonic på 38000 kr. Er det så skidt eller hva?
Det er godt nok ikke nemt dette her.Shock
 
ValleTM
Nu hedder tråden vist luft/luft og så er selv 38.000.- nok i overkanten selv for det fineste...

Valle
 
os teknik

Citer

ValleTM skrev:
Nu hedder tråden vist luft/luft og så er selv 38.000.- nok i overkanten selv for det fineste...

Valle


Mon næppe!

Panasonic topmodel + montering incl. moms.

Ja lyder rimeligt
Med Venlig Hilsen

Rasmus

------------------------------------
Aut. Kølefirma

O.S Teknik
[url]www.osteknik.dk[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,563 Unikke besøg
XHTML CSS