HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skal jeg have et anlæg
MrCJ
Hej med jer alle.

Jeg er ved at modernisere et ældre hus og ville har jordvarme men fik afslag på min ansøgning. Så nu er spørgsmålet om et luft/vand anlæg er noget for mig, har fået et tilbud på et ivt optima 900 til 114000kr incl varmvands beholder, er dette for dyrt? er anlægget godt nok? Hvad er jeres erfaringer med luft/vand, er det billigt nok og kan det klare et hus på 260kvm.. Ved intet om dette her så undskyld mine spørgsmål...
 
Admin
Hej MrCJ

med hvilken grund fik du afslag. ?
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
goggeline
Har fået en fighter installeret model 2020 14kw sammen med vpa 300/200 til brugsvand og en ukv 300 til varme og en smo 10 styreboks har kørt en uge nu og er godt tilfreds varmer 158 m2 op,hus fra 1912.
 
PeterKunz

Citer

har fået et tilbud på et ivt optima 900 til 114000kr incl varmvands beholder, er dette for dyrt? er anlægget godt nok?

Jeg synes, det lyder af mange penge for Optima 900, men det kommer jo an på, om der er en stor mængde vvs-arbejde, der skal laves i forbindelse med installationen. Det ER et godt anlæg.

Hvad har I af opvarmning nu?

Hvilken indedel er med i tilbudet?


IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
MrCJ
Jeg har skovet et oliefyr, og havde håbet på jordvarme, men der er en boring til drikkevand 160m fra gurnden, og kommunen vil gerne ha der mindst er 300m. Der er ikke meget vvs der skal laves. Hvem kan anbefales til at klare levering om montering af anlæg, og hvilke anlæg er gode, med gode mener jeg at de bare kører og leverer nok så man ikke skal køre på noget ved siden af...
 
airman
Så er det en ommer (for kommunens side)

Tag en snak med dem igen. Henvis til de nye regler fra Naturgutterne der netop er udsendt

[url]http://www.mst.dk/Udgivelser/Publikationer/2008/06/978-87-7052-780-4.htm[/url]

50 meter skulle være tilstrækkeligt.

Hvis du selv har pillet fyret ned, skulle en Optima gerne være lidt billigere, men det afhænger fælt af leveringsomfang.

PS Optima er en fantastisk lækker varmepumpe!
Redigeret af Admin d. 02-07-2008 22:59
 
kla
her er den nye vejledning, anbefaling.

For horisontale (terrænnære) jordvarmeanlæg anses risikoen for forurening af
jord og grundvand for at være meget lille, og afstanden til vandforsyningsanlæg
har primært til formål at sikre, at afværgeforanstaltninger kan iværksættes
inden forureningen når frem til en indvindingsboring. Der ses ikke nogen
grund til at fastsætte strengere afstandskrav for jordvarmeanlæg end for olietanke
– specielt vil en situation, hvor afstandskravet tillader etablering af en
olietank, men ikke et jordvarmeanlæg, være uforståelig for ansøgeren.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor et afstandskrav på 50 meter i forhold til
vandforsyningsboringer med krav om drikkevandskvalitet.
Kommunen kan dog give tilladelse til, at jordvarmeanlæg etableres med ned til
5 meters afstand til samme grundejers vandindvindingsanlæg, hvis det kun
forsyner samme husstand. Det kræver dog, at slangerne lægges i såkaldte
bøsningsrør inden for 50 meters afstand af indvindingsanlægget.
Bøsningsrøret er et beskyttelsesrør uden om slangen, som i øvrigt også virker
isolerende, så der ikke sker nogen varmeoptagelse af betydning på denne
strækning. Der bør desuden stilles krav om, at bøsningsrøret har et fald, så et
eventuelt udslip vil blive udledt mindst 50 meter fra indvindingsboringen.
 
PeterKunz
Med et 260 m2 ældre hus vil jeg virkelig anbefale, at du forsøger kommunen igen, og følger airmans råd.

Jordvarme er stabilt og kan dække husets samlede energibehov.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
MrCJ
Først tak til alle for de godt svar.

Jeg må indrømme jeg er lidt forvirret, ville gerne ha det jordvarme, og lyder også til på jer at i mener det er nummer et, men de nye regler har ikke været igennem vores "ellers så godt folketing" (har også lige fået afgiften på en volvo hentet i udlandet...Sad og så er det jo bare om man skal gamble og sætte jordvarmen op og håbe det bliver godkendt...
 
airman
Nix. At nedgrave uden tilladelse vil være meget dumt. Du har selv nævnt Optima. Hvis du tænker IVT, så er Søren T. Larsen fra IVT i Ballerup, faktisk en af dem der har været med til at lave det nye cirkulære. Han burde klart kunne rådgive dig med at komme igennem med en tilladelse ved kommunen. Prøv at ringe til ham.
 
Admin
Hej MrCJ

Du må bestemt ikke grave slanger ned uden tilladelse,
det ovennævendte med andre krav til boringer går under projekt 1238

Denne omfattende rapport Som flere har arbejdet med et stykke tid skal omskrives til en bekendtgørrelse.

Jeg har i et stykke tid kendt til rapporten og har læst de fulde projekter omkring den og håber bestemt på den bliver gjort gældende.

Men 1203 gælder stadig indtil den nye kommer.

nogle kommuner vil lave lidt dipensation ved at bruge ren sprit, kræver en spiritus bevilling. denne fås som engangs tilladelse.
Redigeret af Admin d. 02-07-2008 23:00
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Spiritus bevilling?? Er det ikke værtshusene der får sådan een?

Andre der installerer og leverer jordvarme har en godkendelse fra Told og Skat til at må købe større mængder IPA. Derforuden skal IPA'en håndteres med den fornødne respekt jvf. AT vejledninger. Når den er opblandet er den særdeles svær at antænde og er ikke farlig som sådan.
 
Admin
Hej

Airman her snakker jeg ikke ipa, det har ethvert jordvarmefirma i rigelige mængder.

nå jeg siger ren sprit så er det ikke denaturet med ipa

Ren sprit kræver spritus bevilling.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Faktisk mener jeg også, at ipa-sprit kræver spiritusbevilling. Det gør det i hvert fald for menigmand, hvis man vil købe det i store mængder.

Ren ipa derimod kræver ingen bevilling eller tilladelser.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Mener bestemt Roma kræver forelagt en eller anden toldgodkendelse for at du må indkøbe flere tons sprit!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,320,681 Unikke besøg
XHTML CSS