HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
slanger forberedt på CO2 - muligt eller ej?
bonjedward
Et andet sted i forummet ( http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=512&pid=2942#post_2942

) nævnes fremtidens jordvarme baseret på trankritiske CO2 med en meget høj COP. Nu regner jeg med at installere jordvarme i år og kan ikke vente på nye teknologier, men er der noget, jeg kan gøre allerede nu for ikke at udelukke det i fremtiden? Jeg tænker på dimensionering af slangerne, da disse forhåbentligt kommer til at ligge i jorden i mange årtier. Også slangerne fra varmepumpen, der skal ned under gulvet på vej ud i haven. Eller er det slet ikke muligt p.t? Der blev nævnt tryk på 100 bar, og der er vel ikke andet end stålrør, der kan tåle sådat et tryk?
 
PeterKunz
De 100 bar er ikke ude i slangerne men internt i pumpen.

Jeg ville lægge slanger efter nutidens pumper og så modificere, hvis du engang skal have en ny, der evt. kører på co2.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Tror faktisk jeg har set en transkritisk CO2'er med fordampning direkte i en pipe i en boring. Kan bare ikke huske fabrikatet. Hvis du som Peter skriver, arbejder med inddirekte varmeoptagelse er det underordnet. Så bruger du bare almindelige slanger. Men lur mig om ikke fremtiden kommer til at byde på direkte varmeoptagelse/fordampning i plastic-coatede kobberrør. Stål rør tror jeg ikke på. Men skulle jeg opfinde noget, ville det nok være noget med direkte fordampning. Måske endda lade et spejlbassin indgå, og så bundfryse det (så havde underne et sted at stå på skøjter om vinteren). Men på varmesiden skal der også tænkes anderledes, idet CO2'en er bedst når den får lov at lave høj temperatur. Og det er på tryksiden du har de høje tryk - ikke på fordampersiden. Jeg tror dog ikke på nedlægning af jordslange der kan holde til de tryk der måtte forekomme på sugesiden vil være realistisk. Endvidere vil det være uhensigtmæssigt at du har haft vand på dem først. Men de eneste CO2'er der pt er i handlen i DK er vel Sanyo's luft/vand. Iøvrigt ikke imponerende virkningsgrader, men næsten uændret ydelse ned til -22°.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,289,837 Unikke besøg
XHTML CSS