HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Slangediameter fra Varmepumpe???
Gartneren
Hej..

Skal til at investere i et jordvarmeanlæg. Varmepumpen skal stå i en tilstødende længe til huset. I den forbindelse skal jeg have støbt slanger i gulvet fra varmepumpen og ind i huset.

Hvor stor skal dimensionen på disse slanger være??

Nogle siger 40mm andre mener at 28mm er ok.

Hvad mener i??
 
smiley356
Nu er jeg ikke VVS'er - men et godt bud ville være at det kommer rigtig meget an på hvor stort huset er, hvor langt væk pumpen skal stå og hvilket flow der er nødvendigt for at opvarme huset :-)

Vi har selv lagt et stykke 10m - 2x32mm præisoleret rør ned fra VP installationspunkt til en tilstødende 200 m2 bygning, hvor der på sigt skal laves varmeinstallation for at holde den frostfri, men det var et skud fra hoften...
Queen 10 - 3 x 200m slange - 150 m2 renoveret hus fra 1910 i 2 plan - Vandbåret gulvvarme overalt - forberedt til frostfri-opvarming af lade - separat el-måler på varmepumpe
 
Gartneren
Mange tak for svaret.

Huset er på 250m2 og varmepumpen er placeret omkring 10-12m væk.

Ændrer dette på billedet eller er 32mm rør tilstrækkeligt??
 
smiley356
Jeg tror ikke jeg vil lægge hovedet på blokken ang. de 32mm - jeg tog det ud fra de rør der gik fra den daværende varmekilde (oliefyr) til fordelingen til gulvvarmen (1"). Plastikslanger oplever jo ikke et reduceret flow over tid, da der ikke afsættes rust indvendigt, så jeg vurderede at det ville være tilstrækkeligt - men som tidligere nævnt er det ikke noget jeg har noget specielt belæg eller uddannelse for at gætte på.

I det givne tilfælde tror jeg dog, at jeg ville lægge 2x40mm præisoleret ned - men som alle andre fritidshåndværkere har jeg også en tendens til altid at ville overdimensionere tingene Grin

Hvis du vil være sikker på at lægge de rigtige slanger kan du med fordel kontakte jeres lokale VVS'er - bare lige for et sanity check :-)
Queen 10 - 3 x 200m slange - 150 m2 renoveret hus fra 1910 i 2 plan - Vandbåret gulvvarme overalt - forberedt til frostfri-opvarming af lade - separat el-måler på varmepumpe
 
airman
Hvilken størrelse varmepumpe påtænker du? Hvor skal varmtvandsbeholderen stå? Skal du have en volumenforøger/buffer på? 40 mm er vildt overkill, med mindre vi snakker meget stor varmepumpe. Men alt afhænger af størrelse. Regn med en varmepumpe vil holde meget af at varmebærer delta holdes under 10°, feks er 7° nærmest lige i øjet. Yderligere dimensionering af hænger af anlægsopbygningen!

At fjerne varmtvandsbeholderen væsentlig fra tapstederne kræver en brugsvandscirkulation = varmespild. At have beholderen langt væk fra varmepumpen giver andre driftproblemer og ved drift uden buffer kan du få nogle grimme peaks i fremløbstemperaturen med deraf følgende knageri i rørsystemet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,286,854 Unikke besøg
XHTML CSS