HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstand fra varmepumpe til jord?
DaHero
Hejsa

Jeg skal til opfører et lavenergiklasse 1 hus og vil anskaffe mig at jordvarme anlæg. Da pladsen på en københavnergrund er lidt trang (plads til ca. 250 m slange) vil det mest optimale for slangeudlægningen være hvis jeg kan fører jordvarmeslangerne fra teknikrum/varmepume under terrændækket og ud gennem fundamentet på modsatte side af teknikrummet. Det betyder at jordvarmeslangerne så skulle føres ca 7,5 m i 1 meters dybde under terrændækket før de kommer ud i jorden. Kan det lade sig gøre hvis de isoleres og lægges i Ø110 tomrør?

De bedste hilsner
Henrik
 
airman
Sagtens. Du kan også f.eks grave lidt ekstra ned, ved at lægge dem i to lag.
 
DaHero
airman, det lyder godt! Godt tip med at lægge dem i lag, det er jo ingen grund til at grave mere end højst nødvendigt. Tak for svaret!
 
PeterKunz
Lægger du slanger i to lag, er en ok afstand i 80 og 160 cm dybdel
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
DaHero
Peter,

Ok, det vil jeg gøre!
 
airman
Læg nu rigeligt ned. Lad dig ikke friste til at tage f.eks samlet 200 - 250 meter i to lag. Hav rigeligt i længden - 300 - 350 meter.

Hvor stort hus skal opvarmes??
 
DaHero
airman,

Husets opvarmet areal (netto) er 140 m2 med loft til kip så der er lidt flere m3 end normalt. Tilgengæld er huset i lavenergiklasse 1 med et beregnet energibehov til opvarmning på 40,70 kWh/m2.

Jeg vil købe combivarme anlægget fra Sabetoflex så der kommer også varme fra 8 m2 solfangere til både brugsvand og opvarmning (som jeg har forstået det).

Så du mener det vil være bedre at lave feks. 350 meter i 2 lag fremfor 1 lag på 250 meter ? Men er der ikke mindre varme nede i 160 cm dybde, så der kan være risiko for at væsken bliver koldere end den var blevet i 90 cm dybde?
 
PeterKunz
Der er sådan set ikke så meget mindre varme i 160 cm dybde. I høje lag bliver jorden varmet hurtigt op om foråret, og køles også hurtigere om vinteren. Omvendt er det i de lidt dybere lag.

Du kan spare lidt på dybden ved at lægge dem således: ' . ' . ', hvis du forstår, hvad jeg mener. Underste lag ligger imellem de øverste, lodret set.

Det kan også være, at du til gengæld for de to lag, kan lægge øverste lag med god afstand. Hvis du har 120 mellem de øverste slanger, kan du lægge næste lag midt imellem i 135 cm dybde, så vil der være 80 cm mellem alle slanger, hvilket i følge IVT er nok. Men det kræver jo noget præcision, når I lægger slangerne i. Til gengæld er det et arbejde, man kun skal gøre én gang i de næste mange år.Smile
Redigeret af PeterKunz d. 03-07-2008 23:14
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
DaHero
Ok, så er jeg helt med på princippet. Så er jeg ikke længere bange for at have for lidt plads på min grund. Men der er vel også en grænse for hvor mange meter ekstra det kan betale sig at have, for pumpen må vel bruge mere strøm jo mere slange? Jeg går ud fra at min leverandør, sabetoflex, kan hjælpe med den optimale længde.

Tak for de gode indlæg Smile
 
PeterKunz
Det kan sabetoflex helt sikkert. Og det er også dem, der bør give dig den optimale længde. Men som airman skriver, så er det bedre at have lidt for meget end lidt for lidt.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
nimu

Citer

DaHero skrev:
Men der er vel også en grænse for hvor mange meter ekstra det kan betale sig at have, for pumpen må vel bruge mere strøm jo mere slange?

Det afhænger af hvordan slangerne "sættes sammen". Hvis du ligger alle 350 meter i én slange, er det korrekt at tryktabet bliver større, og dermed stiger el-forbgruget til pumpen. MEN hvis du ligger slangen som to slanger af 175 m., bliver tryktabet mindre end ved én slange på 250 meter, og dermed falder el-forbruget til pumpen.

Iøvrigt er der ikke mange varmepumper, som har energioptimale pumper på deres anlæg, og de bruger derfor meget mere strøm end nødvendigt.
Redigeret af nimu d. 08-07-2008 09:31
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,290,634 Unikke besøg
XHTML CSS