HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VP 18 Combi + evt. Luft/luft pumpe
DennisJ
Hej,

Vi bor i et hus på 102m2 fra 1967 med oliefyr og vandbåren gulvvarme + en brændeovn.

Da olietanken er ved at være tom, og for øvrigt skal udskiftes, har vi kigget på at droppe fyret til fordel for et varmepumpe setup.

Spørgsmålet er om en Nilan VP 18 Combi er nok til at lave varmt vand og forsyne gulvvarmen?

Vi bruger idag ca. 1600l olie om året og 2-3m2 brænde. Vi skal have huset hulmurs isoleret inden længe.

Dennis
 
DennisJ
Er der nogen der har et bud? evt. alternativer der kan producere varmt vand og føde gulvvarmen.

Vi har fået afslag fra kommunen på jordvarme da der er fælles vandboring 75m. væk.
 
airman
En VP 18 er en ventilationsvarmepumpe, med ganske behersket effekt. Umiddelbart kan man forestille sig den ville få nogen problemer med at følge med, især hvis der bruges noget varmt vand.

Jeg ville ikke gøre det.

75 meter. Afstandskravet i den kommende bekendtgørelse hedder 50 meter. Måske skulle du spørge igen.
 
DennisJ
Der er en fælles boring 75m. væk og naboen har en privat boring ca 20m. væk.
så vidt jeg har forstået er kravet i de nye anbefalinger 50m. uanset type. Det var ihvertfald den besked jeg fik fra kommunen.
 
airman
Korrekt. Men du nævnede heller ikke de 20 meter.

Luft/vand kunne være et klogere valg!
 
DennisJ
Den med naboens boring var desværre smuttet i tidligere indlæg.

Er Bosch EHP AW og CC 160 så et godt valg?
 
airman
Ville hellere købe IVT. Så har du bedre back-up i ryggen, end med en Bosch. Produkterne er ens, men IVT handles kun via forhandlere man har forsøgt at oplære i kunsten at håndtere VP'er. Bosch kan købes via alle der har en kontor hos grossisterne. Dvs slagtere, maskinfabrikker osv.
 
DennisJ
Ok, jeg kigger på IVT, Er der nogle forhandlere der kan anbefales i kbh. omegn?

syntes bare jeg har set priser omkr. 65.000.- for en ivt løsning hvor en tilsvarende Bosch i Sverige kan købes for 48.000.- Dkr.

Jeg ved godt at det ikke er populært at snakke priser, men hvis det er samme anlæg er det da en forskel der kan mærkes på varmeregningen.

Dennis
 
airman
Jamen så er Bosch'en jo et klart valg. Men du hænger som importør selv på garantien. Og eventuel hjælp hvis der er bøvl må du købe dig til. Og du kan købe noget hjælp for prisforskellen. Vær obs på om der tilbydes samme beholdere (få den med buffer i).

København.....Er vist Øllegaard!
 
DennisJ
Tak for svaret,
jeg har kontaktet Øllegård og afventer deres tilbud.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,324,298 Unikke besøg
XHTML CSS