HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
valg af størrelse på vp og meter slange
enoer
Hej Alle

Er der nogen der kan vejlede mig når valget står mellem en 7 kw

pumpe som måske er lige i underkanten og den næste så er en 9 kw

hvad det kan betyde for kørslen, vil 9 kw køre for meget med for

mange stop start, og hvordan lyder det med 9 kw og 450 m 40 m/m

slange det jeg har i kikkerten er en bosch pumpe EHP LW /M

eventuelt med 65 liters buffertank
 
PeterKunz
Her er nogle ting, du kan tage med i dine overvejelser:
Regner du med at skulle isolere dit hus yderligere, kan det være du skal nøjes med 7éren.
Er der mulighed for at huset engang skal udbygges, er det jo en fordel, at have en lidt for stor pumpe.

Jeg hader at skulle køre med tilskudsvarme, så jeg ville nok selv vælge 9eren og så bruge lidt penge på en buffertank (gerne lidt større end de 65 liter, alt efter hvor meget vand, du har i dit varmesystem selvfølgelig), så den ikke skal starte og stoppe så meget.

Hvis du har muldjord lyder det ikke helt skidt med 450 meter slange, men det kan forhandleren svare dig nøjagtigt på i forhold til din jord.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
enoer
Tak til Peter Kunz

Jeg skal lige forstå dig ret, er muldjorden en bedre varmeleder end fugtig lerjord

Amanda
 
PeterKunz
Ja, muldjord er lidt bedre end lerjord.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
airman
Ikke helt korrekt. Det der er betydende, er hvor våd jorden er. F.eks lige op af søer og lignende hvor der næsten løber vand gennem jordlagene kan man reducere slangelængden.

450 meter er som udgangspunkt ok til en 8 - 9 kW'er. Men du bør dele den i to løb, da du ellers får i overkanten høj modstand i slangen og derved unødvendig energiforbrug til kuldebærerpumpen.

Hvis du godt kan lide Bosch'erne, hvorfor så ikke spekulere i IVT. Samme pumpe, men IVT'erne sælges via forhandlere der må forventes at kunne yde en fornuftig rådgivning. Bosch kan enhver smed købe - viden eller ej.

Mht størrelse ser jeg lidt på det som Peter. Skal man have fikset lidt ekstra på huset og regner med at forbedre dette, kunne man læne sig op af en 7'er. Drømmer man om også at få en radiator i værkstedet og gerne vil have et anlæg med virkelig stor brugsvandskapacitet, så tager man 9'eren. Gerne og helst sammen med en buffertank (det afhænger af hvordan varmesystemet er udført). 300 liter tanken fra IVT er PT billigere en 110 literen ?!?!?!?? Alternativt så sæt en AVDO i omløbet for at sikre driften. Men med bufferen får du rigitg gode start og stop tider.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,177 Unikke besøg
XHTML CSS